/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
vedr. hjælp fra psykolog
Fra : myes
Vist : 1570 gange
100 point
Dato : 06-12-07 13:06

Jeg ved ikke om der er nogle der kan hjælpe mig her.
For nogle måneder siden fik jeg konstateret en depression, for anden gang. Jeg får medicin og går til samtaler ved lægen. Min læge siger at der ikke er mulighed for at hun kan videresende mig til psykolog, da det ikke vil ændre på det beløb jeg selv skal betale.
Da det her desværre har kostet mig min uddannelse, snakkede jeg med min kontaktlærer som mener at jeg må have ret til 10 timer hos en psykolog til et noget mindre beløb.
Er der nogle af jer der helt præcist kender de regler?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 06-12-07 13:19

ved du hvad - hvorfor psykolog ?? For du kan gratis komme til psykiater, det kræver bare en henvisning fra din læge

Kommentar
Fra : myes

Dato : 06-12-07 13:23

Anede jeg ikke. Jeg ved bare jeg flere gange har bedt min læge om henvisning til noget hjælp, men hver gang fået det svar at der ikke var nogen hjælp med mindre jeg ville betale for det.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-12-07 13:44

- Ubesvarede 5
- Besvarede 5
- Annullerede 4
- Slettede 0
Ialt 14

- men man kan jo godt se på dit "portræt" at den er helt gal...

Held og lykke

Kommentar
Fra : myes

Dato : 06-12-07 13:47

Og hvad har det lige med sagen at gøre?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 13:50

Flot klaret stouenberg. Har du selv kopypastet det? Hvad berettigerdig til at være småondskabsfuld over for en bruger som har et skidt?? Har du ikke andet at byde på, så skulle du hellere smutte

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 13:51

Du skal ikke tage dig en dyt af det fjols til stouenberg. Han er født sådan den idiot

Kommentar
Fra : myes

Dato : 06-12-07 13:53

Tak klumme det er rart med lidt forståelse*S*

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 13:54

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 06-12-07 13:56

jeg mener at beløbet er nedsat uanset om det er psykolog eller psykiater når der er en henvisning fra lægen..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 14:02

En psykiater er gratis

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 14:04

Tilde... psykiater er gratis, når man har en henvisning fra egen alm. praktiserende læge, ulempen er bare, at der kan være laaaaang ventetid.

myes, har du spurgt på dit uddannelsessted, din kontaktlærer ved åbenbart ikke helt klar besked, men så må der være en anden du kan få svar hos.

Nogle uddannelsessteder har tilknyttet psykolog/psykiater

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-07 14:05

En psykolog tager sig af (raske) personer i usædvanlige situationer , eller bedømmer deres psykiske formåen, og måske egnethed , til visse opgaver. Han er ikke læge og behandler ikke syge personer.

En psykiater et en læge med speciale i psykiske sygdomme.
Da depression er en sygdom, er det mere en psykiator end en psykolog, du har brug for. Med henvisning fra din læge mener jeg at psykiator konsultationer betales af sygesikringen , ligesom andre speciallægekonsultationer.
Men det er din læge, som afgør om han mener en henvisning er fornuftig.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-12-07 14:06

En psykiater og psykolog sælger to forskellige varer

De færreste går til slagteren og køber sko, så vidt jeg ved

Du kan få en henvisning fra din læge til ti behandlinger hos psykolog på det offentliges regning. Men det kræver en udefrakommende årsag - et dødsfald, en ulykke - eller noget i den stil.
Definitionen er lidt bred, så oftest kan det lade sig gøre, hvis lægen er lidt velvillig

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-12-07 14:08

Transor, hvis spørgeren siger, det er en psykolog, der er relevant, så er det nok det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 14:09

Skal du overhovedet bruge sådan en hjernevrider?

Han kan jo ikke andet end konstatere, som du allerede ved, at det er noget skidt med den økonomi, som vel nok er det der i virkeligheden går dig på. Det kan en psykiater ikke lave om på, det kan kun du. En psykiater kan bedøve din hjerne, så du tåger rundt som en zombie, men så får du da slet ikke ændret noget på dine forhold.

En psykolog kan blot lytte til dig og måske gi dig nogle teknikker, så du blir lidt stærkere og dermed måske gå i gang med at "rydde op"

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 06-12-07 14:15

Beløbet til psykolog bliver ganske rigtigt nedsat hvis henvisning fra læge foreligger, men det er ikke ret meget. Derimod er det gratis at komme til psykiater hvis man har en henvisning. Problemet her, er så, at der som regel er lang ventetid, og ikke alle læger er glade for at henvise til psykiater. Vedr. 10 timer med nedsat betaling, det har jeg aldrig hørt om.

Jeg går selv til psykolog, og kun fordi jeg har en forsikring i Danica pension, betaler de de første 12 timer. Hvis jeg skal fortsætte derefter, så bliver det for egen regning.

Hvis du er medlem af "Danmark" og får henvisning fra læge, så giver de jo også tilskud til psykolog.

Min mening: psykologhjælp skulle være gratis som al anden lægehjælp, da det mange gange er mere invaliderende at være depressiv end at have brækket begge ben.

