/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
hæklet baby/børne sokker
Fra : emiliejosephine
Vist : 3785 gange
240 point
Dato : 16-12-07 19:12

Hej Alle.

Jeg vil høre om der er nogle som har opskrifter på hæklet sokker til baby/børn.

Jeg vil så gerne lave nogle til min søsters baby..:)

Mvh Maria

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-12-07 19:20
Kommentar
Fra : emiliejosephine

Dato : 16-12-07 19:29

Tak,men fandt ikke rigtig noget..:)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-07 21:59

Her er en opskrift, men på sko

SKO:
Fodlængde: 10-11-12 (14-15) cm
Hækleinfo: I begyndelsen af hver række med fm erstattes 1. fm med 1 lm og i slutningen af rækken hækles sidste fm i lm i begyndelsen af forrige række. I begyndelsen af hver række med st erstattes 1. st med 3 lm og i slutningen af rækken hækles sidste st i 3. lm i begyndelsen af forrige række. Det hækles i hver fm/st (ikke imellem).

Venstre sko: Læs Hækleinfo og begynd med sålen. Hækl 15-18-20 (25-27) lm (inkl 1 lm til at vende med) på nål 3 med gl-rosa.
Første række hækles således: 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver af de næste 13-16-18 (23-25) lm = 15-18-20 (25-27) fm, vend arb. Videre hækles der 1 fm i hver fm fra forrige række samtidig med at der tages 2 fm ud i beg og slutningen af første række ved at hækle 3 fm i første og sidste fm på rækken = 19-22-24 (29-31) fm. Hækl fm frem og tilbage til der er 1 række tilbage før arb måler 3-4-4 (5-5) cm. Nu tages der 2 fm ind i hver side - læs Indtagningstips-2 (helt i beg af opskriften) = 15-18-20 (25-27) fm på rækken. Arb måler ca 3-4-4 (5-5) cm. Klip og sy fast tråden. Sæt 1 mærketråd i hvert hjørne = 4 mærketråde. Videre hækles der st rundt sålen således:
1. række: Start midt bagpå (= midt på den ene kortside) - hækl 1 fm i første m, 3 lm (= 1 st), 1 st i hver af de 2-3-3 (4-4) næste st, 2 st i hjørnet, 15-18-20 (25-27) st langs siden, 2 st i hjørnet, 5-7-7 (9-9) st langs den anden kortside (= tæerne), 2 st i hjørnet, 15-18-20 (25-27) st langs siden, 2 st i hjørnet og 2-3-3 (4-4) st, slut af med 1 km i 3.lm i beg af omg = 48-58-62 (76-80) st.
2. række: Som 1.række - men hækl 2 st sm ved hver af de 2 hjørner ved tæerne = 46-56-60 (74-78) st.
3. række og 4. række: Hækl 2 rækker med st uden at tage ind. Arb måler nu ca 2 cm i højden.

Ankelrem: Hækl 2 rækker med st over de midterste 5-5-5 (7-7) st midt bagpå til ankelrem, derefter hækles der 33-34-35 (36-37) lm i slutningen af sidste række, vend arb. hækl 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i næste st, 1 lm, spring over 1 st (= knaphul), derefter hækles der 1 st i hver af de resterende 27-28-29 (30-31) lm og 1 st i hver af de 5-5-5 (7-7) sidste st. Klip og sy tråden.

Overdel: Hækl 1 st i hver af de 7-9-9 (11-11) st midt foran på skoen. Hækl frem og tilbage til overdelen måler 4-4-5 (5-6) cm. Klip og sy tråden. Sy overdelen til skoen i hver side med små pæne sting.
Skift til lys rosa og hækl krepse-m langs hele åbningen på skoen og rundt hele ankel-remmen (krebsem = hækl fm fra venstre mod højre).

Midterstrop: Hækl 5 fm over de midterste m foran på skoen med lys rosa (1.række hækles på bagsiden af krepse-m). Hækl frem og tilbage til stroppen måler 6 cm. Buk stroppen dobbelt mod vrangen og sy fast på indersiden af skoen.
Sy en knap midt bagpå på skoen ca 0,5 cm fra kanten.

Hæklet blomst: Hækl 1 blomst som forkl under kjolen og sy blomsten fast ovenpå skoen.

Højre sko: Hækl som venstre sko men modsat.

opskriften hedder 14-5 så vidt jeg kan se.....

Men prøv selv at kikke opskrifterne igennem, det er primært strikkeopskrifter, men der er også lidt hæklerier imellem

http://www.garnstudio.com/lang/dk/category_oversikt.php?kat=Baby

Kommentar
Fra : nusermus

Dato : 17-12-07 01:12

du kan da prøve denne side her om der er noget du kan bruge til noget mvh nusermus

Kommentar
Fra : nusermus

Dato : 17-12-07 01:12
Kommentar
Fra : nusermus

Dato : 17-12-07 01:14

du kan da prøve denne side har http://www.seniorinternet.dk/seniorfritid-sy-strik.htm om der er noget du kan bruge til noget

Kommentar
Fra : emiliejosephine

Dato : 17-12-07 08:47

tusind tak nordsted1...:)

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 30-12-07 11:30

Her er en opskrift som jeg bruger når jeg strikker sokker til børnebørnene.
str 4år-5/6 år
slå 44-48 m op fordelt på 4 P.Strik skaft til ønsket længde.
Hæl.
Nu strikkes hæl over halvdelen af maskerne(første og sidste P m samles på en P.)
Strik til 1 m står igen,vend arbejdet,strik v tilbage til 1 m står igen.
Vend arbejdet strik til 2 m står igen,vend til 2 m står igen.
Vend strik til 3 m står igen og sådan fortsættes der til der er 2-4 m mellem vendingerne.
Nu strikkes der modsat hvor der hver gang strikkes 1 m mere med til alle m er strikket.
Foden.
M fordeles igen over 4 P og foden strikkes ca. 44-50 omg( ca 9-11 cm efter hælen)
Tåen.
Så strikkes tå. 1 og 3 P: strik til de sidste 3 m,2 r. sm. 1 r.
2 og 4 P: 1 r, 2 dr. r. sm strik P ud.

Når der er 2 m tilbage på hver P vendes vrangen ud på strømpen,og m fordeles på 2 P.herefter strikkes der 1 m fra hver p sm,hvor man samtidig lukker af på normel vis.Denne metode er god da tåen er meget holdbar.Håber du kan bruge opskriften.Godt nytår og
God fornøjelse.
Venligst ilgp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-07 11:37

Citat
hæklet sokker