/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
den knurrer og bliver ved
Fra : jensviggo
Vist : 603 gange
50 point
Dato : 14-12-07 10:26

jeg har en ældre compaq desktop med en intel lll, den er synes jeg, begyndt at arbejde urøt langsom, det ta´r lang tid at starte op, og den bliver ved med at "knurre", det må være harddisken.
Hvad kan jeg gøre for at optimere den, jeg synes jeg har prøvet det jeg har lært engang.

mvh jensviggo

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 14-12-07 10:48

Der kan være mange årsager til det du oplever. Den sikre løsning er at formatere og installere Windows på ny. :) -- lidt mere RAM vil sikkert også gøre maskinen hurtigere og forhindre samme grad af 'knaseri', da sidefilen vil blive brugt mindre.

- hvis vi skal vælge en mindre drastisk løsning, så kør CCleaner en gang, det fjerner gamle temp filer m.m. http://www.ccleaner.com/

Og husk at defragmentere harddisken en gang imellem.

/ MJ

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-12-07 11:45

Du skal have kørt en chkdsk på den.

Hvilket styresystem er der på den ?

Kommentar
Fra : zith

Dato : 14-12-07 12:16

Har du måske mange programmer til at starte op og det??

Hvis den er så gammel som det lyder kan det jo også være det bare er harddisken der lige trænger til en omformatering hvis det aldrig er blevet gjort.

Hver gang du installere et nyt program bliver der skevet på harddisken og selvom du sletter det program igen så ligger der sikkert stadig en smule tilbage og hvis det så er blevet ved i 7 år eller hvor længe det nu er så har den meget den skal gå i gennem og bliver langsommere og det hjælper næsten altid med en formatering engang imellem så kan også selv kan få ryddet lidt op på ens pc.

Hvis pc'en er så gammel kan det også være harddisken måske er ved at være over det at den snart slet ikke kan mere.

Alt har jo en begrænset levetid

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 14-12-07 16:24

Hvis ikke nogen har været ved at slette det fabriksinstallerede system, så skulle der da gerne følge en rescue disk med til sådan en compaq? Hvis det er tilfældet, og du ikke har flair for pc'er så må du endelig [I][B]ikke[/B][/I] sætte en "format C:" i gang !

Kig i håndbogen og læg så rescue skiven i. Min skive var lyserød som jeg husker det.

MVH.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 14-12-07 16:26

- I det mislykkede stykke med volapyk skal der stå: IKKE

MVH.