/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
ADSL falder af hver dag
Fra : Gin
Vist : 501 gange
200 point
Dato : 18-12-07 16:40

Jeg har en ADSL opkobling, som skal virke hele døgnet. Siden den 27. september er den droppet ud hver eneste dag klokken 16 præcis. For at komme tilbage på nettet, skal ADSL boksen slukkes og tændes igen - så virker det på ny. Undertiden sker der det samme klokken 20 og 23. Det er irriterende, idet boksen står på en anden etage end den jeg opholder mig på.

Er der nogen der kender til dette problem. Jeg har fået udskiftet ADSL boksen, men problemet er der stadigvæk....

Med venlig hilsen

Gin

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-12-07 16:41

- hvem har du som leverandør?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-12-07 16:46

Hvis du har en dynamisk IP kan den hoppe af men bør dog selv koble sig op igen.
Du har sikkert en router, og det er denne som skal være koblet op, og ikke din computer.
Evt. kunne du slå logfilerne fra hvis de fylder formeget.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 18-12-07 17:17

Angående leverandør - jeg bor i Frankrig. Min almindelige telefonlinie er med France Telecom. Min ADSL forbindelse er selvfølgelig en del af denne linie. Min ADSL har jeg hos "Alice" det største italienske telefirma, som også fungerer på det franske marked.

Da det ikke er min boks - må det vel være telefonliniesignalet, som måske bliver afbrudt. Jeg har ikke forstand på dette, men jeg håber, at der er nogen på "kandu"s net, som kender til noget sådant.

Min IP adresse mener jeg er fast. Det er selvfølgelig min ADSL-boks, som er koblet op. Mine 3 komputere er koblet trådløst til boksen.

Med venlig hilsen

Gin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-12-07 17:22

Ok - det var bare lige hvad jeg kunne komme i tanke om.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-07 18:40

Falder netspændingen af en eller anden årsag præcis kl 16.
Din adsl kan være mere følsom overfor dette end andre apparater.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-12-07 23:46

Ved du om "Alice" har mulighed for at overvåge din forbindelse.....(gemme linie-data i en log) ?

Der er desværre mange ting der kan være årsagen....du må fejlmelde, og stædigt følge op på sagen
indtil problemet er løst.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 19-12-07 08:28

Jeg er ikke klar over, om netspændingen falder ved 16 tiden. Normalt har vi ikke lamper tændt på dette tidspunkt, så man kan se en dæmpning af lyset. Jeg har et multimeter, så måske skal jeg prøve at måle strømmen i et stik omkring klokken 16.

Om Alice har mulighed for at gemme linie-data i en log? Det ved jeg ikke, men jeg har snakket med dem i to omgange, hvor de har sagt, at det ikke er deres linie, der er noget i vejen med.

Ja, jeg må nok holde stædigt ved, idet det eneste positive, jeg har ud af udfaldet, er den ekstra motion ved at skulle op og ned ad trapper......

Gin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-07 19:24

Skal den bare slukkes/tændes på bestemte tider kan du måske benytte et tænd/sluk-ur.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 20-12-07 07:48

Jeg kontrollerede i går klokken 16 om der var fald i spændingen - det var der ikke.

Tak for rådet om et tænd og sluk-ur - slet ikke nogen dårlig ide, men da forbindelsen også ind imellem kan falde ud klokken 20 og 23, bliver det måske lidt for meget.

Jeg vil nu forske i, om det kan være den telefon, som er sat til boksen, idet vi har gratis telefon over ADSL boksen.

Hilsen

Gin

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 20-12-07 08:29

Er der nogen der ved, om man skal have en bestemt slags telefon, der skal sættes til ADSL-boksen. Jeg har sat en almindelig telefon til den, og den virker normalt, det vil sige, at vi kan telefonere både lokalt og til en mængde lande gratis, men måske kan den almindelige telefon, der er sat til, måske forårsage, at netforbindelsen falder ud. Kun mærkeligt, at det har virket normalt i mere end et år og så pludselig falder nettet ud fra den 27. september og så hver dag præcis klokken 16????

Hilsen

Gin

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-01-08 00:17

Har du prøvet at tilslutte en PC via kabel til netværket, for at se om den også falder af sammen med de trådløse.
Hvis den gør det, så er det et problem udefra!
Hvis den bevare forbindelsen, så tyder det på en lokal fejl i dit netværk!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-01-08 00:18

Du skal have et eller andet skillefilter fra telefonstikket, som deler telefoni og data. Har du det?

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 06-01-08 12:05

Tak for dine hints. Jeg har ikke prøvet at koble en PC'er på med kabel, men det vil jeg så prøve. Der er skillefiltre på alle telefonstik i huset.

Jeg er efterhånden overbevist om, at det er selve telefonsignalet, der er noget galt med. Der kommer sikkert en impuls, der gør, at ADSL falder af. Det mærkeligste er, at den falder ikke kun af klokken 16 men også om aftenen ved 20 tiden eller 23 tiden, og da slukker/tænder jeg ikke for boksen, da vi ikke bruger nettet på dette tidspunkt. Næste morgen kan man gå på nettet igen uden at have foretaget sluk/tænde proceduren, så jeg tror som sagt, at det er selve telefonsignalet.

Jeg vil gå i krig igen for at få rettet fejlen.

Hilsen
Gin