/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gennemsnitlig operative aktive
Fra : simon89
Vist : 4414 gange
184 point
Dato : 13-12-07 12:54

Hej jeg er igang med at skrive 3. års rapport. og jeg har et problem, da jeg ikke ved hvad "gennemsntlig oprative aktiver er, og dette skal jeg bruge, hvis jeg vil beregne afkastningsgraden.

Nogen der kan hjælp, tak!

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-12-07 13:06

- det er gennemsnittet af de aktier, der har været i handelen i regnskabsåret. Et firma kan jo starte året med et X antal aktier, og slutte det med færre eller flere...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-12-07 13:17

- undskyld, jeg læste det som aktier. Men princippet er det samme...

Kommentar
Fra : pve

Dato : 13-12-07 13:18

Operative aktiver omfatter aktiver i alt fratrukket likvider, andre rentebærende aktiver (inkl. aktier) samt kapitalandele i associerede virksomheder.

Gennemsnitlige må være disse aktiver primo året+aktiverne ultimo året divideret med 2.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-12-07 13:42

Operative aktiver - det lyder så som det der kaldes 'Anlægsaktiver'?

Gennemsnitsberegningen kunne vel gøres lidt mere brugbar. Se bare hvis de er A i perioden 1.1. - 30.12. og B den 31.12. - så har man ikke beget brug for tallet (A+B)/2, men snarere (364 * A + 1 * B) / 365