PS. de fleste psykiatere er tilknyttet hospital, og de er underbemandet, hvorfor du ikke altid kan være sikker på, at det er en uddannet psykiater du kommer til at tale med. Derfor kan samtalerne jo være gode nok, men man kan også blive lidt skeptisk.

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 06-12-07 14:26

Det vigtigste ved en depression er SAMTALE. Så er det næsten ligegyldigt hvem eller hvad. Piller er ok, til ikke at falde fuldstændig ned i depressionen, men hvis der ikke samtidig er samtaler inde i billedet, kan man ikke komme ud af depressionen. Dette er faktisk videnskabeligt bevist.

Jeg mener en psykolog i disse tilfælde er den bedste, netop som Klumme skriver, kan man her få nogle værktøjer til at få ryddet op i sit liv, og det er altafgørende, hvis man ikke skal få tilbagefald.

Myes du skriver at du har måttet droppe din uddannelse. Så formoder at du ikke er så gammel, hvorfor jeg syntes det er meget vigtigt at du får hjælp nu, så du ikke skal døje med dette resten af dit liv.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-12-07 14:26

Jeg kender flere, der har fået tildelt de ti timer (som siden er blevet til mere med ekstra-bevilling), så den er god nok...

Vaxen

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 06-12-07 14:32

Reglen er at man har ret til 10 timer hos en psykolog med tilskud fra sygesikringen såfremt man har en henvisning fra egen læge hvoraf det fremgår at man har haft en traumatisk oplevelse og at Psykologen har tegnet overenskomst med sygesikringen

Du kan få henvisning til Psykiater som er gratis og som hvis det er en egentlig depression du lider af også er mere relevant.

Held og lykke

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-12-07 14:42

Thomas.Haugaard, hvordan kan du sidde her og se, om trådstarterens depression kommer af et lavt serotoninspejl eller på grund af psykisk belastning af den ene eller anden art?

Medicin og psykiatrisk behandling er relevant i det første tilfælde, men ikke i det andet.

Hvis trådstarteren mener, at en psykolog er relevant, så må man da tage det, for gode varer?

Vaxen

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 06-12-07 14:45

Jeg vil råde dig kraftigt til at fortælle din læge, hvordan du har det. Du skal ikke neglicerer hvor skidt du har det på nogen måde overfor lægen, men gøre ham/hun opmærksom på, hvor alvorligt det er for dig.

Du må fortælle ham det direkte og uden omsvøb.

Du skal ikke gå rundt og have det så skidt. Der skal gøres noget ved det, og som mange skriver, så er en henvisning til en psykiater gratis og formentlig i dit tilfælde en god ide.

Hvis din læge ikke vil hjælpe dig - så skift læge. Det ved jeg hjalp for en i min familie

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 15:06

Skriv ALT ned på en seddel og tag med til lægen. Man glemmer altid noget, når først man sidder der

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 06-12-07 15:08

Kære Myes
Det lyder ikke så godt - jeg ønsker meget for dig at du snart må få lidt mere lys i tankerne.
Jeg ved ikke helt hvor gammel du er og hvor i landet du hører til.
Men studerende hos os i Odense bliver rådet til at opsøge Studenterrådgivningen, og jeg hører at de bliver godt modtaget. De ved bestemt hvilke rettigheder du har og hvordan du kan forholde dig.
Der er studenterrådgivninger i andre store byer også ved jeg. Der er måske også nogle selvhjælpsgrupper, som de kan henvise til.
Nu vender dagene heldigvis snart, og bliver igen længere og lysere.
Jeg går lange ture og sørger for at få så meget lys og luft som muligt.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 06-12-07 15:27

Sikke en lang tråd :)

Jeg syntes du skal tage sagen i egen hånd.
Dvs. hvis ikke din læge vil hjælpe dig med at få en pshykiater, kan du skifte læge.
Husk, der er altså forskæl på læger. Jeg kender mange tilfælde hvor folk blot har fået stykket en resept på anti depresiv i hånden, og så mener lægen at alt er okay.

Når du ikke har talt med en pshykiater, kan din læge heller ikke vide hvor meget anti depresiv du skal havde.
PT har jeg en mindre grad af depretion, og jeg for 30 mg om dagen.
I starten fik jeg 10 mg da jeg kun talte med lægen.

Du er nød til og tale med en pshykiater.
Din læge har heller ikke tid nok til og sætte sig ind i om du har en depretion...eller om du måske har en svag for, for DAMP (hvilket er mit tilfælde) hvor depretion så er en følge sygdom af ubehandlet DAMP.

I min komune har vi noget der hedder Akut Team, der kan man komme hurtigt ind og tale med en pshykiater.
Pshykiateren finder efter nogle samtaler frem til hvilken slags medecin du/i kan prøve.
Hvis der er fremgang i din sygdom, kan det være at din pshykiater syntes det er en go ide at du begynder at tale med en PshykoLOG...
Det er alt sådan noget med selvtilid, dagens opgaver osv osv....

