/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kummefryser delvis deffekt
Fra : mikkelandreasse
Vist : 610 gange
20 point
Dato : 13-12-07 14:57

Hej!

KanI hjælpe mig?

Min lille kummefryser har stået ubrugt et års tid, men nu var det tid for at julemaden skulle fryses ned, heldigvis er der -10 grader udenfor (bor i norge) så julemiddagen er redet ind til videre...

Jeg tændte for fryseren, og tjekkede at den begyndte at fryse, i løbet af kort tid blev der minusgrader. Men næste morgen ville jeg lige tjekke igen, og da var der pludselig plusgrader, øv!

Har siden prøvet at banke lidt på kompresoren uden nogen gevinst..

Har vendt fryser på hovedet en halv times tid, dette hjalp heller ikke..

Fryseren står i kæler med rumtemperatur på ca. 10 plus grader celcius..

Har koblet en energimåler på for at tjekke forbrug, og den bruger o,2 w i stanby og ca 110 w når den fryser.

Men et eller andet stopper altså så der ikke kan opretholdes kulde i selve fryseren, dette har jeg aldrig prøvet før, håber nogen ved hvad dette kan være, og om det blot er en bagatel!

Ellers blot god jul til alle, hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 15:14

Smid lortet ud og køb en ny....

De er så billige som aldrig før....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-07 15:29

Den er bare stået af, og hvis ikke den er så ny, at der stadig er garanti, kan det ikke betale sig at få lavet noget ved den, for det koster sikkert mere, at få skiftet kompressoren i den, end det gør at købe en ny

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-12-07 16:50

Det kunne være at den er gået tør for kølevæske, og hvis, - så kan du ikke selv påfylde det.
En kølemontør kan hurtigt fortælle dig om det kan betale sig at servicere den, det kommer jo også an på hvor gammel den er. Hvis den f.eks. er 15 år ville jeg ikke ofre penge på noget sådant.

Kommentar
Fra : mikkelandreasse

Dato : 13-12-07 17:32

tak for hurtig respons,
da ryger den en tur, bare kedeligt at man må smide en ellers fin fryser ud.. det burde kunne svare sig at reparere flere hvidevare, men arbejdskraften her i norden er åbenbart for dyr...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-12-07 17:36

Kan være at termostat føleren er gået

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-12-07 18:45

Det tyder på at det er din thermostat der ikke vil starte den igen.
Den kan hænge i kontakten (inde i thermostaten)
Om det kan betale sig med en ny thermostat er svært at sige.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-12-07 18:55

Fryseren må ikke stå så koldt som kun 10 °.

smøreolien bliver for kold og temperaturreguleringen virker ikke.
Almindelige køleskabe og frysere er designet sådan at de kun kan virke, når de står i stuetemperatur.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-12-07 18:59

Du må ikke stille en kummefryser på hovedet og så starte den.

Det er vigtigt at smøreolien på plads i kompressoren inden den startes.
kølemidlet skal også være fordelt sådan at kompresseroren ikke kommer til at pumpe væske, for det tåler den ikke. fryseren skal stå retvendt mindst nogle timer inden man ætter strøm til den.

Kommentar
Fra : mikkelandreasse

Dato : 13-12-07 18:59

hmm, prøver at sætte den i stuen en stund

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-12-07 19:15

beskrivelse af fryseren:
WASCO KUMMEFRYSER WE300 A+
• 230 Volt/50Hz.
• Indfrysningsrum: 1.
• Netto rumindhold: 249 liter.
• Indfrysningskapacitet 22 kg
• Opbevaringstid ved strømsvigt 48 timer
• Lydniveau 38 dB(A)
• Nødvendig rumtemperatur 16 - 32°
• Elforbrug 24 timer: 0,61 kWh.
• Energiforbrug pr. år: 226 kWh.
• Energiklasse: A.
• Indfrysningskapacitet: 22 kg.
• Opbevaringstid ved strømsvigt: 41 timer.
• Termostat: Variabel.
• Lydniveau: 38 dB.
• Mål: H: 895 x B: 1280 x 645 mm.
• Vægt: 57 kg.
Ovenstående er specifikationer til en A-fryser i dag, og netop der står der noget om rumtemperatur,
desværre kan den være fesen af, men så ville det kunne lugtes, en overgang.