/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Køb af 2 hunde
Fra : meqrinda
Vist : 594 gange
20 point
Dato : 18-12-07 19:20

Jamen halløjsa!

Jeg har i bestemt mig for at købe 2 Sheetland Sheepdogs samtidig, 2 tæver.

Men man kan jo aldrig købe en hund som impulskøb.
Så jeg holder mig igen i 4 måneder endnu, har allerede ventet 2 måneder med min beslutning.

Er det specielle vilkår for denne bestemte race eller bare generelt når vi taler om 2?

Min lejlighed er 110 kvm, så har massere plads, de har også hele Amagerfælleden at løbe rundt i.

Har haft collie og Sheetland sheep dog før, men hver for sig.

Men hva er nemmest? købe dem hver for sig eller købe dem sammen?
Ville selv sige købe dem sammen, da de så danner terriorer sammen.

Men er det eventuel dumt at de er fra samme kuld?
Ville da tro at de så accepterede hinanden nemmere.

Kan de have kurv i samme rum, eller ska jeg give et værelse til hver

Hvordan står det til med sygdomme fra ræve?
det er et par år siden jeg sidst havde en hund, men der skulle vi passe på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-07 19:48

to tæver, det er også hvad vi har gjort...

de første var mor (som vi fik som hvalp fra venner) og datter,
og det gik fint, bortset fra at datteren hurtigt overtog føringen,
men ingen problemer, selv om de dengang var alene hele dagen...

næste gang købte vi to hunde samtidigt, fra samme kennel, men vidt forskelige,
også dengang arbejdede vi begge to og de skulle underholde hinanden om dagen,
det gik også fint, men den ene var glad for alle den mødte, den anden kun for os.
Som de første var de også begge hurtige til at spise deres mad...

Så nu femte gang købte vi kun én, for nu går min kone derhjemme,
vi fik igen en kær lille hvalp, men den vil styre det hele...
når vi skal lege, ikke når vi har lyst; og den gider næsten ikke gå hen til sin mad.

Så har I tid og plads; en hund er godt, to hunde er bedre, Svend

derfor

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 18-12-07 21:00

hejsa

kan kun være enig med svend jeg har også i mange år haft 2 schæfer tæver samtidig og det har bare været godt. hvis jeg skulle starte forfra idag ville jeg også vælge 2 på en gang. men det kræver noget af en med hensyn til opdragelse, renlighed, osv.og de vil have rigtig meget glæde af hinanden.
jeg ville lade dem være i samme rum men hver deres kurv. .......vi har lavet 2 rigtige gode hunde senge ved at tage en skumgummi madras og save den midt over og beklæde den med noget pelslignende noget som ligger ved siden af hinanden . og skulle de bide dem i stykker som hvalpe så er det ikke så dyrt at lave et par nye. held og lykke med at finde dine nye familie medlemmer.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-12-07 21:04

Det må da være hyggeligt at købe to kuldsøstre... Hvis ikke du vil bruge dem til avl.

Det ville jeg nok foretrække.

Jeg har købt to bernere engang, men fra to forskellige kuld. De var næsten lige gamle, men ikke helt. Det kan jo være svært at finde to helt jævnaldrende kuld.
Men det gik egentlig forbavsende godt med de to hunde. Dog viste den ene sig at have psykiske problemer. Hun var meget reserveret overfor mennesker, og hun måtte aflives da hun angreb en nabo i omkring to-års alderen.....

Hvis du køber to fra samme kuld risikerer du jo at få to dårlige hunde... --eller to gode. Det er lidt større satsning, så du må se dig endnu bedre for end hvis du kun køber en.

Man kan jo så sige, at arbejdet med at undersøge hvalpenes baggrund er dobbelt så stort hvis du køber af to forskellige opdrættere.

Ræve:
Sidste år døde rigtig mange ræve af ræveskab her i nordsjælland... Jeg ved ikke, om situationen er lige sådan over hele landet. Men ræveskab skal du være opmærksom på. Det er ikke livsfarligt for hunde, når bare de kommer i behandling.

En anden endnu værre sygdom er hjerte/lungeorm. DEN er lumsk og dødelig.
Hundene får den hvis de spiser inficerede snegle. Og snegle kan være bittesmå grå slimklatter, der har boret sig ind i nedfaldsfrugt. Mange hvalpe elsker jo at gnave æbler eller andet nedfaldsfrugt. Eller der kan smutte en snegl med ned når hunden spiser græs eller lignende. Der kan også være snegle i kattelorte eller hestepærer eller andre "lækkerbidskner".

Hvis en af dine hunde begynder at mistrives så få kontrolleret hendes afføring: Der skal afleveres TRE afføringer fra tre på hinanden følgende dage. Og du skal helst opsamle afføringen uden at der kommer jord eller græs med.

Nå, men din dyrlæge vil vide, om DIT område er ramt af hjerte/lungeorm...

