/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
skorstensfejer LOVGIVNING ??
Fra : MissBe
Vist : 3329 gange
200 point
Dato : 16-12-07 15:42

Hvilken lovgivning/ lovgivninger er knyttet til det arbejde som skorstensfejeren udfører?

f.eks. hvis min bil repareres på værksted for en fejl
og den samme fejl består straks efter reparationen (f.eks. en uge)
så er det "en ommer"
altså købeloven: hvor værkstedet skal udbedre fejlen uden ny faktura !

men hvad med skorstensfejeren??

min historie:
min brændeovn med stålskorsten ´fejes´ 2 gange årligt forår/efterår
og betales automatisk via skattebiletten

da kulden kom skruede jeg lidt op for spjældet
men skorstenen /ovnen trak ikke ordentligt
så ringede jeg til fejeren og bad om fejning nu
(han ville alligevel have været kommet automatisk indenfor 5 uger)
no problem -

ovnen blev fejet om fredagen og der blev raget en del møj ud
fra nogle snørklede kroge fra en slags bageovns indsats på ovnen
selve skorstenen mente han IKKE skulle fejes
"for det var jo ovnen der var stoppet"
men jeg insisterede når han nu alligevel var hér
surmulende gik kan på taget og den fik lige et hug eller to med børsten

han lavede ikke nogen ild/ brænde test før han smuttede !!

jeg fik fyret op i ovnen
men vejret var nu mildt igen så den fik meget lidt spjæld
det gik der et par dage med
inden jeg begyndte at tænke over at jeg syntes at den trak dårligt !!
og det var ligesom om ovnen 'fes' fra sprækker

om tirsdagen fik jeg stoppet ovnen
indefra ovnen prøvede at jage noget ud / op gennem skorstenen
--SKORSTENS RØRET VISTE SIG AT VÆRE TILSTOPPET--

om onsdagen konstaterede skorstensfejeren at røret var stoppet
om torsdagen blev røret fræset
han tog mesteren med og de var 2 mand på taget max 1/2 time
med fræseren
en 'boremaskine' med teleskob 'snude' med kæder der svinger møj af
(lidt lige som buskrydderen)

jeg får tilsendt en regning på kr. 2.200

Altså:
Er det en rimlig fremgangsmåde / pris
og hvilken garanti har jeg for det feje arbejde der udføres ??

om fredagen bliver fejet: ovn og rør
og mit kontrolkort bliver underskrevet og krydset for ovn og kanaler

og om torsdagen fræses skorstensrøret og de sender regning på kr. 2.200

han har ikke en gang sagt undskyld
vi var nær blevet kuliteforgiftet
gik og fik hovedpine

i øvrigt...
de to forrige gange som skorstensfejeren kom
var han endnu ikke uddannet skorstensfejer men studerende
det var først nu at han havde bestået sin eksamen !!

det er ikke kun pengene jeg onder mig over
men
en fejning må da udgøre en GARANTI ????
-at men ikke kvæles!
-at der ikke sker ildebrand!

det er da heller ikke rimligt at sende regning
for en rensning der lige var gjort ??
fra fredag til torsdag = under 1 uge !!

ellers kan jeg ikke se meningen i at der skal underskrives på kortet
hvis ikke skorstensfejeren har et ansvar

..... den blev vist lidt lang......

håber at i vil komme med lidt input

hilsen
MissBe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-07 15:52

Citat
Eksempel

Ved lovpligtig skorstensfejning varierer det fra kommune til kommune, om borgeren betaler skorstensfejeren direkte eller over ejendomsskattebilletten. Men da det er kommunen, der udpeger distriktets skorstensfejer, og borgerne ikke kan vælge en anden leverandør, er der i udgangspunktet tale om en udbudspligtig aftale mellem kommunen og skorstensfejermesteren.

herfra http://www.ks.dk/udbud/vejledning/konkurrencestyrelsens-vejledning-til-udbudsdirektiverne-2006/3-aftalebegrebet/

Og da du betaler via kommunen skal du vel indgive din klage dertil, det ville jeg gøre.

Det er godt nok en meget sløset behandling i har fået, godt i ikke blev mere syge

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 16-12-07 15:52

Her kunne være lidt at arbejde videre med:
http://www.skorstensfejerlauget.dk/

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 16-12-07 16:02

nordsted
citat
"Det er godt nok en meget sløset behandling i har fået, godt i ikke blev mere syge "

ja hvad gir du !!
er den ikke styg??

men jeg prøver at forberede mig lidt inden jeg snakker med kommunen og andre!!

ja, vores skorstensfejer er via kommunen lidt ligesom præsten der også har sit sogn!!
mener ikke at jeg bare kan vælge en anden skorstensfejer !!

