/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Værelsesudlejning
Fra : donquixote
Vist : 3183 gange
50 point
Dato : 07-12-07 21:24

Jeg har lejet ud i 10 år og nu kommer nu lejer, som gerne vil have en kontrakt, fordi han derved kan få kontanthjælp. For 10 år siden undersøgte jeg reglerne, men kan ikke rigtig huske dem, og de kan jo osse være strammet op. Jeg har kigget lidt på nettet, og en lejekontrakt findes jo, og har jeg hørt, kan købes hos en boghandler. Det ser vældig indviklet ud, og jeg har et par forholdregler jeg må tage iagt, sådan som jeg husker det. I et udlejningsværelse som ikke er skattepligtigt må køkkenet kun anvendes til en håndmad, og lejer må ikke benytte køkkenet til varm mad? Huslejen må kun udgøre en bestemt % del af huslejen, men jeg tager sådan set kun 1850,- alt incl. + møbleret, så den reelle husleje indgivet til boligstøttekontoret er angivet til 1400, for der var grænsen for 10 år siden. Min reelle husleje er på 5000,- kr. + forbrug. Jeg er førtidspensionist efter de gamle regler og får dermed en god boligstøtte, som dog mindskes lidt af udlejningen.

Grunden til jeg spørger er, at alle kontorer er lukket her i week-enden, så jeg kan ikke spørge de offentlige myndigheder. Er der nogen her, som ved mere end mig? Ja det er der sikkert ...:)

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 60 point
Dato : 07-12-07 21:39

Hvorfor skulle en lejekontrakt "udløse" kontanthjælp...? I grunden kunne vedkommende jo være din kammerat, kæreste eller familie. Og så ville du jo heller ikke skrive en lejekontrakt.

Mener vedkommende måske boligsikring? For det kan man ikke få til et værelse...

I alle fald er en lejekontrakt altid en god idé, men argumentet her er bare lidt besynderligt.

Jeg kender desværre ikke til de specifikke regler, men hvem skulle kontrollere, hvor meget eller hvor lidt mad der tilberedes/spises på værelset? Og kan/burde du ikke vente til mandag, for at være 100 % sikker, hvis det kan få stor økonomisk betydning for dig?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-07 22:14

Her kan du gratis printe en lejekontrakt ud

http://www.abcsiden.dk/creatives/docs/ABC%20Lejekontrakt%20for%20beboelse.doc.doc

Resten kan jeg desværre ikke hjælpe med

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-07 22:17

Og dog..... her er reglerne for udlejning af værelse

http://www.skat.dk/display.aspx?oID=133774&vID=200592&indhold=1

men hvordan det hele beregnes med din pension kan jeg ikke svarer dig på

Kommentar
Fra : donquixote

Dato : 07-12-07 23:23

Det har hidtil ingensomhelst indflydelse haft for min pension. Det er jo min løn, og den kan der jo ikke ændres ved. Intet somhelt er stukket under bordet. Det er har derimod indflydelse på min boligydelse som bliver mindre alt efter hvor stor huslejen er. Atlså lejeindtægten bliver ikke betragtet som en indtægt, som skal fradrages i min pension.

Ja jeg ved heller ikke hvorfor vedkommende har brug for kontrakt til socialforvaltningen, jeg ville sådan set ønské, han fandt et arbejde, men det er jo en anden sag. Hvis lejeren var en kammerat, kæreste eller familie var det ikke lovligt, idet loven siger, at man ikke må have et ægteskabslignende forhold og heller ikke et familiemæssigt forhold.-

Jeg har hidtil undgået kontrakter, fordi de er så svære at håndhæve alligevel, og fordi jeg måske ikke lige er en ørn til det indviklede sprog, og jeg har allerede læst i kontrakten, at man har 3 mdr. opsigelsesvarsel, men et andet sted står der een mdr. Jeg har hidtil ment, at een mdr. var tilstrækkeligt opsigelsevarsel for et værelse fra begges side og i hvert tilfælde fra min.

Ja hvorfor jeg har hastværk er et godt spørgsmål, jeg tror det ligger i min natur gerne at ville lægge tingene bag mig, og det er ikke nemt at leje mit væresle ud på denne årstid, delvis fordi det kun er 12 m2, me nok mest fordi det ligger i Vejlby ved Århus. Nogen tror at det er langt ude på bøhlandet, og det er det slet ikke.