--Selvfølgelig skal de da ligge sammen. De skal nok have hver sin kurv, men hvis du får to kuldsøstre samtidig, så vil de såmænd da sikkert helst dele skiftevis den ene og den anden kurv i starten.

Det lyder som et rigtig dejligt og hyggeligt projekt. Hvis du er alene, så skal du altså lige overveje hvordan du vil tackle hundenes "skolegang". Skal de gå på et hold sammen eller vil du tage dem til træning hver for sig? Der er RIGTIG mange forskellige træningstilbud. Så begynd allerede nu at opsøge og vurdere de forskellige steder, der kan være aktuelle for jer.
Rigtig meget held og lykke med det..

Kommentar
Fra : meqrinda

Dato : 19-12-07 00:14

Takker for svarene

Angående undersøgelse af deres baggrund, kan selvfølgelig spørge ind til deres medicinske baggrund og eventuelle kroniske sygdomme, Sheetland sheepdogen har nogle øjensygdomme som skal være tjekket for.
Der skal selvfølgelig også være bevis på de er "raske".

Men er der andre specielle sygdomme, som skal tages op til overvejelse?

Angående hjertelunge sygdommen, hva mener du helt ved at mistrives, kender du eventuel et sted hvor jeg kan læse dens præcise symptoner?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-12-07 10:02

Jeg har haft 2 hunde lige så længe, jeg orker at tænke tilbage - også af samme køn.

Det burde være en fordel, at hundene er af samme kuld, idet de så allerede kender hinanden og har udkæmpet deres "magtkampe".
Du skal blot være obs på, at 2 søskende ofte vil reagere (aggressivt ?) sammen over for andre hunde, og det kan medføre problemer udadtil.
Nu er sheepdogs jo ikke ikke kendt for at være specielt aggressive, men kan have "kort lunte", når det sker. Og det sker ofte uden forvarsel (manglende kropssprog).
Jeg foreslår derfor, at træning/socialisering foregår enkeltvis (hver for sig).

Jeg har altid haft hundene sovende i samme rum. De finder hurtigt deres favoritsovested og fastholder dette.

Jeg ville dog være lidt forsigtig ved udvælgelsen af hvalpene. Du skal nok ikke vælge f.eks. den stærkeste og den svageste, men vælge 2, der rangerer midt i hierakiet. Kennelen kan hjælpe dig i udvælgelsen.

Med hensyn til sygdomme er det jo noget vi alle kan komme ud for. Undersøg kennelens ry/rygte før du køber - gerne gennem Dansk Kennel Klub - for at sikre dig, at det er et seriøst foretagende.

Jeg er sikker på, at der venter dig mange gode hundetimer forude.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-07 14:10

Dansk Kennelklub har et fint register på deres webside, hvor du kan gå ind og se om der er registreret nogen øjensygdomme i forældredyrenes familie. Ligesom du kan se, hvilke udstillings- og prøveresultater hundene har opnået.

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632

Desværre kan man jo ikke "vride armen om på" hvalpekøbere, så der er kun resultater for de hunde, som ejerne har fået undersøgt og/eller udstillet.
Det bliver heldigvis mere og mere almindeligt, at man allerede når man køber hvalpen også binder sig til at få den undersøgt for aktuelle arvelige sygdomme.

Nå, men hjerte/lungeorm:

http://www.voreskaeledyr.dk/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=65&pid=35

Silke havde hjerteorm da hun var knapt et år.
Hun mistede appetitten, men ellers var der ikke noget at mærke... Hun var livlig og meget aktiv, så de mennesker med retrieverforstand, jeg talte med sagde, at jeg ikke skulle bekymre mig, men bare glæde mig over at hun ikke var et "madøre"....
Så fik Silkes kuldsøster konstateret lungeorm... Og en uge senere begyndte Silke at hoste og kaste store grå slimklatter op.......
Tre lorte til dyrlægen, der ringede op dagen efter og sagde, at hun aldrig havde se SÅ inficeret en afføring før. Og dagen efter, -lørdag, kom Silke til røngtenundersøgelse af hjertet og lungerne. Derefter startede en langvarig -3 ugers- ormekur. Først med halv dosis, og senere med fuld dosis.
Silke hostede så vi begge græd døgnet rundt... og dyrlægen havde sagt, at det ikke var sikkert at hun ville overleve.. Men hun kom sig.. Bare en måned senere var den gal igen, og hun måtte igennem en ny ormekur..
Siden har Silke været i konstant forebyggende behandling, -fordi hun åbenbart er særlig udsat og modtagelig..
Men hun er nu 5½ år og har ingen som helst symptomer.

Hvis du vil vide mere om hjerte/lungeorm, så prøv at google på ordet..

Kommentar
Fra : meqrinda

Dato : 21-12-07 17:56

Takker.