Derfor vil jeg også gerne vide lidt på forhånd - når man ikke bare kan vælge en anden -
hvis man først er raget uklar kan det nemt være bøvlet !!

taliskoko
den vil jeg læse lidt på - tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-07 16:19

Jo, jeg syntes den er meget meget styg, specielt fordi du havde nævnt det, så tror man jo på, at det er ordnet, når man be'r om det..

Hos os er der kun en skorstensfejermester, de andre ansatte er sønner og svigersønner, altså er det noget sammenspidst noget, men hvis der er andre skorstenfejere i din kommune, hvor de ikke er i familie med hinanden, og hvor man kan have en mistanke om, at de vil holde hånden over hinanden, ville jeg så foretrække en ny, men det må kommunen også kunne svarer dig på??

Jeg synets det er godt du gør noget ved det!!!! sådan nogle små konger

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 16-12-07 16:36

nordsted:
citat:
"Jeg synets det er godt du gør noget ved det!!!! sådan nogle små konger"

Når de laver sådanne noget juks hos mig kan de også lave det andre steder !
det er heller ikke så længe siden at en familie havde haft
fugle til at stoppe deres skorsten
-de døde af kulilte forgiftning-

nu lufter vi meget ud og er meget i haven - det var over weekenden+mandag
at jeg måtte gøre op med min "autoritets-tro-hed"
og selv kontrollere fordi mistanken begyndte at gro på mig

men måske kan det hele koges ned til noget med fejerens ansvar !!
om fredagen skrev han jo i 'bogen' at alt er ok
--det må indebære et ansvar fra ham til mig---

men jeg kan ikke finde LOVGIVNINGEN om fejerens ansvar i forhold til udført arbejde !!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-07 16:40

skorstensfejerens gebyr fastsættes af komunen. Det er der du skal klage.

Sagen er nok at han i årevis har sjusket sig igennem med fejningen, men til fuldt honorar.
Når det så viser sig at den er ved at lukke af møg er det helt urimeligt at forlange ekstra honorar for det, han ikke har gjort ordentlig tidligere.
Klag til komunen ,teknisk forvaltning, miljø og teknik, eller hvad det nu hedder i din kommune, men i et sobert og letfatteligt sprog.
Husk at anmode om kommunens skriftlige svar om sagens gang.

Det er honoraet og manglende arbejde du skal klage over.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-07 16:46

går ud fra at det ikke var skorstensrøret men røgrøret, som var tilstoppet. Det hører helt klart med til den rensningspligtige del, og var runden til man for en del år siden fik sat honoraene op.

Røgrøret er forbindelsen mellem ildstedet ( brændeovnen) og selve skorstenen.

Når din skorsten møjer så meget til tyder det på at du også fyrer forkert, og giver for lidt luft og/eller kommer for meget brænde på ad gangen.
Det er umuligt at fyre natten over i en brændeovn, uden miljøsvineri , og sodning af skorstenen, på grund af dårlig forbrænding.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-07 16:47

Citat
men måske kan det hele koges ned til noget med fejerens ansvar !!
om fredagen skrev han jo i 'bogen' at alt er ok
--det må indebære et ansvar fra ham til mig---

Det gør det da også, det er vel derfor de er udlært, ellers kunne alle jo bare kalde sig skorstensfejer, jeg ville da også tage underskriften på kortet som en blåstempling.

Hvis kommunen ikke reagerer, så ville jeg henvende mig til lauget, og hører hvad du så kan stille op.... jeg har engang været med til at få taget autorisationen fra en vvs'er pga svinsk arbejde, det var godt nok også noget rigtigt sjusk der var lavet, men dog ikke noget vi blev syge af. Det er nok lige drastisk nok, men du kan da "true" med det

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-12-07 17:05
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-12-07 17:17

Jeg har aldrig af skorstensfejeren fået renset den vandrette del som forbinder kedel med skorsten, og betragter da også denne del, som en del af servicen, som man enten selv udfører, eller får en servicemand til at udføre, - sammen med rensning af ovn/kedel.
Jeg har været udsat for engang at hvor røret går ind i skorstenen, at det var tilstoppet, - måske fordi skorstensfejeren har fået det skubbet ind ved fejning af skorstenen, - men det opdager man da, og har så selvfølgelig selv renset det.
Hvis du er kvinde, kan jeg godt se at der er ting som falder udenfor dit område, men jeg som mand, betragter jeg det som egen fortjeneste.
Det er måske ikke svar nok, men kvinder og mænd tænker altså ikke ens.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 16-12-07 19:39

i har alle kommet med gode indslag
takker for jeres støtte

min ovn har skorstenen /røgrør lodret over sig op igennem taget
der er ingen vandrette dele

stilkene
citat "
Hvis du er kvinde, kan jeg godt se at der er ting som falder udenfor dit område, men jeg som mand, betragter jeg det som egen fortjeneste.
Det er måske ikke svar nok, men kvinder og mænd tænker altså ikke ens. "