Det kan også være at. når du for den rette medecin, så vender bøtten, og tro det eller ej...
Pludselig er livet en leg, og du behøver ikke at tale med nogle...
Det er SÅ forskeligt fra person til person.

så mit råd er:
FÅ EN TID HOS EN PSHYKIATER......
også selvom der er vente tid.
Hvis din læge ikke "gider" hjælpe med et...så skift læge...
Det er meget alm at skifte læge, og du behøver ikke sige det til din læge, det sker aftomatisk når du melder dig til hos den anden.

Held og lykke.
Og husk du skylder dig selv et godt liv.

Her er en god side hvis du vil http://www.depnet.dk/

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 06-12-07 16:22

det koster 155 kr at skifte læge.. bare en info...

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 06-12-07 16:48

Mig, der blot KENDER nogen der har været afhængig af psykoterapeuter kan sige, at "forskellen" mellem psykiateren og psykologen ligger der, at kun psykiateren kan give medicin... samt at denne er gratis - ved henvisning fra lægen.

Gosh! Hvor er jeg bare meget modstander af al den medicin de fylder i "forsøgskaninerne" på psykiatri-hospitalerne... Man fjerner jo ikke årsagen til en depression ved at få medicin...
Man lindrer blot "smerten"...
Ved medicinsk behandling SKAL man simpelthen ha den korrekte behandling samtidigt og ku samarbejde med terapeuten.

Hvis så ikke terapeuten /en selv får fjernet årsagen til depressionen, svarer det lidt til at man blir hypnotiseret til at stoppe rygning - for derefter at få 3 kartonner smøger til sin føsdag...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 16:48

Citat
og jeg for 30 mg om dagen.
I starten fik jeg 10 mg

Hvad.......ascorbinsyre????????

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 06-12-07 16:51
Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 06-12-07 16:52

hjælper sgu vist ikke ret meget.. silly me

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 06-12-07 16:52

Klumme <

Anti depresive (Akarin)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 17:26

Akarin okayyyyy 20 & 30 mg. sir jo ikke noget....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 17:27

Tilde..... mon ikke du bare skal ha mund til næse så går det over

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 06-12-07 17:30

Klumme<

Min point er:

Min læge udskrev kun 10 mg anti depresiv.
Da jeg talte med en pshykiater, mente de jeg sgu ha 30 mg (en del mere)

Dermed sagt...... det kan ikke nytte kun at tale med sin læge, hvis man har det som myes. (tråd opretter)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 17:41

Det har jeg forstået Trine, men når du skriver nogle anti depresiva og angivelse af mg. for et ukendt præparat gir det ikke nogen mening. Der er 100vis af anti depressiva præparater

Nu gir det mening. Og samtidig kan jeg så fortælle dig, at de alm. læger er meget tilbageholdne med at udstede recepter på mere end 20 - 30 mg. af det præparat du får. Hvis det skønnes, at patienten skal have højere dosis, henviser lægen normalt til en psykiater. Håber de hjælper dig

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-12-07 19:08

Thomas Haugaard har ret i at hvis lægen skal kunne henvise til psykolog med tilskud, SKAL der foreligge en udløsende / traumatisk oplevelse indenfor de sidste 12 måneder.

Jeg har selv fået en henvisning af den type i hånden da jeg fik stress sidste år.

Men det er ikke "beregnet" til endogene depressioner, som, så vidt jeg kan læse, er det spørgeren lider af. Idet det er anden gang vedkommende har haft en depression.

Hvis det er tilfældet ville det være oplagt at bede om en henvisning til psykiater, der så kan hjælpe dig til at finde den medicin der kan holde dig "anfaldsfri", samt give dig de rigtige redskaber til at opdage når du er ved at falde i "hullet" og få hjælp med det samme.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke. En velbehandlet depressionstendens, kan faktisk leves med, efter sigende symptomfrit.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-12-07 19:23

Det er meget få praktiserende læger, der ved nok om depression!

Men mange af dem tror, at de kan hjælpe patienten alligevel - men lad aldrig en sådan læge lege psykiater! Få en henvisning til psykiater, for han er "den lille kemiker", som jeg kalder min psykiater. Han finder ud af, hvilken slags medicin, du skal have, og hvormeget.

Nogle psykiatere udfører også kognitiv terapi (samtale). Min havde f.eks. 7 piger i en gruppe i et årstid - udover hver vores tid hos ham. Dét var super - hjælp til selvhjælp!

De fleste af os går til terapi samtidig med aftalen med psykiateren - blot han har sagt god for det.

Dér er en psykolog god! For noget tricker jo serotoninen i hjernen, så der bliver uballance, og depressionen er en realitet.

Medicinen hjælper een til at få styr på de sorte tanker, og giver een styrke til at gøre noget ved sagen.

I Århus har vi "Gallo-Huset", hvor de har en kriserådgivning med psykologer, psykoterapeuter, socialrådgivere.

Jeg har meget god erfaring med psykologer!

Og det er gratis!

Kommentar
Fra : kandu-se

Dato : 06-12-07 19:39

Fuck _ systemet

Gå til din læge, han kan/ skal/ VIL henvise dig til
det rigtige
Citat
Min læge siger at der ikke er mulighed for at hun kan videresende mig til psykolog, da det ikke vil ændre på det beløb jeg selv skal betale.

