/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
haster! guitarstrenge probem??
Fra : mesterfinans
Vist : 554 gange
15 point
Dato : 15-12-07 17:47

Hey. Jeg stod og skulle skifte mine guitarstrenge på min akustiske western guitar. Jeg havde et helt nyt sæt strenge men manglede dog den nedester streng: E-1st. 012" - 0,3mm, så den undlod jeg at skifte. Desvære sprang den ved et uheld da jeg satte den anden nederste på. Nu stod jeg og manglede en streng. Jeg fandt ud af at den gamle B-2nd 016" - 0,41 mm stadig virkede selvom jeg havde taget den af.. Kan jeg bruge denne streng som E streng på trods af at den er lidt tykkere og hvad vil konsekvenserne være ved at sætte den ¨på istedet.. Det vil tage tid hvis jeg skulle skaffe nye strenge derfor håber jeg i vil hjælpe mig``???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-07 18:07

En tykkere streng vil alt andet lige-samme spænding etc. - give en dybere tone.

Kommentar
Fra : mesterfinans

Dato : 15-12-07 18:19

er ik helt med?? altså jeg har stemt den I E og det lyder som det skal. kan godt mærke den er lidt tykkere men det så hvad det er. Spørgsmålet er om det har nogen betydning for min guitar? negativt?

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 15 point
Dato : 15-12-07 19:46

- guitaren er ligeglad, bare du er tilfreds...

God weekend

Kommentar
Fra : agnerhnielsen

Dato : 18-12-07 03:28

En B2 streng kan ikke stemmes op til E1. Den vil briste længe før den kommer op på Ei tonen . Når du skifter strenge som endnu er brugbar, vil jeg foreslå at du gemmer dem i de rette poser som reserver , der kan hjælpe dig selv eller en anden i en nødsituation.
Agner Høj Nielsen

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-12-07 15:55

Hvis du overspænder en streng, bliver den falsk, som høres når man spiller på den.
Musikinstrumenter skal passes strengt efter reglerne. Mvh. K.

Godkendelse af svar
Fra : mesterfinans

Dato : 29-12-07 23:02

Tak for svaret Stouenberg.

Kommentar
Fra : DennisLaursen

Dato : 16-03-08 20:14

lad mig lige starte med at sige at jeg lever af at lave/sælge guitare..

Som udgangspunkt sker der ikke noget ved det, hvis det er noget du gør som en midlertiditg løsning. men i længden er det ikke holdbart, da den vil trække for meget i din bro, og til sidst vil den løsne sig. mit råd er: fint nok hvis du bare vil bruge det lidt tid (og det er noget vrøvl at den bliver dybere i tonen. hvis man stemmer den op i 1st. E, så lyder den som den skal, men vil bare være sværre at spille på) men på sigt duer det ikke (du kan købe den enkelte streng for ca. 25 kr. i din lokale musikforretning)

god fornøjelse