/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Deguer nyser
Fra : Søsser
Vist : 705 gange
300 point
Dato : 11-12-07 19:58

Min ene degu hun blev som 3-årig desværre ramt af en lunge infektion og måtte aflives. Hun hostede enormt meget til sidst og vi havde prøvet at give hende allergiindspræjtninger, antibiotika, og fjerne savsmulden.
Nu er to af mine andre deguer begyndt at nyse (har stået på lidt over en uge nu) og jeg aner simpelthen ikke havd det kan være, eller om det er det samme som med den sidste degu... Der er ikke noget at høre på deres vejrtrækning, deres næser er ikke våde og de vejer det de skal, altså de taber sig ikke.
Lige i øjeblikket går de i aviser og sådan nogle "uldtotter" som har været inde i puder.
Er der nogen der har noget erfaring emd sådan noget nyseri?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-12-07 20:12

Min den ene kanin, har nyseflip næsten dagligt, jeg tror det er hans pels der kildrer ham i næsten, for han nuldrer næsen med forpoterne...

Så jeg ved ikke, om måske dine deguer er ved at ændre pels??

Jeg syntes du skulle prøve at fjerne pudefyldet..

Hvis de spiser hø?? så prøv at køb det støvfri

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-12-07 20:14

Hvis de viser tegn på blot den mindste smugle mistrivsel, så må du kontakte dyrlægen, men det behøver jeg vel dårligt sige, da du har prøvet den sorg at miste en degu

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 310 point
Dato : 11-12-07 20:17

Det lyder ikke som noget særligt godt bundlag du bruger....aviser er uegnet fordi dyr generelt kan blive allergiske over for tryksværten og det der nylonfyld fra puderne er heller ikke godt.

Deguer bør gå på træspåner eller fint barkflis.

Og så skal de ha' en skål med chincillasand til at sandbade og rense pelsen i.

Og så må de ikke står hvor de får træk.

Tør nysen uden næseflåd eller andre tegn på sygdom, kan skyldes noget allergi eller støvirritation m.m.

Men du bør for en sikkerheds skyld ta' dem en tur til dyrlægen for at udelukke sygdom.

Godkendelse af svar
Fra : Søsser

Dato : 12-01-08 09:46

Tak for svaret dova. Det godt noget tid siden jeg stillede spørgsmålet, men jeg benyttede mig af dit svar mht. aviser og er nu i gang med at skifte dem over i et helt andet bur. (har kontaktet dyrlægen for noget tid siden, som ikke kunne gøre andet end at sige jeg må holde øje med dem)