TVIVLER PÅ EN SÅDAN KAN HJÆLPE DIG
men i MANGEL på VÆRRE

Prøv at google på
psykiatrisk skade stue, der kan/ får du mange og gode råd,
og mulighed for at komme på ''stuen'' uden at oplyse noget
andet, end du er LIDT tosset.
Og det er patienter, der som regel rådgiver___andre.
OG DE TAGER DIG ALVORLIGT, og lader det gå videre i systemet.

AT LÆGER TAGER EN DEPRESSION så let ?
er uden for min rækkevidde, og burde ikke FINDES.

Fra en der er rask ? _ 2 uger om ÅRET

Pøj med det.....

Kommentar
Fra : kandu-se

Dato : 06-12-07 19:41

Citat
Og det er patienter, der som regel rådgiver___andre.
OG DE TAGER DIG ALVORLIGT, og lader det gå videre i systemet.

HVIS du giver tilladelse til DET

disken ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 20:00

Citat
Men det er ikke "beregnet" til endogene depressioner

Endogen og psykogen som betegnede årsagen til depression bruges ikke mere. I dag inddeles depressioner efter sværhedsgrad som let, middelsvær eller svær, og altså ikke efter årsag.

Kommentar
Fra : kandu-se

Dato : 06-12-07 20:08

Ville også nævne ? GRADEN af din sygdom

Men DET SKAL tages mere alvorligt end din læge GØR

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-12-07 20:10

Så skrider vi...jeg gør i hvert tilfælde.

Den utålelige narrøv - disken - med nyt nick - har stukket sit ualmindelig grimme og potatoriske fjæs frem, og så er der bare ikke noget at gøre Baj baj

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-12-07 22:38

Rolig Klumme - dét hjælper jo ikke vores spørger, vel?!

Her er det myes, det handler om - ikke dine og diskens kontroverser.........

