/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Stævning
Fra : rootyphp
Vist : 2287 gange
20 point
Dato : 09-12-07 09:26

Hej med jer.

Jeg syntes lige jeg ville sprede den hyggelige julestemning man kommer i når man modtager en stævning.

Mit spørgsmål er så simpelt, hvad hulen skal jeg foretage mig - der står hverken dato eller tidspunkt på mit stykke papir (som jeg har modtaget af politiet, efter de ikke kunne få fat på mig i 2 uger).

Hvad gør man?
(Nu ikke på med den, DU KAN BARE BETALE.. blablabla.. har jeg hørt før! )

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 09-12-07 09:27

(betale.. det er lidt svært at hive 375k op af lommen..)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 09:30

Det er IKKE en stævning du har modtaget hvis der ikke står dato og tid på.........

Så du må lige prøve igen.....

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 09-12-07 09:40

Hmm, stor fed skrift

Stævning: blabla mod blbabla

Men jeg har ingen dato...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-12-07 09:45

Hvis Du har været "under jorden" i de to uger bliver næste stævning i form af et SWAT-team besøg kl. 05:30

Der står vel myndighed og telefonnummer på den seddel ?????

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 09-12-07 09:53

Du hentyder til at jeg bare kan ringe på mandag (imorgen) og få afklaret det med det samme. Dælme dejlig julestemning folk er i.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 09:58

Hør nu her.....

Hvis det "blot" er en meddelelse om at "nogen" har stævnet dig, skal retten først tage stilling til OM du overhovedet kan stævnes....

Derfor får du "et stykke papir" hvorpå står HVEM der vil stævne dig og om du har nogen indsigelser....

Der står også at disse skal være retten i hænde indenfor en bestemt frist....

Er det noget du tidligere har fået brev om er det blot en bekræftelse på at du ER dømt - du vil derefter høre nærmere....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 10:00

Ellers må du komme med HELE ordlyden (udelade navne osv)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-07 10:04

Har politiet afleveret den personligt til dig, eller er papiret blot sendt fra politiet

Er den afleveret personligt, er det en tilsigelse, og der er så sket en fejl, for der skal stå dato for
hvornår du skal møde.... eller hvornår fogeden besøger dig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-12-07 10:11

Politiet har vel også sparet på blækket på sedlen til tid og sted m.v.

Halve oplysninger kan ikke bruges til noget, Du har også rettigheder.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 09-12-07 10:49

Hvis det er en stævning, hvilket det jo tyder på det er, når det står med fede bogstaver så har du fjorten (14) dage til at sende dit svarskrift til retten. Det burde også stå i den vejledning du ha fået udleveret sammen med stævningen.

Du bliver dømt som udebleven, hvis du ikke svarer, og hvis du svarer, vil der højest sandsynlig blive berammet et forberedende retsmøde - et såkaldt §353-møde - hvor sagsøger, du og dommeren kan snakke lidt om sagen.

Når man sender en stævning til retten, sørger retten for at den bliver forkyndt for den sagsøgte. Retten påser ikke rigtig nogen ting inden forkyndelsen. Hvis du mener, at du ikke kan sagsøges ved den pågældende ret, er det DIG der skal sige det. Retten er principielt ligeglad. De påser selvfølgelig at kravene til en stævning er opfyldt.

Jeg går ud fra at selve stævningen er dateret, men det er jo svært at datere selve forkyndelsen, da de jo ikke kan vide hvornår de "fanger" dig. Og eftersom forkyndelse er sket personligt, ved du jo godt hvornår stævningen er forkyndt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-12-07 11:51

Bare rolig, de skal nok holde dig i live hvis du skylder 375 K

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-12-07 13:01

Jeg tror nok, at stævninger er moderniseret, således du egentlig ikke skal møde op, hvis du er enig i kravet. Derimod skal du vist gøre indsigelse skriftligt, hvis du er uening. De returnerer herefter stævningen til den som har stævnet dig. Derfor ingen dato.

Du er blevet et administrativt problem

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 09-12-07 13:04

Det er rigtigt, der er ingen retter der bruger mundtlig forberedelse mere - forberedelsen er skriftlig, og hvis du ikke svarer skriftligt, bliver du, som jeg skrev ovenfor, dømt som udebleven.

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 12-12-07 18:36

undskyld den lange ventetid med svar, men work you know..

Nordsted og RyeJensen - i har fat i noget relevant.

Jeg modtog min stævning personligt af en politibetjent foran min hoveddør. Dertil sagde han at jeg havde 14 dage til at lave evt. indsigelser.

Fint. Som du nævnte RyeJensen - så er de 14 dage altså min 'tid' til at svare på stævningen. Om jeg accepterer eller ej så om sige. Hvis ikke jeg gør sker der ting og sager?

Hvor går den reelle grænse til at søge om insolvens ? Husker ikke det korrekte ord retsvæsnet bruger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 18:49

Citat
Hvor går den reelle grænse til at søge om insolvens

Det er IKKE noget du søger om - det er noget du bliver erklæret hvis du ikke ejer noget af værdi....

den gælder ½ år - så starter det hele forfra igen....

Mon ikke du tænker på gældssanering.....