Jeg siger tak for kommentarene og vil da gerne have flere, hvis nogen har nogen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-07 23:37

Når jeg nærlæser lejekontrakten, får jeg det til

Lejlighed skal opsiges med tre måneders varsel

Værelse skal opsiges med 1 måneds varsel

Med mindre andet er anført i kontraktens paragraf 11

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-12-07 23:41

får man ikke stadig kontanthjælp ud fra hvilke udgifter man har?
For så giver det jo megen mening at huslejen skal dokumenteres.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-12-07 00:14

Citat
får man ikke stadig kontanthjælp ud fra hvilke udgifter man har

NEJ der er fast takst for det, og så har kontanthjælpsmodtageren mulighed for at søge boligydelse, det der tidligere hed boligsikring.

Men man kan ikke få boligydelse til et værelse der udlejes som en del af en andens bolig.

Det kan man kun, såfremt det er en særskilt lejlighed med eget køkken og bad.

Men donqixote....jeg kan slet ikke forstå, at det kan betale sig for dig at leje ud på de betingelser du har, altså førtidspension og en god boligydelse....lejeindtægten medregnes jo i din indtægt og har indflydelse på de ydelser du selv kan få....plus at du risikerer at få uheldige lejere, som i sidste ende kan ske at koste dig meget mere i den sidste ende....hvis boligen evt. misholdes o.s.v.

Opsigelsesperioden er som nævnt, kun en måned for et værelse.

En kontrakt er helt uvedkommende for mandens muligheder for at få kontanthjælp.

Og uanset der findes en kontrakt eller ej, gælder de samme regler som hvis der var en kontrakt.

Men du vil selv være bedre stillet med en kontrakt, f.eks. hvis du har regler eks. om husdyr o.s.v......hvis det står i en kontrakt, kan du nemmere slippe af med lejeren, såfremt han overtræder betingelserne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-07 04:45

Jeg har lejet værelser ud i 22 år og opretter altid lejekontrakt, så ved man hvor man står retsligt.
Derudover kan en lejekontrakt hos lejer være dokumentation ved støtte eller anden hjælp, der bør så stå udspeciferede udgifter. Andel af satelit-tv og internetforbindelse som jeg selv udspeciferer var faktisk et krav fra min kommune da en lejer ville prøve at få boligstøtte.
En lusket bistandsmodtager kan efter fraflytning anvende sit eksemplar i svindeløjemed, men det kan aldrig komme udlejer til last, min kommune sender mig altid en formular hvor jeg skal skrive under på at han er flyttet, hvis han da ellers har meldt det til folkeregisteret.
Du kan ydermere selv lave et fraflyttelsesdokument hvor lejer har kvitteret for evt. tilbagebetalt depositum, så er Du helt clean.

Inden jeg selv begyndte at leje ud var jeg selv lejer et par steder hvor de ikke ville skrive lejekontrakt, og forholdene og de svingende udgifter uden dokumentation var også derefter.......klaphatte.
Der er en del felter i en lejekontrakt som er lette at tage stilling til og krydse af.

@Nordsted1. Tak for linket til den tomme lejekontrakt, en sådan har jeg ledt længe efter.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-12-07 08:45

Find en anden at leje ud til, Det som starter med problemer, er sjældent af det gode.

Kommentar
Fra : donquixote

Dato : 08-12-07 11:04

Tak til alle de fornuftige indlæg. Først til de indtægter de giver mig modregnet det besvær. Ja men de trækker kun 3-400 af min boligydelse, så jeg har jo stadig en merindkomst på kr. 1400,. Jeg sidder godt i det. Det vil jeg ikke lægge skjul på, og det er som om man bliver forvænt med penge. Jeg plejer at være meget heldig med mine udlejere. Een herre boede her i 5 år, en anden i 3 år, og så vænner man sig jo til hinanden. Jeg ser altid mine lejere godt an, inden jeg tager dem ind, og behandler dem altid yderst respektfuldt.

Til indlæget omkring lejekontrakten, så har jeg netop altid undgået dem, fordi de betingelserne er de samme uden, så vidt jeg husker, og fordi det er alt for besværligt at håndhæve retskrav deri.

Til det sidste indlæg ved jeg ikke lige. Jeg forstår det faktisk ikke ...:) Det er jo uhyre meget en tillidssag at leje ud. Lejer kan jo sådan set løbe med mine effekter, hvis vedkommende vil, men altså som sagt, jeg sr dem an.
Er der stadig ingen som ved noget om forholdet omkring varm mad eller ej? Jeg kan simpelthen ikke huske hvor jeg fik oplysningen, og selvfølgelig har mine lejere lavet varm mad, hvis de har lyst til det, jeg vil bare ikke lige opføre det i kontrakten så. Jeg synes det er indviklet at forstå linket fra told og skat. Aner ikke hvad et bundfradrag er, men mente, at lejen ikke måtte overstige 1/3 af huslejen, og det gør den jo heller ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-07 11:17

Efter jeg løseligt har gennemlæst lejekontrakten og linket fra told, kan jeg ikke på noget sted læse noget om nogle regler vedr. tilberedning af varm mad i køkkenet.