Hanne

Kommentar
Fra : myes

Dato : 07-12-07 07:03

Mange tak allesammen for alle jeres indlæg.. Va næsten ved at frygte det hele ville ende med at Stouenberg skulle have det sidste ord.
Jeg kan godt se jeg mangler lidt oplysninger her, jeg vist har snydt jer for.
Jeg er 25 og sidste vinter havde jeg også en depression, som jeg gik sygemeldt for nogle måneder. Desværre mente kommunen ikke det var så slemt så jeg skulle da bare ud på arbejdsmarkedet igen.
Jeg gik på daværende tidpunkt ledig, så havde hele tiden jobcenter og fagforening hængende i nakken for at de ville have jeg skulle på kurser arbejde og hvad de ellers kunne finde på og gerne var det noget med tlfopkald dagen inden de skulle bruge mig. Jeg er en meget genert og nok lidt lukket person, så har det ikke godt når folk ringer og hiver i mig, jeg har det bedst med mennesker jeg kender.
Samtidig med var mit forhold ved at smuldre, vores økonomi var rådden og mine svigerforældre var bare ondskabsfulde, samtidig med har jeg noget der hedder PCO (kvindesygdom, som giver sukkertrang, voldsomt træthed, overvægt og MEGET svært ved at blive gravid, hvilket er mit helt store ønske, jeg har en datter men vil gerne have flere børn. Sygdommen er desværre også kendt for at man kan blive depressiv af den). En dag knækkede filmen for mig og min mand fik alt ud af mig om hvad jeg tænkte og hvordan jeg havde det.
Jeg kom til lægen (en anden end min egen, da min egen havde ferie.) Hun ville ikke hjælpe mig så meget, men fortalte mig om at jeg nok skulle på antidepressiver, og til nogle samtaler ved min egen læge, og kunne det ikke hjælpe ville der nok blive snakket om hvor vidt jeg skulle indlægges på psykiatrisk. Derefter blev jeg sendt hjem, med en meget tom fornemmelse, men da med besked om hvis det gik helt galt inden min egen læge var tilbage, så skulle jeg komme igen.
Da min egen læge kom retur, fik jeg snakket med hende om det hele og hun gav mig Akarin og bad mig komme til samtaler hos hende regelmæssigt.
Hvilket jeg gjorde, det gik fint og jeg kunne bestemt også mærke Akarinen, men desværre på den måde at jeg blev ligeglad med alt omkring mig og kunne overhovedet ikke græde, så gik egentlig bare med masser af følelser der bare blev lukket inde. Efter mange samtaler gik det egentlig godt, jeg følte mig ovenpå igen og stoppede meget brat med akarin(ved det var forkert) og samtalerne droppede jeg også for følte egentlig bare jeg fik det skidt når jeg igen skulle afsted og sidde og fortælle hvordan jeg havde det.
Jeg har det godt med at snakke om hvad jeg gik igennem den gang, for det løsner virkelig op, og jeg finder hele tiden ud af hvad der gjorde jeg gik ned med flaget den gang og kan se det er mange forskellige ting og ikke en speciel.
August i år, begyndte jeg som social og sundhedshjælperelev og det gik godt, men jeg følte mig hele tiden træt. Jeg mente det nok var skolen og så min PCO som slog mig lidt ud af kurs og tog det ikke så tungt. Når jeg var i praktik blev jeg hurtigt ked af det og gemte mig gerne meget på toilettet for lige at puste ud. Der skulle ingenting til, bare de sagde det mindste til mig om noget jeg havde gjort forkert, så knækkede jeg sammen og kæmpede for ikke at vise jeg var ked af det.
Jeg kunne nok selv se der var noget galt, men bad om en samtale med min læge for lige at snakke med hende om hun ikke bare mente det var min PCO som var lidt hård ved mig. Men da jeg sad de brød jeg grædende sammen og hun var slet ikke i tvivl om min depression nok var på tilbagevej. Hun sygemeldte mig og gav mig til at starte med ikke piller, da jeg ikke brød mig om at fylde mig med noget der bare giver en følelse af man er rask, men ikke nødvendigvis er det.
Skolen og mit praktiksted har hevet meget i mig, da de jo nok kunne se det gik voldsomt ud over min uddannelse. Det var for hårdt og jeg kunne slet ikke tage tlfen når den ringede og kom der brev fra skolen eller kommunen brød jeg grædende sammen.
Nu har min læge givet mig cipralex, men må indrømme jeg er bare ikke særligt god til at tage dem, jeg kan slet ikke overskue at skulle tage de piller.
Jeg mener selv det hele nok kunne være min PCO og så det at jeg har så mange ting i hovedet, som at jeg føler jeg har svigtet pga jeg måtte stoppe uddannelsen og fordi jeg føler jeg svigter min lille datter når jeg igen ikke har overskud til bare at sidde ved siden af hende og se hun leger.
Igår anede jeg seriøst ikke hvad forskellen på psykolog og psykiater er også derfor jeg kun har nævnt psykolog, så hvad der er mest rigtigt for mig ved jeg ikke.
Men fik da læst lidt om hvad forskellen er.
Jeg kan jo også mærke på mig selv at jeg slet ikke er så langt nede som sidst, for jeg kan stadig smile og føler mig godt tilpas når jeg er hjemme og kan være i min egen lille verden. Samtidig med kan jeg snakke med og fortælle om hvordan jeg har det. Skal jeg udenfor mine fire vægge her, så går jeg som i trance, jeg kan overhovedet ikke huske hvordan jeg kommer fra a til b. Er der for mange mennesker omkring mig, går jeg nærmest i panik og ved ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv og kæmper for at holde tårerne tilbage.
Hold op en masse jeg fik skrevet her, men håber i lige fik et andet syn på hvordan og hvorledes.
Samtidig med skriver nogle af jer jeg skal fortælle min læge alt og ikke holde noget tilbage. Jeg fortæller hende alt ned til mindste detalje, men desværre er vi ikke helt enige om tingene, hun mener en ting og jeg en anden, og det gør det nok lidt sværere. Hun mener det er vinterdepressioner, som måske går over af sig selv efter nogle måneder, måske derfor hun ikke mener jeg skal henvises???
Jeg vil bare ikke risikere at skulle det her igennem hvert år, det er et helved og det går ud over de forkerte mennesker, jeg er træt af at bebrejde mig selv for det jeg ikke får gjort og at jeg er så bange for at være blandt andre mennesker. Træt af at kunne græde over småting og ikke føle mig god nok til min mand og datter. Konstant angst for at miste min mand eller at folk ser ned på mig.
Men hvis nogle har taget sig tid til at læse det, vil jeg gerne have en kommentar med på vejen.
Hvis der så sidder nogen med ondskabsfulde tanker og ikke har noget af værdi at sige, så spar på kræfterne og lad være med at kommentere mit indlæg. Sorry, men det har jeg IKKE brug for.
Tak igen for alle jeres venlige indlæg, det er rart med forståelse..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-12-07 10:09

Hej Myes!

Først og fremmest vil jeg sige, at det er dig, der bestemmer over din krop. Og det er dig, der kender dig selv bedst.

Jeg er ked af at høre, at din læge negligerer alvoren af dine symptomer ved at kalde den "bare en vinterdepression". Sådan en er fuldstændig ligeså alvorlig og invaliderende, som alle andre depressioner - og varer ovenkøbet halve år ad gangen

Jeg ville ofre de 150 kr og skifte læge mens du har overskuddet til at gøre det. Det nytter ikke, at have en læge, der ikke kan høre, hvad man siger.
Det er muligt vedkommende har ret, men du skal som mininum føle dig forstået, og din læge skal kunne forklare dig tingene på en måde så I i det mindste har fælles fodslag.

Om du producerer for lidt serotonin er umuligt at sige her - men hvad der er helt sikkert er, at det er den eneste tilstand, hvor det er relevant at få antidepressiv medicin. En af de mest paradoksale bivirkninger ved denne type medicin er netop depression, hvis man får den af de forkerte årsager. Så du skal forlange at årsagen er klar.
Kommer din depression af de belastninger, du har oplevet, af psykisk stress, af tanker omkring konsekvenserne af din kroniske sygdom - og måske ovenikøbet som en direkte konsekvens af din PCO, så lyder medicin ikke som løsningen... Slet ikke, når du føler dig dårligt tilpas ved at tage dem.

