/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rust på fliser
Fra : Footprint
Vist : 13313 gange
100 point
Dato : 19-12-07 19:18

Hej
Er der nogle der har en ide til hvordan man kan fjerne rust fra belægnings sten på et anseligt areal..
Rustet er opstået fordi der har lagt køreplader på tværs af en adgangsvej, disse plader var temmelig rustne da de blev lagt, hvilket bevirkede at bilerne har taget rustet med vider på deres hjul…

Kommentar
Fra : disk-en

Dato : 19-12-07 19:50

WD 40 - eller petrolium, og smid salt/ grus på det
så burde det blive ''suget'' op
Citat
hvilket bevirkede at bilerne har taget rustet med vider på deres hjul

Og hvad så, det ruster de ikke af, eller.
Og du blver fri for det...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-07 19:56

Hvis det er betonfliser eller porøse natursten, så er det svært.
Rust plejer man at kunne klare med en skrap syre, men det er ikke alle sten som har godt af den.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-12-07 20:24

Er det muligt at vende fliserne?

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 19-12-07 20:29

Nej, vende fliserne går ikke, ej heller at bruge petrolium / motorrens / WD 40 ect..

sådan for at anskuligøre problemets omfang skal jeg sige at det drejer sig om mellem 600 til 800m2

Jeg har hørt om oxalsyre, ved bare ikke om det er det rigtige at bruge..

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-12-07 20:31

Som kemiker ved man at rust fjernes særligt godt med oxalsyre - som i svage koncentrationer (under 1%) kan opløse og omdanne jern-oxider til Fe2' ioner - som kan skylles væk med vand.

Derfor prøv at benytte en 1% opløsning.

Bemærk at syren har en pH omkring 1,5 som gør at kalk også opløses samtidig. Derfor er det en god iden at vaske hele flisen med opløsningen - så den eventuelt ændrede farve er ens for hele flisen.

Oxalsyre kan købe de fleste steder - Silvan og Matas m.v.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-12-07 20:43

(Y) til Oxalsyre

Pulverform, blandes i lunken vand. Spredes ud med vandkande med spredebom, skylles væk efter 15 minutter

Kommentar
Fra : janik

Dato : 19-12-07 21:32

Du SKAL aldrig bruge wd 40 på beton fliser FY det ødelægger cementen
i betonen.
Prøv med lampeolie på pletten og kun på pletten drys derefter med ren cement
på olien og lad det suge lampeolien op ligesom katoffelmel på gulvtæpper.
Det gør vi murer når vi har lavet en ups

Kommentar
Fra : disk-en

Dato : 19-12-07 21:59

Citat
Du SKAL aldrig bruge wd 40 på beton fliser FY det ødelægger cementen
i betonen.

Hvor er forskellen mellem WD og lampeolie

sæt ild til det, og du bliver anklaget for ULOVLIGHEDER
Medmindre du FREMSTILLER skidtet ___________alla

Kommentar
Fra : janik

Dato : 19-12-07 22:14

disk-en
wd 40 er meget tynd og trækker ned i betonen, det er wd 40
lavet til
Men lad dog manden bruge det wd40 så kan du jo hjælpe ham med at skifte dem disk-en .
men jeg har været murer i 25 år så dey ved jeg jo ikke noget om

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-12-07 01:15

Citat
Er der nogle der har en ide til hvordan man kan fjerne rust fra belægnings sten på et anseligt areal..

Når spørgmålet læses og der står " på et anseligt areal.. " så er det da ikke spraydåser eller andre linende småprodukter der skal bruges.

Den eneste fornuftige løsning der er nævnt til nu er da " Oxalsyre " og hvis der så bruges en højtryksrenser til at skylde og rense fliserne med, så skulle fliserne gerne blive pæne igen.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 20-12-07 11:43

Måske man kunne spule det med en højtryksrenser?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-12-07 00:05

Cola kan opløse rust. Har selv løsnet kølbolte på en båd med det.

Oxalsyrer bruger man også til at blege med, så prøv lige på et lille område først.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-01-08 13:52

WD40 er et petroleumsprodukt. Hvad hulen har det rustfjernelse at gøre??? Nej, oxalsyren vil være det helt rigtige og for ikke at ætse noget nede i fliserne, skal de først trække så meget rent vand som overhovedet muligt. På denne årstid ER de formentlig mættet med vand, så den side af sagen er i orden. Og så ud med spredebommen på vandkanden og en stiv gårdkost.'
mvh
pbp

PS: Beton af god kvalitet angribes ikke så hårdt af organiske syrer. Mange vinproducenter bruger gæringstanke af beton, men viser de gamle egetræsfade frem til turisterne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-01-08 13:54

Og pas på med højtryksrenseren! Haveslange og gårdkost er meget bedre.