/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Lightergas
Fra : Pamfilius
Vist : 2127 gange
89 point
Dato : 08-12-07 21:08

Jeg er ved at skrive en tværfaglig rapport om energi, hvor vi blandt andet har skullet undersøge hvad lightergas består af. Vi kom frem til at molarmassen var ca 46 g/mol, og at gassen dermed var en blanding af propan og butan. Da tallet er tættere på propans molarmasse gik vi (min gruppe og jeg) ud fra at gassen primært bestod af netop propan.

Efter at have overvejet det lidt kom vi i tanke om at vi kender butan som lightergas og propan som campinggas. Vi googlede det og blev mere og mere forvirrede da svarene pegede i flere forskellige retninger.

Er det muligt at der er mere propan end butan i lighteren?

Hvordan udregner vi den procentvise fordeling af gasserne?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-07 22:01

hjem.get2net.dk/Spuur/Doc/Docs/Bestemmelse%20af%20molmassen%20for%20lightergas.doc

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-07 22:04
Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-07 22:05
Kommentar
Fra : Pamfilius

Dato : 08-12-07 22:23

Jeg har allerede set linket da jeg selv googlede det.. det hjalp mig ikke..

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-12-07 23:31

brænd lortet af og beregn ud fra produktet og ilt-mængden !!!

S

Kommentar
Fra : Pamfilius

Dato : 08-12-07 23:33

Nu er det en del dage siden vi lavede forsøget, og jeg skal aflevere rapporten mandag.. Kan ikke nå at lave nye forsøg nu ;)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-12-07 23:36

så er det det forkerte tispunkt at spørge på !

Kommentar
Fra : Pamfilius

Dato : 08-12-07 23:38

Nej det er netop det rigtige.. Hvis nogle har et brugbart svar kan jeg nå at ændre det.. var jeg kommet i tvivl torsdag eller fredag havde jeg selv kunnet løse problemet..

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-12-07 10:21

- jeg sidder med en dåse der hedder "Butane UN 1950" og det kaldes "Butane For Lighters", så mon ikke der er mere Butan end Propan i blandingen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 10:42

Hvor mange rejer(%) er der i rejesalat

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 89 point
Dato : 09-12-07 12:05

Ud fra din måling af molarmassen (46 g/mol) kan du beregne forholdet mellem indholdet af propan og butan.

Den samlede molarmasse kan beregnes som en brøkdel af propans molarmasse plus en brøkdel af butans molarmasse, hvor de to brøkdele tilsammen skal give 1. Dermed kan vi opskrive en ligning, hvor x angiver andelen af stof1 (fx butan) og dermed bliver andelen af stof2 (propan) 1-x.
M = M1*x + M2*(1-x)
M - M2 = (M1-M2)*x
x = (M-M2)/(M1-M2)
x = (46-44,0)/(58,1-44,0) = 0,14 (dvs 14% propan)
1-x = 0,86 (dvs 86% butan)

Bemærk resultaterne er i mol-procent, men du kan omregne til masse% hvis du vil...

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-12-07 16:53

Prøv denne hjemmeside fra BP. Gas

http://www.bp.com/genericsection.do?categoryId=4002&contentId=7002310

V H

Raftek
(Raffinaderitekniker).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-12-07 20:39

Ser ikke ud til at spørgeren har så travlt mere
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pamfilius

Dato : 09-12-07 21:37

Min gruppe og jeg kigger på det lige nu..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-12-07 22:42

ellers ring til importøren og spørg

Godkendelse af svar
Fra : Pamfilius

Dato : 10-12-07 11:13

1000 tak for svaret pallebhansen. Det var lige netop det vi manglede =)