/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Prob. m/ installering af vista
Fra : User
Vist : 469 gange
500 point
Dato : 12-12-07 19:19

Hej.

Jeg er ved at geninstallere min computer og støder ind i det samme problem hver gang.
Omtrent efter den sidste del af installationen, hvor der står "vent mens windows starter første gang", genstarter computeren spontant (hvilket jeg bestemt ikke kan tro er meningen). Nogen der har en god idé til hvorfor den gør det?? Håber i kan hjælpe!!

Jeg har forsøgt at frakoble floppydrev og alle ekstra harddiske, undtaget HDD1, som det jo er meningen vista skal installeres på. Jeg har også forsøgt at installere fra flere forskellige windows cd'er uden fremgang.

Det drejer sig om Vista Ultimate 32bit på følgende hardware:
M/B: DFI LANPARTY nF4 SLI-DR (Nvidia Nforce 4 SLI chipset) opdateret med nyeste BIOS. detaljer: http://us.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.jsp?PRODUCT_ID=3449&CATEGORY_TYPE=LP&SITE=US
CPU: AMD Athlon 64 3200+
RAM: 2x512 MB Kingston HyperX 3500
GPU: MSI NX7950GT, PCI-E, 512MB
HDD1: Seagate 200 GB SATA
HDD2: Maxtor 200 GB PATA
HDD3: 2x250 GB WD SATA RAID 0
PSU: NorthQ NQ4775-500S
Floppydrev, Plextor PX-708A DVD brænder, Logitech G5 Mus, Logitech ps2 tastatur, Viewsonic LCD skærm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 20:17

Jo - den SKAL genstarte....

Men fjerner du ikke CD/DVDen er det jo den den starter på hvis den er sat til første boot.....

Fjern den - og lad den starte....

Den skal nok bede om den igen hvis den ikke er færdig....

Kommentar
Fra : User

Dato : 12-12-07 20:33

>Refi

Den har jeg jo genstartet én gang, der hvor der står noget i retning af "computeren genstarter om 15 sek"

Det er bagefter at der står "vent mens computeren startes for første gang", så bliver skærmbilledet sort og computeren arbejder, så kommer der en pause og så genstarter den i stedet for at gå ind i windows for første gang. Der står altså ikke noget om at den vil genstarte, hvilket er derfor jeg mener det ikke er meningen.

Og nej den booter ikke fra cdrommen eftersom jeg trykker ESC og går ind i bootmenuen og vælger cd drevet som det drev der skal bootes fra. Således slipper jeg for at ændre på indstillingerne i BIOS.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-07 20:58

lyder som en ,Halt on all errors, fejl. Prøv at deaktiver den i bios for at se om den så vil

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 21:04

Hvis du hver gang frakobler et eller andet er det jo klart den bliver forvirret...

Lad den nu køre HELT færdig og starte op...

Selv efter den første opstart er den IKKE færdig....

så tålmodighed til ALT er færdiginstalleret - og lad være med at fjerne noget undervejs.....

Kommentar
Fra : User

Dato : 12-12-07 22:10

>Fijala

Tak, det vil jeg forsøge og så skrive om resultatet.

>Refi

Jeg har skam kun pillet én ting fra ad gangen inden jeg har forsøgt at installere og således forsøgt at bruge udelukkelsesmetoden. Dvs. at jeg fx pillet en harddisk ud og så kørt HELE installtionen igennem indtil den genstarter spontant og har begyndt forfra ...jeg er godt klar over at det ikke er videre begavet at ændre på hardware konfigurationen i løbet af installationen

Kommentar
Fra : User

Dato : 13-12-07 00:06

>Fijala

Det gav ikke pote, den gør præcis det samme, selvom jeg har sat den til "halt on no errors" i BIOS.

En ny detalje jeg har lagt mærke til, er at der er en lille lampe i hjørnet af mit bundkort der tænder med rødt lys lige idet den genstarter.

Nogle andre idéer?? =)

Kommentar
Fra : fuck123456789

Dato : 14-12-07 04:31

Citat
genstarter computeren spontant (hvilket jeg bestemt ikke kan tro er meningen).

JO DET GØR DEN_____________-
MEN DEN SKAL KUNNE boote

Citat
Og nej den booter ikke fra cdrommen eftersom jeg trykker ESC

JBORDAN FAN____ SKAL DEN SÅ INSTALL

ESCAPE =========== GØR DET IGEN / IGEN/ IGEN

klik enter__OH TAG DEN DERFRA

Kommentar
Fra : User

Dato : 14-12-07 11:42

Jamen hvis den bliver ved med at boote fra CD drevet, starter den så ikke forfra med installationen ved hver genstart?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-12-07 17:43

ahh nu er vi ved at være med. Du skal jo ikke boote fra cden men blot lade den gøre det den vil. Under installationen vil den genstarte et antal gange for at det der er installeret kan træde i kraft. Det er helt normalt. Du skal blot holde dig fra tastaturet og ikke klikke or at boote fra cdrom

Kommentar
Fra : User

Dato : 14-12-07 23:17

Hehe... nej nej nej... Det er jo netop det jeg ikke gør. Den booter fra CD én gang, starter installationen og derefter booter den fra harddisken og færdiggør installationen. (med en genstart for meget efter min mening)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-12-07 15:34

Men hvad sker der efter den anden boot fra hd. Kører den så ikke videre, eller går den i stå.

Kommentar
Fra : User

Dato : 15-12-07 15:52

Jamen der fortsætter den og går ind i windows tilsyneladende som om intet var hændt, men nu går jeg jo op i det og vil gerne have den slags uden fejl, plus det er jo ikke til at vide hvad det kan gøre på længere sigt...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-12-07 13:26

Kan ikke lige huske om det er en fejl eller ej.
MEN jeg skal snart til at lege med en ældre pc, hvor jeg både skal have XP, Vista og Linux til at køre på en gang. Altså en ad gangen. Man er jo lidt nørd eller hvad. Så skal jeg se hvordan det ter sig

Kommentar
Fra : User

Dato : 16-12-07 15:25

Okay super! Hvis du lige smider et par ord når det er ville det være fedt... =)

Nu har jeg kigget lidt i windows hændelseslogfil får at se om jeg kunne finde noget mistænkeligt...men er ikke en haj til de ting der står.... har fundet denne bl.a.:
IRQARB: ACPI BIOS indeholder ikke en IRQ for enheden i PCI-slot 14, funktion 0. Kontakt din systemforhandler for at få teknisk support.
Tænkte måske det kunne have noget at gøre med den mystiske genstart...?
Den er forekommet 88 gange siden jeg fik computeren op og køre i onsdags...
Men hvordan finder jeg ud af hvilken en enhed det drejer sig om? Og hvordan løser jeg det problem?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-12-07 19:05

Det er jo ikke lige til at sige men hvad siger den i enhedshåndtering. Se efter gule spørgsmålstegn. Måske du på den måde kan finde ud af det. Ellers er der jo bare den vej tilbage med at pille et pci-kort af af gangen og se om det så løser sig

Kommentar
Fra : User

Dato : 16-12-07 22:08

Alle enheder er installeret korrekt i enhedshåndtering, der er ingen ukendte enheder eller andre problemer. Alle mine PCI-porte er tomme...