/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Hvor og kan man klage??
Fra : SACA2
Vist : 724 gange
200 point
Dato : 13-12-07 18:46

Ved orkanen i december 1999 blev inddækningen mellem mit Kockrækkehus og udestuen revet i stykker.I maj 2000 blev der lavet en ny inddækning og lagt 41 nye skiffereternittagplader på lige over inddækningen, lagt i 2 rækker betalt af forsikringen. Siden har jeg haft en del problemer med den øverste række af de nye plader, fordi de åbenbart ikke er korrekt monteret og glider ned. det bevirker at jeg får vand på loftet og dermed i stuen.
Jeg har håndværkere et par gange og for 1 mdr. siden foreslog en god ven mig at klage til forsikringen da jeg igen fik vand indenfor.
Da jeg kontaktede forsikringsselvskabet med billeder af de rutchende plader fandt de sagen frem. De rådede mig til at kontakte firmaet og klage, fordi de ikke er korrekt fastgjort.
Desværre er dette Wws firma lukket.
Nogen gode forslag til hvad jeg så kan gøre?
Det koster 10000 at få skaden udbedret, som mit forsikringsselvskab mener, at jeg så selv må betale.
Kan det virkelig være rigtigt.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-12-07 18:56

Hvis vvs-firmaet er gået konkurs, eller det var et Aps, så er der nok ikke noget at hente dér. Du kan evt. finde den tidligere ejer og høfligt spørge om han/hun vil fixe det.
Hvis vvs-firmaet var en - nu lukket - enkeltmandsvirksomhed, så gælder reklamationsretten stadig med de tidsbegrænsninger der nu en gang gælder. Og så er det den tidligere ejer. Det er typisk 2 år, så sagen er forlængst forældet.

Jeg tror det er korrekt at en evt. bygnings-kasko ("Husforsikring") ikke dækker forkert udført arbejde eller følger deraf. Deres afgørelse (hvis du formelt HAR anmeldt det som en forsikringsskade) kan ankes til Ankenævnet www.ankeforsikring.dk/ men som sagt - jeg tror ikke du får noget ud af det. Læs policen eller få dit forsikringsselskab til at fortælle hvor det står i betingelserne.

Næh, mon ikke du skulle indstille dig på, at det kan koste penge at vedligeholde et hus.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-12-07 19:22

Hvis din håndværker som udførte arbejdet var medlem i en organisation, såsom BYG-Garanti, så ville denne organisation overtage garantien.
Prøv at undersøge om han var medlem af nogen organisation. Jeg ville tro, at du så kunne se det på hans faktura. Og hvis, - så kontakt dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 19:40

Alene det at du allerede har haft "andre" til at lave/rep. fejlen gør at du ikke kan få det dækket nogen steder....

Hvorfor har du dog ikke henvendt dig til den der lavede det FØRSTE gang det gik galt ????

Er fejlen først opstået efter så lang en årrække har du alligevel ingen garanti mere

Håb på en ny storm.....

For det er vel ikke sådan at du fik "pengene" af forsikringen og selv betalte en "lille" håndværker for at lave arbejdet.....

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 13-12-07 20:50

Punkt 1. Det var ikke mig der kontaktede smedefirmaet, men ham der skulle lægge gummimembranen eller hvad det så er inddækningen hedder. Jeg var bare lettet over ikke at skulle vente længere (fra dec. - maj)
Pkt. 2 Derfor anede jeg rent faktisk ikke hvem der havde lavet det, og tilkaldte den "lokale " tømre" da jeg havde glemt alt det med at det var en smed der havde lagt dem efter orkanen. De har så bare skubbet de vildfarne plader på plads.
pkt. 3 Navnet på det WWs firma der havde lavet det i 2000 fik jeg af forsikringsselvskabet, da de fandt den gamle sag frem til mig og dermed regningen...Så Refi....nej jeg jeg har hverken haft "sorte", "orange" eller "små" håndværkere men en rigtig smed..
Pkt. 4.Firmaet er ikke gået konkurs, men lukket da de er gået på efterløn. Og det var et lille kombineret smede og tømrefirma men ikke medlem af nogen byggegaranti

En tag skulle jo kunne holde længere end 2 år...og det er jo rigtig ærligt at det ikke er det gamle tag der er utæt men det nye, derfor spørgsmålet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 21:07

Citat
men ham der skulle lægge gummimembranen

Så er det jo ham du skal have fat i....

Hvad han bruger af underentreprenører er dig uvedkommende....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-12-07 21:09

Jamen spørg/rådfør dig da med firmaet som så alligevel lavede det, det er da flovt for dem at de ikke har lavet det korrekt tidligere, og jeg kan da godt have en fornemmelse af at de vil hjælpe i en sådan situation.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 13-12-07 23:36

Hej SACA2

Ud fra den erfaring jeg har med forsikringer, mener jeg, du skal kontakte forsikrinsselskabet igen. For det første er det dem, der formidler håndværkere (sådan er det i al fald nu. Og hvis man selv hyrer håndværkere, kræver nogle forsikringsselskaber, at de aflyses, da de har aftaler med firmaer). Og når det er dem, der er formidlerne, og det kan jeg forstå at dit brev, så må det også være dem, der følger sagen til dørs. Enten er der tale om en ny forsikringssag på din forsikrings vegne eller det VVs firma, der i sin tid lavede dit tag.
Dernæst er der nogle regler for garantien af et håndværk. Jeg vil råde dig til at kontakte forbrugerstyrelsen, der også formidler hjælp i forb. med forsikringssager. Der kunne muligvis også være en løsning at hente i købeloven! Sluttelig, er der jo muligheden for at kontakte en advokat - evt. de, der tilbyder deres rådgivning gratis. Hun/han må da vide, hvordan reglerne er inden for dette felt.

Jeg ville i al fald klø på. Du har vel regninger for og dokumentation for de håndværkere, der efterfølgende har lavet taget? Det ville jo så kunne bekræftes, at taget virkelig ikke holdt.

Pøj med det. Det er til tider lange seje træk, der skal til at få store virksomheder til at "gi" sig og mange orker det ikke. Hep hep

vh VimalaE

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-07 09:50

Saca du må endelige ikke bare give op... Disse tre link er til gratis advokater

http://www.friproces.dk/ngr/

http://www.ret-raad.dk/brevkasse

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11780

Pøj pøj, håber du får en god løsning

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-12-07 13:05

Jeg mener heler ikke, at du bare skal give op.

Men da sagen er ved at have nogle år på bagen, så får du et råd med på vejen fra "klog-af-skade-kontoen":

Du gør nok klog i, at få kopi af eventuelle bilag, som du ikke har selv, fra dit forsikringselskab, inden de makuleres.