/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Ekstrationsbenzin
Fra : JonNielsen
Vist : 1979 gange
100 point
Dato : 14-12-07 00:55

Hvad er ekstrationsbenzin?

Jeg har indtil videre fundet ud af at det ikke er det samme som alm. benzin fra tankstationen, men hvad er det så?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 14-12-07 01:15

let Naphtakulbrinter også kaldet HEXAN

Hexan er en ligekædet alkan. CH3CH2CH2CH2CH2CH3

Gå ind på google og skriv HEXAN

Kommentar
Fra : JonNielsen

Dato : 14-12-07 01:48

Det lyder da farligt!
Såfrem Ekstrationsbenzin er det samme som HEXAN er det da vist ikke lige noget man kan købe i litervis.
Nogen der ved havd man kan bruge istedet.
Det skal ifølge brugsanvisningen bruges som brændstof til en katalysator varmeovn.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-07 02:16

ekstraktionsbenzin er en benzin oprindelig beregnet til at ekstrahere et stof fra et produkt.
Andvendtes tidlige til at trække olie og fedtstoffer ud af plantefrø eller døde dyr.
Nu anvendes i stedet normalt en presseteknik.

ekstraktionsbenzinen er forskellig fra motorbenzin i sin sammensætning. Det er en blanding af forskellige flygtige kulbrinter.
Den er normalt karakteriseret ved nogle tal , som angiver destillationsintervallet.

Brug ikke hexan, det er for sundhedsskadeligt. heptan er mere egnet.
Men disse rene stoffer er ikke i almindelig handel i mængder og priser, som gør dem egnet som brændstof.

Katalysatorovne til ekstraktionsbenzin er heller ikke set i handelen i mange år, så du får nok besvær med at skaffe benzinen. Sidst jeg så dem vat til udlevering i bilerne i drive-in bio ved farum.

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 14-12-07 09:40

Spørgsmålet har været stillet og besvaret før:
http://www.kandu.dk/spg57137.aspx

/ MJ