/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
indstilling IXUS 850IS
Fra : sparx
Vist : 429 gange
50 point
Dato : 11-12-07 22:17

Hej

Jeg har et 850IS som jeg er glad for, men har et par problemer. Fx. skulle tage billeder af børnene til dans, stor sal, og jeg zoomer, så bliver billeder relativt mørke - selvom blitzen udløser. Det er vel fordi blitzen ikke har stor nok rækkevidde og der er for dårligt lys i rummet?
Men hvordan tager jeg de bedste billeder i sådan en situation, hvilke instillinger skal jeg pille i?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 11-12-07 22:40

Sæt den til maksimal ISO, Slå blitsen fra. Og ærg dig over at du ikke har et spejlrefleks. Evt. kan du sætte den til sportsoptagelse det giver ca. det samme.
(ellers et udmærket kamera, men det dur bare ikke under ekstreme forhold).

Kommentar
Fra : leob

Dato : 11-12-07 22:53

... og så kan du senere i et godt billedbehandlingsprogram afhjælpe meget
leob

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-12-07 23:32

Når lyset er utilstrækkeligt og motivet bevæger sig, så vil billederne oftest blive sløret, hvis der optages på "AUTO". Det skyldes at lukkerhastighed og blændeåbning følges ad.
Hvis du der i mod forsøger dig på halvautomatisk, og fastholder lukkertiden, så vil blænden blive reguleret i forhold til tiden. Det vil dog betyde at dybdeskarpheden ikke vil være så stor, alt efter lyset.
Hvis du fastholder en blænde, for at øge dybdeskarpheden, så vil lukkertiden blive reguleret, og vil i dårligt lys give sløret billeder, hvis motivet bevæger sig for hurtigt.
Som fotowig skriver, så kan du skrue op for følsomheden ISO (400) alt efter hvilken muligheder du har.
Fordelen med et digitalkamera, er at man uden udgifter og kiksede film, kan lave alle de eksperimenter man lyster, så du kan lære din apperat at kende under alle forhold.
Har du mulighed for at tilslutte en ekstra flash, ville det være en oplagt mulighed.

Den udvej bruger jeg, og har en extern flash der rækker 20 meter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-07 23:48

Med det apparat ( og i øvrigt alle andre tilsvarende kompaktkameraer) klarer du bedst de forhold ved at optage på auto og gå så tæt på som muligt uden at skulle zoome særlig meget ......for det er kun afstanden fra blitzen, som du også selv har gættet, som er problemet............forslaget med at justere ISOværdien....er ikke klar over om det er en af de få funktioner du kan ændre på, men høje ISOværdier kan bestemt ikke anbefales, hvilket også fremgår af testen på den side jeg linker il.

Det er jo et fuldautomatisk kamera, hvor du ikke har særlig mange muligheder for at stille på blænde og lukkertider

Citat
Kameraet har en helautomatisk funksjon som gir deg veldig små muligheter til å sette innstilinger selv. Kameraet håndterer omtrent alt, og du kan konsentrere deg om motivet. Det er også en mer manuell funksjon, der du har kontroll over det meste, unntatt eksponering og fokus. Du kan velge å over- eller undereksponere, men kan ikke sette eksponeringsverdier manuelt, slik normalt er på lommekameraer.

Fra http://www.akam.no/test/digitalkamera/test_av_canon_ixus_850_is/32409/3

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 12-12-07 00:10

Du kan anskaffe dig en kraftig extern blitz med slave funktion, og så benytte kameraet på manuel med den indbyggede blitz slået til.

Jeg benytter selv denne metode på mit Canon G4, hvor blitzskoen ikke passer til min ældre Osram Studio 440 (må kunne købes brugt til forholdsvis små penge), indstilling af kameraet er lukker 1/125 sek, blænde det samme som blitzens automatik står til (i mit tilfælde f:2,8, f:5,6 ellet f:11). Når jeg så tager billedet, udløser glimtet fra kameraets blitz den eksterne blitz, som så leverer det lys der skal bruges helt ud til 20 meter eller ved indirekte bltz, eller ved vidvinkel, eller ved makro (her kan det være nødvendigt at skærme motivet for liset fra kameraets blitz (kan være lidt "tricky" at få på plads), eller hvad jeg nu ellers kan finde på) og så har jeg oven i købet glæden af en masse billeder optaget fordi kameraet er med, når man nu engang ikke gider slæbe rundt på en hel spejlrefleks løsning.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 12-12-07 20:00

Ud over disse glimrende kommentarer, så husk grundreglerne for et godt billede:
1 Gå tæt på
2 Gå tættere på
3 Tag et skridt frem
- nu er du der! (og nu kan du bruge din blitz)

god fornøjelse

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 12-12-07 22:30

Sønder: Udmærket forslag, men tror du ikke, det vil vække lidt vel meget opmærksomhed, hvis "sparx" begynder at løbe rundt inde på dansegulvet mellem danserne - for slet ikke at tænke på, hvis nogen af de små poder skulle finde på at gå til f.eks håndbold eller ishockey?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-12-07 22:40

Det er dog besønderligt, at man ikke tager udgangspunkt i spørgerens indlæg.
Kan du lige forstille dig, at modne fædre og mødre blander sig i børnenes danseundervisning, blot for at få gode nærbilleder af deres stolte poder!
Der er da mange situationer, hvor fotografen må gå på kompromis, p.g.a. de fysiske rammer, i optagelses øjeblikket.
Man skal naturligvis først og fremmest lære sit udstyr rigtigt at kende, så man kender de begrænsninger der er i det.
Så kan man en gang imellem tage chancebilleder, og håbe på, at der kommer noget brugbart ud af det.

Så sparx, du burde nok oveveje, om dit kamera lever op til dine normale krav, når du tager billeder.
Små og smarte lommekameraer, kan ikke altid levere de muligheder, som de langt mere avancerede (og lidt mere uhandige modeller). Så her må man ofte vælge mellem pest og kolera!