/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Forskudt lagerprincip
Fra : henrikkrebs
Vist : 1273 gange
200 point
Dato : 09-12-07 16:08

Skat har foreslået en ændret ansættelse af skatten for et dødsbo for perioden 2006 + del af 2007.

Opgørelsen af kursavance vedr. nogle investeringsforeninger (obligationsbaserede, udenlandske obligationer) for perioden beregnes efter noget de kalder 'forskudt lagerprincip' og medregner urealiseret avance i 2005 og 2006 samt realiseret avance frem til salg i 2007.

Spm 1: Hvad f.. er 'forskudt lagerprincip' (jeg kender 'lagerprincip', men hverken Google eller jeg har hørt om 'forskudt lagerprincip'.
Spm 2: Hvad har den urealiserede kursgevinst i 2005 med det smør at gøre? Selvangivelsen vedrører IKKE 2005

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-12-07 16:15

Nå - måske fandt jeg selv svaret:

http://krestenfoged.dk/DK/images/Skatteinformation%20januar%202006.pdf skriver de:
"Værdistigninger og værdifald på investeringsbeviser beskattes efter lagerprincippet, men forskellen mellem værdien primo og ultimo er først skattepligtig dagen efter det indkomstår, som investeringsselskabet anvender. For skattepligtige, der har kalenderåret som indkomstår, er den urealiserede kursændring i et indkomstår som hovedregel først skattepligtig i det efterfølgende indkomstår."

Så måske er 'lagerprincippet' altid et forskudt lagerprincip.

Jeg lader spørgsmålet hænge lidt. Måske er der alligevel nogen der har noget at tilføje. Ellers annulerer jeg det.

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 200 point
Dato : 09-12-07 17:10

Du har fat i det rigtige. Forskudt lagerprincip henviser til, at den løbende værditilvækst skal beskattes (lagerprincip), men at beskatningen henføres til dagen efter statusdagen (forskudt).

I praksis betyder det, at værditilvæksten i 2006 opgøres som forskellen mellem værdien 1. januar og 31. december 2006. Beskatningen henføres dog til 1. januar 2007, og skal således medtages på selvangivelsen for 2007.

En skematisk oversigt over beskatning af investeringsforeninger:
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=27833

Som det fremgår findes hjemlen til beskatningen i ABL § 23, stk. 5 og 6:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105394

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-12-07 10:49

Tak for svaret Paulus1. Selvom jeg selv kendte det vigtigste, så skal du have pointene for en god info