/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Dobbeltstjerne
Fra : AllanGH
Vist : 304 gange
200 point
Dato : 16-12-07 19:07

Hej
Jeg skal finde stjernernes masse i dobbeltstjernen Krüger 60... jeg får at vide stjernerne er 1,22*10^17 m væk, og jeg kan se de spænder over 30 buesekunder.. de har en omløbstid på 44 år.. man skal bruge keplers 3. lov i lidt modificerede udgave
r^3/T^2=G(m+M)/4PI^2
der skal man isolere (m+M) til at starte med.. men der hvor det går galt er når jeg skal finde ellipsernes halve storakser r1 og r2.. de to tilsammen giver r..
på min figur har de halve stor akser målene 1,6 cm og 1,0 cm..
håber nogen kan hjælpe..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-07 19:11

Når du kender afstand og buemål burde det være en smal sag at finde indbyrdes afstand mellem stjernerne.

Kommentar
Fra : AllanGH

Dato : 16-12-07 19:16

Synes jeg også. men jeg får nogle resultater der slet ikke kan passe.. til at finde den længste afstand siger man selvfølgelig tan (30/3600) * 1,220*10^17.. det skulle være rigtigt nok.. men når jeg skal finde hver af de to stjerners halve storakse går det galt.. er det forkert når jeg tager resultatet fra tan (30/3600) * 1,220*10^17 og dividere med den samme længde på min figur.. så får jeg vel et målestoksforhold.. og så kan jeg vel bare gange op når jeg måler de have stor akser på min figur?