/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kan ik finde oprativsystem
Fra : gyde84
Vist : 919 gange
157 point
Dato : 13-12-07 13:30

Hej!!

når min bærbar går tør for strøm får en nogle gange svært ved at finde operativ system når jeg starter den op igen. den kommer ikke videre til windows ligesom den plejer.

Min kæreste har nogle gange fået den ignag igen ved at gøre et eller andet inde i setup, men nu kan vi ikke huske hvad. Jeg har prøvet at gå ind under den over-menu der hedder "boot". Under denne står der bla. hard drive, network mm. men når jeg forsøger at trykke "enter" sker der ingenting. For at være ærlig ved jeg ikke engang om det er det jeg skal.

Kan nogle hjælpe mig????

Min computer er en gammel acer.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-12-07 13:34

hvilken Acer er der tale om ????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-07 14:07

Ved ikke om det gælder for en gammel Acer, men har du mulighed for under starten at trykke F12 og der vælge at starte fra harddrive

Kommentar
Fra : zith

Dato : 13-12-07 15:47

hvad sker der når du starter den?? sker der bare ingenting eller kommer den frem med nogle valgmuligheder???

Først kan du jo evt. gå ind i bios og se om der står noget ud foran harddisk altså et model nummer eller navn eller noget. hvis der bare står not connected eller lign. så kan den ikke se din harddisk og ja så har i et problem.

Er det winxp på?? hvis ja så kan i prøve at sætte en xp cd i hvis i har en og boote op fra den og se om den kan se en windows partition uden at ændre noget for så kan det gå galt.

under startup kan i også prøve at trykke F8 indtil i får en menu og vælg fejlsikret tilstand og se hvad der sker også genstart bagefter.

Men det lyder til jeres harddisk i den er ved at være død så ville nok være en god idé hvis i får den op og kører at lave backup af jeres dokumenter og billeder på en cd eller lign.

Kommentar
Fra : gyde84

Dato : 13-12-07 16:34

når jeg starter op skriver den,
media test failure, chek capble

exiting pxe rom

oprating system not found

jeg kan kun trykke f12 eller f2, ikke f8.. når jeg er inde i f12 under boot menu, kan jeg trykke hard drive osv, men den går herefter i sort igen og skriver samme: operating system not found osv

hvis jeg går ind under setup og ind under menuen boot, står der hard drive, men jeg kan ikke trykke enter

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-12-07 18:58

Hvis du har diskettedrev, kan du prøve at starte op med en win 95 / 98 diskette og skrive når den standser ved a

A:\>fdisk /mbr
tryk enter

Du skal evt i bios og ændre first boot til diskette A

Kommentar
Fra : zith

Dato : 14-12-07 10:27

Har du evt. en Xp cd?? hvis ja så start op fra den og så kommer den og spørger om du vil reparer ved at gå ind i en consol og når du så er derinde kan du skrive chkdsk -p -r så checker den din harddisk og reparere hvis der er nogen fejl.

Men umiddelbart lyder det meget som din harddisk er ved at være død og så er det meget begrænset hvad man kan gøre.

Man kan købe et kabel så du kan tilslutte en bærbar harddisk til en alm USB eller IDE kabel så hvis du har en stationær så kan du sætte harddisk til der og se om du kan redde nogle data.

Kommentar
Fra : gyde84

Dato : 15-12-07 15:08

tak for jeres svar. jeg har ikke nogle instalations cder devsærre. må prøve at sende den til en lokale data-forretning

Kommentar
Fra : kagleren

Dato : 21-12-07 04:37

Jeg vil tro at det er fordi den efter genopladen/genstart fortsætter hvor den slap. Uden strøm kan den jo ikke gøre noget.
Prøv at tage batteriet ud og sæt det i igen. Så er du sikker på at den starter helt fra bunden af !
Med venlig hilsen fra Kagleren.