Hvis DU siger, at det hjælper DIG at få tingene vendt verbalt, så skal lægen sørme lytte efter. Derfor ville jeg forsøge mig med en anden, hvis jeg var dig.

Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke!

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-07 10:11

ganske ganske kort

får du behandling medicinsk for din pco ??

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 07-12-07 10:20

det lyder til at du oveni i din depression, lidt af panikangst.. det må du endelig huske at nævne når du taler med en kyndig person.. det er meget vigtigt...

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 07-12-07 12:53

Kære Myes
Tak for din lange og svære historie om forløbet.
Det giver en god forståelse af din svære situation.
Jeg håber at du finder nogen der kan støtte dig privat og at du får den professionelle bistand som du åbenlyst trænger til.
Spørg lige så åbent og fortæl så grundigt som du har gjort her, så kommer der forhåbentlig pludselig en åbning i din situation. Måske har det allerede hjulpet lidt at fortælle historien her, så tænk på hvor meget det vil hjælpe hvis der sidder en levende menneske foran dig og lytter.
Så mit råd opsøg den gratis rådgivning du kan få. Studenterrådgivning, Galo etc.

Kommentar
Fra : myes

Dato : 07-12-07 13:43

miritdk, ja jeg er i behandling for PCO, desværre er hjælpen indenfor "sygdommen" ikke så stor da de ikke kender den så godt, men jo jeg får tre forskellige slags medicin for PCO'en, som jeg tydeligt kan mærke, den tager det værste af min sukkertrang og træthed. Samtidig går jeg ved en gyn. som har godt styr på PCO.

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 07-12-07 14:08

Hej
Jeg har ikke læst alle de svar der er kommet. Så måske har du fået svar allerede...
Men; man skal selv betale en andel til psykologen. Procentdel vil være forskellig, afhængig om du er pensionist, på revalidering, eller hvis der andre psykosociale grunde... Håber det besvare dit spørgsmål.
Citat
Min læge siger at der ikke er mulighed for at hun kan videresende mig til psykolog, da det ikke vil ændre på det beløb jeg selv skal betale.

Jeg forstår ikke den melding fra din læge kommer med.

V.h stchrisdk

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 11-12-07 00:08

Hej myes:

Du mener at du har ret til 10 timer hos en psykolog, og gerne vil vide nogle helt præciste regler!

De regler du gerne vil kende, en nogle menneskeskabte regler,
som højest sandsynligt intet som helst vil hjælpe dig.

Se dog realiteterne i øjnene. - Det er udelukkende dig selv der skal løse dine problemer.

Dem er der hverken andre mennesker eller medikamenter der kan løse for dig, hvis du da vil leve.

Du kan selvfølgelig vælge at tage dit eget liv, for så har du ingen problemer mere!

Men tænk dig rigtig godt om før du gør det!

Du kan også vælge, en rigtig god og 100% ærlig ven, som kan hjælpe dig med at analysere de grundlæggende ting der er årsag til dine problemer, samt hjælpe til med hvordan du skal bearbejde dem, så du kommer videre med dit liv.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-12-07 01:05

dkwM327

Citat
De regler du gerne vil kende, en nogle menneskeskabte regler

Så tar vi de regler som IKKE er [ B]menneskeskabte[/B]

Citat
Dem er der hverken andre mennesker eller medikamenter der kan løse for dig, hvis du da vil leve.
Hvis du vil leve.... hvad mener du??

Citat
Du kan selvfølgelig vælge at tage dit eget liv, for så har du ingen problemer mere

Heyyy hvor skal du hen?? Nåå... jeg skal lige ud og finde en 100% ærlig ven, som kan hjælpe mig med at analysere de grundlæggende ting, der er årsag til mine problemer, samt hjælpe til med hvordan jeg skal bearbejde dem, så jeg kommer videre med mit liv. Jeg er tilbage lige om lidt

Sig mig dkwM327, har du drukket af natpotten? Jeg synes du skal lukke skraldebøtten, for det var da en usmagelig og stupid gang vrøvl du fik væltet af dig.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 11-12-07 17:37

Hej Klumme:

Mange tak for din reaktion!

Jeg havde egentlig indtryk af at du er kandu-bruger, ligesom jeg også er, og mener dermed,
at du burde afholde dig fra, at dømme andre brugeres indlæg.
Men du føler måske at det er din pligt at afrette mine kommentarer,
så de passer ind i den Verden, som du tilsyneladende ønsker at begrænse dig til.

Egentlig var mit indlæg først og fremmest møntet på myes,
som har ”bedt om hjælp fra psykolog.” – som han selv skriver.
Derfor har jeg skrevet og møntet indlægget på ham.
At du så eventuelt har svært ved at fatte eller acceptere hvad jeg skriver, er en anden sag.

Og hvad forestiller du dig så kan være de regler,
som IKKE er [ B]menneskeskabte[/B] – som du skriver?

Du spørger også hvad jeg mener med: Hvis myes vil leve.
Jeg mener at folk (person ”X”) der undlader at leve, f. eks. kan være dem
der mere eller mindre bedøver sig med medicin eller andre ”giftstoffer”, eller forsøger
at leve et liv, som andre mennesker (person ”Y”) har opstillet nogle regler for,
som de (person ”Y”) mener er de rigtige regler at leve efter.

