/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot 206 som bare ikke vil.
Fra : Floppy70
Vist : 9207 gange
47 point
Dato : 15-12-07 15:15

Hej.Jeg har peugeot 206 fra 2002 som ikke vil starte (periodisk) når jeg sætter tænding på, kommer der godt nok lys i Instrumentbræt men der sker ikke mere det er som om bat er dårlig men har prøvet med start kabler fra en anden bil og det hjælper ikke, start motoren kører ikke rundt og der komme ikke en lyd.
Men man kan skubbe den igang, og så kan det være at der går 2-3 dage uden fejl hvor den bare starter uden fejl.
Er der en som måske ved noget om dette.......

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 15-12-07 15:18

Der kunne været noget galt med batteriet?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-12-07 15:20

du skal kontrollere ledningerne på starteren og på batteriet. hvis der er en af dem der sidder løs, kan det give nævnte problemer. det kan også være en ledning der er faldet af. kontroller startrelæet og se om alle ledninger sidder fast.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 15-12-07 15:23

Måske du skal tjekke om de stik som skal sidde på generatoren sidder som de skal. Vi har lige brændt vores generator af, da et at stikkene var gået løs, i forbindelse med at vi skiftede kileremmen.

Så kan generatoren ikke komme af med strømmen og den brander af.

Lidt dyr fornøjelse blev det ihvertfald.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-07 15:39

Kig på startrelæ og startmotor.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-07 15:43

Du kan let afgøre hvor fejlen ligger.
Slå let med en skruetrækker på relæ og startmotor.
Relæ og startforsøg
Satrtmotor og startforsøg.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-12-07 16:32

Jeg ville nok, hvis jeg var dig, - ringe til dit serviceværksted om det er et problem de kender til, - de er som oftest flinke og fortæller dig, om det er noget du selv kan rette.
Og giv dem så en

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-07 16:33

For guds skyld, og dit helbreds. Slå kun med den isolerede ende af skruetrækkeren.

På de fleste biler går der en direkte fed ledning fra batteritil startmotoren, uden sikring.
Hvis man får kortsluttet den til stel og batteriet er i god kondition, så sker der voldsomme ting.

Et hængende startrelæ , eller evt. opslidte kul i startmotoren er et rimeligt gæt på på fejlen.

Et autoriseren værksted vil bytte stratmotor formedelst en ca 3000 kr. til 5000kr
En god autoelektriker klarer på et par timers arbejdsløn.

Det kan også være en dårlig ledningsforbindelse til startrelæet, mest sandsynligt nede ved relæet, hvor der er det mest korrosive miljø, men det kan også være oppe ved startnøglen, eller et andet sted.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-07 16:37

Citat
For guds skyld, og dit helbreds. Slå kun med den isolerede ende af skruetrækkeren

Det kan man gi transor ret i

Kommentar
Fra : Floppy70

Dato : 15-12-07 18:44

Hej det må man sige, der var meget hjælp at få fra jer, det første jeg fik kontrolleret var batteriet som havde en løs plus, fik det fastgjort og derefter havde jeg demonteret starter og renset kul sørget for at der var god forbindelse fra kraftig ledning fra batteri, så er den dag da også gået, i morgen vil jeg kontrollere ledninger til generatoren.

Om det har hjulpet ved vi først om nogle dage, men som det ser ud nu har jeg fået efterset og fundet nogle små fejl som skulle kunne lave den fejl efter jeres fine svar.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-12-07 22:52

Hmmmm.... Hvad sker der når du drejer nøglen? Klikker start relæet eller ej? Klikker den og der ik sker mere er det selve starteren, ellers er den højest sandsynligt relæet der er gået...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-12-07 23:56

Har oplevet samme problem. Er sikker på, at Teil har ret. Giv startrelæet et let slag, når det driller.
Startrelæet har en kraftig ledning fra batteriet og en tynd fra "nøglen". Det KAN være sammenbygget med startmotoren.

Accepteret svar
Fra : iOliver2

Modtaget 47 point
Dato : 03-02-08 14:05

Siden du nævner startermotoren ikke kører rundt er dette jo problemet.
Kontroller spændingstab til starterkredsen, (dette må max være 10%).
Er der spændingstab kan du isolere spændingstabet, og derved få konstateres hvor det er, og udbedret.

Hvis starteren er defekt skal denne udskiftes, det er sjældent det kan betale sig at renovere en starter, da timelønnen ofte kommer op i samme klasse som en ny.
Er det en ældre bil kan du prøve at anskaffe en starter fra en skrothandler. bemærk dog at timeprisen på et værksted tit bliver dyrere når det er med egene dele.

Godkendelse af svar
Fra : Floppy70

Dato : 03-02-08 22:51

Tak for svaret iOliver2.

Men hvordan skal jeg måle spændingstab i kablet til starter / relæ.
Sidst da jeg havde fejlen slog jeg lidt på start/relæ og så kunne den starte men om det var held eller fejlen ved jeg ikke, jeg får skiftet starter/relæ næste gang den driller, hvis det er den ??

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 03-02-08 23:31

Du kan måle spændingstabet med et voltmeter/multimeter.
Mål fra - på batteriet til stel på starteren, og fra + på batteriet til + på starter.
Spændingstabet må max være 10% af batteriets spænding.

Hvis det viser sig at der er spændingstab. Kan du prøve at isolere tabet, ved at måle spændingens vej til starter, gennem sikringer mm. dvs. måle om der er spændingstab fra batteri til sikring. fra sikring til starter mm..

Inden du begynder skal du dog sørge for at der er spænding på batteriet. Et fuldt batteri har en hvilespænding på 12.66, når den er på 12.00 er det næsten tomt, oplad det så.

10% af 12.66 er 1.266 volt, som max spændingstab.

/iOliver2

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 03-02-08 23:34

Tjek også lige klemme 50 fra tænding til starter.

Kommentar
Fra : obtossen

Dato : 10-03-08 07:56

Peugeot er noget vorherre skabte i vrede

Har selv en peugeot 306 fra 98. der er ikke det jeg ikke har skiftet på den....

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-03-08 01:55

teil gav dig løsningen, hvis der var spændingstab andre steder, havde teils metode ikke virket.

Kommentar
Fra : lostviking

Dato : 19-09-13 13:52

Giver Obtossen ret
Men alligevel er En 206 Griffe en lækker slæde, som en lille konebil