Kommentar
Fra : pudelmops

Dato : 29-12-07 15:12

Hej-
ja det med at skaffe to hunde samtidig,er en rigtig god ide,især hvis begge parter i en familie er udearbejdende,men der skal tages stort hensyn til udvælgelsen af de to hunde,tænker især på temperament og adfær,de skal være nogenlunde på bølgelængde der.Dog mener jeg ikke det gør noget hvis en af dem vil tage føringen lige fra begyndelsen,og det jo er ret naturligt,at der er en førehund.
Selv startede jeg med at have 2 pudler, og købte så en llle mops,som hurigt blev accepterert
af begge pudler øjelikkeligt.Da så jeg også købte mopsens egen mor også,og det stadig gik godt,hørte jeg hendes far også skulle sælges,købte jeg også ham,og det hele er stadig fryd og gammen.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 30-12-07 09:57

Jeg syntes faktisk slet ikke det er en god ide, at have 2 hunde er dejligt det har jeg også, men at få dem samtidig er efter min mening ikke nogen god ide.
2 jævnalderne hunde vil have meget størrer risiko for at udvikle magt kampe,især tæver kan have ganske mange volsomme magtkampe hvis de er jævnaldrene, det er efter min erfaring meget bedre at have 2 hunde med omkring 2 års forskel, start med en hund nu og få den næste om ca. 2 år.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-12-07 15:17

Helt klart det bedste at anskaffe en nu og en til om et par år.
Men spørgsmålet lød på at anskaffe to hunde SAMTIDIG. Det kan der jo være gode grunde til..

For os var det fordi min daværende mand og jeg gerne ville gå til træning med hver vores hund. Og fordi hundene skulle være alene når vi gik på arbejde.
Pudsigt nok var der alligevel "alene hjemme problemer" med den ene af dem. Men ikke med den anden.. Så der er ikke nogen garanti. Vi oplevede også det med, at den ene var meget selskabelig og venlig overfor andre mennesker. Den anden holdt sig kun til os. -Med hensyn til hunde var de lige omvendt.

Kommentar
Fra : meqrinda

Dato : 30-12-07 17:37

Er det så betydelig nemmere?

Vil det så ikke skabe problemer med at den ene danner territorium inden nr 2 kommer?

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 30-12-07 22:24

Det vil nettop ikke skabe problemer, hvis den senest andkommende hund er noget yngre end den anden, hos hunde er det oftest den ældste som bestemmer, når den ælste også er den der bor der først så vil den yngste normalt indordne sig uden problemer, jeg har aldrig haft problemer og har nu haft 4 hold af 2 eller 3 hunde (alle tæver), lige nu har jeg Kleo på 3 og Pittit på 1 år, ingen problemer overhovedet og de har meget fornøgelse af hinanden.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 31-12-07 10:10

Der kan jo "kun" tales i generelle termer her.
Anskaffelse af 2 hunde med aldersforskel er ikke altid så uproblematisk, som I antyder.
Hvis den yngste f.eks. har en stærk psyke vil den til stadighed - i hvert fald indtil den er fuldt udvokset (moden) - afprøve grænser (udfordre) den ældste hund. Hvis den ældste ikke er meget tålmodighed kan der forekomme voldsomme afklapsninger til den yngste.
Den ældste skal støttes af ejeren(erne), så der ikke er tvivl om, at rangordenen er accepteret.
Jeg vil fastholde, at 2 hunde fra samme kuld, i længden, vil fremstå mest harmonisk, idet rangordenen allerede, til dels, vil være fastlagt lige efter fødslen.
Ulempen er, at det må forudses, at hundene dør inden for kort tid efter hinanden, hvis alvorlige sygdomme ikke opstår.
Der er - naturligvis - utallige eksempler på afvigelser fra det "normale".

Kommentar
Fra : smukkepoppi

Dato : 24-02-08 12:54

Jeg har 2 kuldsøstre..De bliver 4 år her sidst i April.
Jeg fik dem med 5 mdr`s mellemrum, men den 1ste var kuldets svageste, da moren ikke ville kendes ved hende så hun blev opflasket. Men bortset fra det, så da jeg fik hendes søster hjem, gik der højst 1 times tid før "den nyankomne" viste sin søs at hun altså var den stærkeste og alfaèn af de 2, og det accepterede min "svage omega" pige lige med det samme, selv om at hun havde boet her længt tid, det er så kun når hun er i løbetid, også lige her i nov. da hun fik hvalpe at hun ikke finder/fandt sig i alt fra sin dominante søster, men det er i småtingsafdelingen, hun sørger bare for at søs ikke kan hoppe op på hende og viser sin dominans. Så jeg syntes det er bedst at vælge en hund fra hver ende af hierakiet, så man er helt sikker på at der ikke er slåskamp, f.eks hvis/når de er alene hjemme. Bare min observation. Jeg har ellers altid haft en ung og en ældre hund, så den ældre kunne lære den unge hvordan man opfører sig og lære at lystre, for det er svært at træne 2 hunde samtidigt. Men jeg ønsker dig/jer held og lykke med "familie forøgelsen"