Så dette ville jeg se helt bort fra

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-12-07 11:39

Hvad er det for en lejer der er aktuel nu. -Kontanthjælp siger mig at det skal man holde sig fra, hvis ikke det lige er familiær.
Jeg ville i dit sted tale med den sociale forvaltning om netop denne person, og jeg kan da ikke se at det haster så meget, at du ikke kan tage dine forholdsregler, er det lejer som lægger pres på dig ?
Vi er jo ikke nær den 15.- eller den 1. i måneden, så hastværk????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-07 11:44

Mange skriver "Tekøkken" i deres annoncer, hvis der er fælles køkken eller kun mulighed for at tilsklutte en kaffemaskine.
Jeg har dog aldrig hørt at nogen kontrollerer udlejers indretning til lejers køkkenbrug.
Jeg selv har en to-etagers og underste har et bryggers som er indrettet som køkken. Min kommune har aldrig tjekket, de er nok kun glade for at have en ekstra skatteborger.

Det bliver nok holdt mere "internt", altså på den måde at mange udlejere giver lov til at opsætte køleskab og mikroovn men ikke vil have gammeldags kogning i flere timer, så kan man jo altid stille sit køkken til rådighed hvis lejer skal have en sammenkomst.

Når der bliver nævnt retsligt grundlag for en lejekontrakt er det nok mere psykologisk da man har nogle regler der skal følges, hvad angår mistet husleje vil man som værelseudlejer kun have et mindre huslejetab hvis man kun har krævet een måneds depositum fremfor tre.
Jeg tabte ca. 8000 på en lejer og fik at vide af en advokat at jeg godt igennem hende kunne stille et krav helt igennem til retten, men at chancen for at få pengene var meget små og at jeg selv i sidste ende kunne hænge på hendes udgifter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-12-07 12:26

Uanset om lejeren skal bruge kontrakten til det ene eller andet, så ville jeg som lejer ikke leje mig ind et sted, hvor det ikke var muligt at få en lejekontrakt.

stilkene du skriver

Citat
Jeg ville i dit sted tale med den sociale forvaltning om netop denne person

Og hvad skulle donquixote få ud af det. De sociale myndigheder må da ikke udtale sig om en person til donquixote . Tavshedspligt !!!!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-12-07 13:04

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-12-07 15:21

Det er sandsynligvis til brug for at søge enkeltydelser efter LOAS § 81 at vedkommende skal bruge en lejekontrakt som dokumentation for sine udgifter.

Jo man kan godt få boligsikring til et værelse hvis der er selvstændigt køkken og toilet og men køkken mener man faktisk bare selvstændigt vand som kan indrettes til et mindre køkken. Det er kun lejens størrelse der afgør om den er skattepligtig og så længe du holder dig på det niveau hvor du er så har du ingen problemer.

Kan kun anbefale kontanthjælpsmodtagere som lejere de får en fast indtægt og har ikke så mange muligheder på boligmarkedet.

Lejekontrakt beskytter både udlejer og lejer.

Uden lejekontrakt vil din lejer efter nogen år kunne komme til at fremstå som lejer med samme rettigheder som du i forhold til jeres lejemål så få den nu lavet

Godkendelse af svar
Fra : donquixote

Dato : 10-12-07 18:22

Tak for svaret Ysseven.

Kommentar
Fra : donquixote

Dato : 10-12-07 18:25

Sagen her er ikke helt afsluttet, idet jeg i morgen ringer til boligydelseskontoret, fordi jeg tror det var dem med den varme mad og osse for at få at vide, om ikke beløbsgrænsen for den husleje jeg må opkræve skulle være hævet.

Jeg bakser samtidig med karaktersystemet, fordi jeg først lige har fundet ud af, at det er sådan det fungerer her.

Jeg kan da overovrdnet sige, at jeg har været yders tilfeds med svarene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-12-07 18:50

Donquixote....Jamen det var da godt du kunne bruge noget af det.

LuffeA.... selv tak

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-12-07 21:25

Tak for point...!

Håber, at du får afklaring - og en ordentlig lejer, som du bliver glad for.

Men overvej lejekontrakt, uanset hvad. Om ikke andet, så spørg om råd til udfyldelse, før I skriver under.