Så skriver du:
Heyyy hvor skal du hen?? Nåå... jeg skal lige ud og finde en 100% ærlig ven,
som kan hjælpe mig med at analysere de grundlæggende ting, der er årsag til mine problemer,
samt hjælpe til med hvordan jeg skal bearbejde dem, så jeg kommer videre med mit liv.
Jeg er tilbage lige om lidt …………

Hvad er det i øvrigt du har sådan et besvær med at finde ud af?
Er det at: finde en 100% ærlig ven?
For det kan jeg egentlig godt forestille mig, du vil have vanskeligt ved,
hvis det er dine generelle holdninger du er kommer frem med her!

Eller er det at: Analysere de grundlæggende årsager?
Det har i hvert fald intet at gøre med:
At drikke af en natpotte. - at lukke en skraldebøtte, - være usmagelig,
eller væltet noget stupid vrøvl af sig.

Og afslutningsvis, kan du godt spare på ”dine underlige tegninger”,
da de nærmest virker på mig, som om du er ude af stand til at udtrykke dig
med almindelige danske ord.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-12-07 17:44

Hermed en undskyldning til myes med ønsket om en god Jul...

- og sidste ord.

Mvh Steen

Kommentar
Fra : myes

Dato : 12-12-07 09:15

Først,tak for din undskyldning stouenberg, den er selvfølgelig godtaget og rigtig god jul til dig også.

til DkwM327 så er Myes ikke en han, men en hende
Samtidig med vil jeg gerne sige jeg ikke lige ved hvad jeg skal bruge dit indlæg til.. Hmm.... Som jeg ser tingene i denne situation er min læge den jeg stoler allermest på, for uanset hvad jeg fortæller hende eller spørger hende om er hun 100% forstående overfor, og har endnu ikke, til forskel fra andre ikke smidt ubrugelige ting i hovedet på mig. Som uforstående venner (Uden at fornærme dem) ikke kan hjælpe med. Folk der ikke kender til depressioner har mange gange svært ved at sætte sig ind i det, og vil også uden at såre en sige nogle ting som man vil misforstå eller tage meget tungt.
Tja så jeg kan få styr på mit liv.. hvis jeg vidste præcis hvad min depression skyldtes, så havde jeg for længst gjort noget ved det. Men sandt at sige er at, der nok er rigtig mange ting der er skyld i det og svært at finde løsningen på.

Samtidig med synes jeg bestemt ikke det er sjovt at folk skriver nå ja så kan man altid tage livet af sig selv... Det er kun mennesker der ikke er klar over hvor mange mennesker der hver dag rent faktisk tænker på at gøre (og ikke mindst gør det!) det. Desværre bruger mange den som den første løsning i stedet for, når problemerne hober sig op. Lige netop fordi de IKKE får den hjælp der skal til.
Jeg har slet ikke været så langt nede denne gang at jeg har set det som en udvej, men ikke desto mindre var det ved min første depression det eneste jeg kunne tænke på. Den bedste mulighed for at slippe væk så andre ikke skulle bekymre sig længere.
Også derfor jeg ikke forstår hvorfor det er så svært at få henvisninger til psykolog/psykiater fra lægen, men de må jo mene det er nemmere at smide recepter på antidepressiver i hovedet på folk.

Klumme, en god støtte der er der i dig.. En meget forstående person. Dem skal man nogle gange lede længe efter

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 12-12-07 11:31

Hej myes

Hvis du ikke bor for langt væk i forhold til Liseleje. Vil jeg tilbyde dig nogle gratis sessioner, som forhåbentelig vil hjælpe dig. kik ind på www.livsvekst.dk og læs hvad jeg kan tilbyde. Så kan du ringe til mig, hvis du synes, det ville være brugbart for dig i din situation... Som du vil opdage er jeg Psykoterapeut i Hypnose og NLP

Må du få en God Dag og må Julen blive en God & dejlig oplevelse for dig...

V.h stchrisdk

Kommentar
Fra : myes

Dato : 12-12-07 12:17

hej stchrisdk

Tusind tak for dit tilbud, desværre er jeg bosat på Fyn, så det er en noget lang tur for mig....
men det er rigtig sødt af dig..

Rigtig god jul til dig også
Mit julehumør er noget af det jeg har fundet frem, for første gang i 10 år faktisk..

MVH fra Myes

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 12-12-07 21:48

Hej myes

Tak for det og Tillyke med.
Citat
Mit julehumør er noget af det jeg har fundet frem, for første gang i 10 år faktisk..

Mange mennesker er ikke bevidste om hvad det er, der blokerer for et frit og spontant liv og selvrealisering. Det handler om adfærdsændringer eller brydning af uhensigtsmæssige vaner eller dekstruktive mønstre. Når man ikke formår det, ender det ofte med depression, el. anden reaktion. (Kort version)

Og det, at du er begyndt at finde dit julehumør frem Det er et rigtigt godt tegn Det handler om at find de positive ting frem.... Og man vil altid (for det meste) kunne finde et tid, et øjeblik i ens liv, som man husker som evt. Dejligt, rart, trygt, kærligt osv. Brug den teknik, når de mørke skyer trænger på, og livet opleves svært... Det opløser som regel de mørke skyer.

