/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Digitalt TV
Fra : meiland
Vist : 739 gange
75 point
Dato : 10-12-07 20:22

Med fare for at have smidt spørgsmålet i den forkerte sektion, prøver jeg alligevel.

Jeg har vist nok fundet ud af at jeg skal have en dvb-T boks hvis jeg skal se DR2 på mit "gamle" tv med alm. tagantenne(r).
Nu vil jeg gerne investere i en DVD med HD-optager (Sony RDR-HXD...), der har indbygget 1 digital og 1 analog tuner, da jeg regner med at den kan bruges i stedet for dvb-t boksen, men er lidt i tvivl.

Mit spørgsmål er: Kan jeg nøjes med dvd-optageren eller skal jeg have begge bokse ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-07 20:41

Citat
hvis jeg skal se DR2 på mit "gamle" tv med alm. tagantenne

Hvis det er et billedrørsfjernsyn er det hele lidt spild af penge.....

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-12-07 20:52
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-12-07 20:55

Du kan godt nøjes med DVD optageren, men så kan du ikke se ét program digitalt på samme tid som du ser et andet.
300,- for en digital modtager (f.eks. en Phillips) er godt givet ud.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-12-07 20:56

Der skulle stå:
Du kan godt nøjes med DVD optageren, men så kan du ikke optage ét program digitalt på samme tid som du ser et andet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-12-07 22:35

Som nævnt oven for, kan du nøjes med en DVD med digital tuner!
Men du skal være opmærksom på reklamernes vildledende tekst, som forsøger at logge til køb af noget midlertidigt, midt under en udvikling.

Alle fjernsyn, video og dvd der er HD ready indholder IKKE en digitaltuner, men blot elektronik der kan behandle sådanne billeder.
Sikre dig, at den DVD har en HD-tuner indbygget, så er det en god start på fremtiden, selv om du skulle have et ældre husalter med flimmerflaske. Du kan jo altid udvide med en fladskærm med HD tuner, når de snart kommer på markedet. (Man skal jo lige blive af med de HD redy modeller først, så folk skal udskifte igen, hvis de ikke vil købe en separat tuner)
Det er rendyrket kassetænkning!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-12-07 01:24

Nu har hd fjernsyn i Danmark vist så lange udsigter at det ikke er værd at købe dvd optager eller fjensyn beregnet til det, eller at vente til det rigtige kommer på markedet.

Teknisk set er de gode billedrørsfjernsyn stadig bedre en plasmaskærme og meget bedre end lcd skærme. Og husk at alle fjernsynsskærme er flade. Det er bare billedrørene, som også raver lidt længere bagud.

Du kan nøjes med digitalomsætteren indbygget i DVD optageren, og så evt senere anskaffe en løs supplerende tuner ( såkaldt box) , eller et andet fjernsyn med indbygget digitalmodtager. Netto har for nylig haft nogle gode til bare 200 kr.
De mange løse bokse, dvd er , surround enheder osv giver let et hulens masse forvirrende fjernbetjenere. Alene derfor er det bedre når tingene er bygget sammen.

Vedrørende antenne afhænger det meget af hvor du bor, hvad der er nødvendigt. Prøv at låne en af de små billige indendørs. Det er fuldt tilstrækkeligt mange steder.

Med digitalt tv får man enten perfekte billeder eller ingen. Der er ikke noget med at bedre antenne giver bedre billeder. Lige i grænseområdet, kan man opleve billeder nogen gange og andre gange ikke. Men det er sjældent .

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 11-12-07 01:39

Jeg købte en gang en billig digital modtager i Kvickly (jeg tror det var en Lumatron), som nummer 2 box, den kunne absolut intet modtage. Den første var en Phillips der fungerede perfekt. Først fik jeg boxen byttet til en anden i Kvickly, den kunne heller intet modtage, så den blev sendt retur.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-12-07 09:39

Vi har købt en hos Harald Nyborg, den er også røget retur, det var forfærdelige billeder.