jeg kan ikke rigtigt se hvad køn og ovn/skorsten har med hinanden at gøre ??
men ok...
jeg er bestemt QVINDE og ligner bestemt ikke en murerarbejdsmand
men hvis det skal til så smider jeg bare de høje hæle og dulleriet
og
jeg er ikke bange for at blive sort op til begge ører

men poienten er måske
at jeg synes at det er for dårligt at
skorstensfejeren tilkaldes for at rense en 'træg' ovn
og afleverer afbejdet tilstoppet som da han kom
der blev ikke foretaget
ildprøve for suget
eller kigget med spejl /lampe for lys i røret

så må jeg tilkalde ham igen
få dage efter
hvor han så kan konstatere at røret skal fræses fordi det er tilstoppet
--han har jo lige skrevet i bogen at alt var ok--
og sender mig en regning på kr. 2.200

jeg må jo tro på at ovnen er i orden når den lige er fejet
og han skriver at alt er ok !!

når den så ikke er det...

interesserer det mig hvilken LOVGIVNING som skorstensfejeren har ansvar i forhold til
den lovgivning har jeg så ikke selv fundet på nettet

jeg vil lige læse lidt i de forskellelige links etc. jeg har fået
....foreløbig tak

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 16-12-07 19:46

Det er skorstensfejerens ansvar at rense hele vejen fra brændkammer til udgang skorsten.

For et par år siden fik vi ny skorstensfejer, han rensede som den første den metalplade der ligger i toppen af brændeovnen ( den var tæt på at være helt lukket med aske), han fortalte at det var deres ansvar at holde kanalerne fri til røgafgang.

Det er da heller ikke noget man selv skal (mand eller kvinde) rode med, slet ikke når det er noget man betaler for.

Der kun en vej... gå til kommunen og beklag din nød.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-12-07 20:15

Det var ikke meningen at støde dig, og klarer du selv alt, så min respekt.
Men jeg kommer alligevel på en tanke: Jeg har aldrig oplevet eller hørt, at det er nødvendigt at fræse en skorsten, og fik den tanke, hvordan kan det forekomme, at det er nødvendigt. Det syntes jeg du skulle spørge skorstensfejeren om, han ved alt om dette, og hvis det måske er fordi du fyrer på en fejl måde, eller af andre årsager, ville du kunne få det at vide, så du ikke igen bliver udsat for det samme.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 16-12-07 20:34

Nu ved jeg ikke hvilken kommune du kommer fra, men her er hvordan man gør i københavns kommune.

http://www3.kk.dk/Service/BoligOgByggeri/Byfornyelse%20og%20vedligeholdelse/Skorstensfejning.aspx

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 16-12-07 21:03
Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 16-12-07 21:35

hvor i dog kæmper bravt for min sag ....

jeg har lige læst i BEKENDTGØRELSEN...
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=54633

men her opfattes skorstensfejeren som AUTORITET
men jeg kan ikke læse noget om
hvordan han er forpligtet i forhold til at han lige har godkendt min ovn+skorsten
som han så selv underkender mindre end en uge efter
ved det at den nu skal fræses...

hvor står der noget om HANS ansvar for det de selv har godkendt ??

f.eks...
det vil næsten svare til at bilen bliver synet
få dage efter viser det sig at bilen er totalt rådden
og IKKE skulle have været godkendt ved synet
så har synshallen jo et problem - formentlig med politiet ??

---->>>> jeg skal nok finde ud af det ......
---->>>> og i har alle hjulpet mig godt på vej ........

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 21-12-07 11:26

----en lille tilbagemelding----

jeg har haft kontakt (nettet og ringet) med alle mulige
men 'det offentlige' holder juleferie...

har fundet 'del' svar
som f.eks. hos forbrugerstyrelsen
der kan oplyse at ydelser fra skorstensfejeren
IKKE hører under købeloven !!

men den udtømmende lovgivning omkring skorstensfejer virke
lader vente på sig til efter nytår
når 'hoffet' vender tilbage til deres pinde

men generelt kan jeg sige at det forekommer mig
'forvaltningsmæssigt' rodet
og
jeg føler mig mere og mere overbevist om at området burde høre under
sikkerhedsstyrelsen: http://www.sik.dk/Global/Oversigt.html
der ser ud til at have meget ordnede forhold
men det gør det altså ikke

.....jeg lader den stå åben indtil videre
det kunne jo være at nogen var interesseret i at følge med ??
eller fandt det jeg søger: lovgivningen der beskriver skorstensEJERENS krav til skorstensFEJER

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-07 12:21

Jeg har ikke læst hele bladet igennem, men faldt lige over noget på side 3.....

http://www.skorstensfejer.com/Fagblad%203%20-%202007.pdf

Jeg er spændt på at hører div, dårlige søforklaringer efter nytår, når pindene bliver besat igen