I bund og grund, handler det om at acepterer sig selv på GODT & ONDT. Vi indeholder begge sider Og det kan vi ikke lave om på... Men vi bestemmer selv, hvilken del, vi tillader at styre/bestemme. (Med øvelse) VI har faktisk muligheden, at vælge. Vi træffer bevidste som ubevidste valg mange tusinde gange dgl.

1. Kunsten er bl.a at blive opmærksom på denne unike mulighed, vi har, til at træffe og bestemme vilke valg vi vælger, hvordan reagerer vi på en givende situation. Er glasset havlfuldt eller halvtomt? Jo hurtiger vi er/bliver til at være tro mod sig selv, lytte/mærke efter hvad der er rigtigt for dig.... Og være tro mod det, der føles rigtigt for dig. På den måde vil du hurtigt opdage, en større tilfredshed og glæde... Ved at begynde at tage det ansvar for dig selv. Drage omsorg for myes. Medicin kan i nødstilfælde og for en kort periode... Du er nød til at søge svarende inde i dig selv.

For tro mig du har alle svarende i dig selv. Kunsten er at finde frem til dem.. Det er altid godt at lytte til andres seriøse råd. Men sandheden er, vi oplever Verden forskelligt, bl.a derfor, er der så mange meninger om alting. Nogen er gode, andre kan du smide i skraldespanden... Verden er som den er, på grund af den dårlige kommunikation, der tit/ofte er mennesker imellem.
Men husk det er dig, der skal leve med dig selv, HVER DAG... Det er grunden til, at du er tro mod dig selv, det er dine valg der er rigtige for DIG, når/hvis du føler det så... Vær mod dig selv, og du vil være det mod andre.

Må du og dine nærmeste få en Rigtigt God JUl & Et Godt og Lykkebringende Nytår...

Håber du kunne bruge lidt af dette livssyn/liverfaring V.h Stefan

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 12-12-07 22:54

Jeg vil godt beklage, jeg egentelig svare ud fra din indledning og dit retursvar, på mit tilbud. Og ikke kendte din sygehistorie.

Bladrede lidt rundt og opdager så din sygehistorie... Når jeg ikke har opdaget det før, skyldes det, jeg synes der var en del dumme og meningsløse kommentare. Et angreb på andres synspunkter osv.

Det forandre ikke mit livssyn og mening om den måde psykiatrien diagnogsticerer på. Men at give dig Akrin. Hved ike om du er bekendt med de bivirkninger der kan være:

Kvalme, nedsat appetit, vægttab, udslæt, svedtendens, nedsat spytsekretion, hovedpine og søvnforstyrrelser. Endvidere nervøsitet, ængstelse og uro samt seksuelle forstyrrelser. Og som du selv skriver: Blev du ligeglad med alt omkring dig. Holder op med at græde... Det er bl.a der jeg mener medicin, i en kort overgang, kan være nødvendigt.

Men du siger selv det VIGTIGSTE; nemlig at "snakke" og få sat ord på, hvad der gør ondt og hvad der er svært. (Du vil opdage hvad der er godt for dig) Og så derved, kommer vi tilbage til det jeg skrev, uden at kende til din PCO. Nemlig - Når det er din virkelighed, så er accepten af din situation, igen på Godt & Ondt lige så "vigtigt", for dig, som skrevet i første brev.

Det er godt kendt, at nedsættelse at stoffet Serotinin, i hjerne øger chance for depression. Derfor er lykkepillen opfundet. Men du kan også selv øge og selv begynde, sætte din serotinin i vejeret. Motion, Omega 3 fedtsyre, træne og udfordre dit intelekt. Tænke positivt, der kan finde en positiv grund til man har det skidt.. Det handler om adfærdsændringer eller brydning af uhensigtsmæssige vaner eller dekstruktive mønstre. Du kan tænke lidt over det, og mærke efter

"Føles det rigtigt for mig"

V.h Stefan

Kommentar
Fra : myes

Dato : 15-01-08 14:36

Det er længe siden jeg har kommenteret indlægget her selv, men jeg har nu fået en længere samtale med min egen læge omkring psykiater/psykolog.
Jeg har selvfølgelig ret til samtaler ved psykiater siger hun, men der er desværre en ventetid på 1½år, så derfor har hun ikke set dette som nogen mulighed, Psykolog har jeg ikke ret til med mindre jeg betaler selv og der er prisen 750 kr pr gang. Hvilket min økonomi ikke kan overkomme, men hun har bedt mig kontakte min rådgiver på jobcenteret/kommunen som har sendt mig ansøgningsskema så jeg kan søge om hjælp til betaling af psykolog. Så nu er der sat gang i det, så må vi håbe jeg får hjælp fra kommunen og kan komme til samtale ved psykolog. (jeg håber det bedste, føler selv lige nu det ville være en god ide med samtaler der i hvert fald.)

Jeg takker alle for jeres venlige og hjæpsomme råd.

Godkendelse af svar
Fra : myes

Dato : 15-01-08 14:39

Tak for svaret miritdk.