/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Metode til palette eksport
Fra : Interkriller
Vist : 455 gange
400 point
Dato : 09-12-07 03:36

Jeg sidder med at ret specifikt spørgsmål

Jeg mangler en metode til at analysere et billede og eksportere dens farvepalette.
Derudover vil jeg gerne have en måde at tjekke farvepaletten for hvorvidt den passer overens med gængs farve teori.

Mit specifikke problem er at jeg gerne vil analysere et screenshot fra et spil og teste i hvilken grad det passer på forskellige farveskemaer:

Monochromatic Color Scheme
Analogous Color Scheme
Complementary Color Scheme
Split Complementary Color Scheme
Triadic Color Scheme
Tetradic

(Har fundet ud af, at disse er er farveskemaer der overholder reglerne for god farvesammensætning)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-12-07 14:45

Sådan får du vist farveværdier i et billede

1. Vælg Vindue > Info for at åbne infopaletten.

2. Vælg pipetteværktøjet eller farveeksempelværktøjet , og vælg om nødvendigt en
prøvestørrelse på indstillingslinjen:

Punktprøve Læser værdien for en enkelt pixel.

3 gange 3 gennemsnit Læser gennemsnitsværdien for et område på 3 gange 3 pixel.

5 gange 5 gennemsnit Læser gennemsnitsværdien for et område på 5 gange 5 pixel.

3. Hvis du valgte farveeksempelværktøjet , kan du placere op til fire farveeksempler på billedet.
Klik på det sted, hvor du vil indsætte et eksempel.

4. Åbn en justeringsdialogboks (under Billede > Justeringer).

5. Foretag justeringerne i dialogboksen, og se farveværdierne før og efter justeringerne på
infopaletten, før de anvendes:
- Hvis du vil have vist farveværdier med pipetteværktøjet, skal du flytte markøren over det
område i billedet, du vil undersøge. Når du åbner en justeringsdialogboks, aktiveres
pipetteværktøjet uden for dialogboksen. Du har stadig adgang til rulleindstillingerne og til
hånd- og zoomværktøjerne ved hjælp af tastaturgenveje.
- Hvis du vil have vist farveværdierne under farveeksemplerne, skal du kigge på den nederste
halvdel af infopaletten. Hvis du vil indsætte yderligere farveeksempler i billedet, mens
justeringsdialogboksen er åben, skal du holde Skift nede og klikke på billedet.

På farvepaletten vises også farveværdien af pixel under pipetten.

-------------------------------------

Alt er fundet ved at skrive "farvepalette" i "søg" under "hjælp"...

God søndag

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 09-12-07 18:00

Hej Stouenberg

Tak for din post.
Det jeg egentligt hovesageligt har brug er en relativt automatiseret process (ikke nødvendigvis ved brug af photoshop) hvor jeg ender op med en jpg (eller andet format) som viser de mest brugte komponenter (altså farver) i billedet.

Det er ikke umuligt at din metode til dels kan gøre dette, har bare ikke kunne efterprøve den, da mit photoshop cs er engelsk og jeg har problemer med at finde "justeringsdialogboksen" syntes ikke rigtigt jeg kan finde en tilsvarende menu under under image>adjustments.

Derudover vil jeg gerne spørge om der er en en har et tip til et lille freeware program som kan analysere et billede og informere om hvorvidt farvesammensætningen stemmer overens med de farveskemaer jeg listede op i mit oprindelige spørgsmål.

God søndag til dig også :)