/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Pixelfejl på foto
Fra : rosekamp
Vist : 784 gange
100 point
Dato : 05-12-07 17:56

Jeg har et Olympus Mju digital 600 kamera, som jeg er ret glad for. Nu er der imidlertid kommet en pixelfejl - lille hvid prik på alle billederne. Det kunne selvfølgelig være et støvkorn indeni kamaraet, hvilket jeg tvivler stærkt på da det kun er en enkelt pixel. Dækker garantien mon sådan noget?

Hilsen Rosekamp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-07 18:05

Ja, hvis der er fejl på sensoren (pixelfejl) så dækkes det af garantien.......men hvis det er noget der ikke har været der hele tiden, tror jeg nærmere på, at der på en eller anden måde er kommet noget skidt ind i kameraet, selv om det ikke plejer at være et problem på de små kompaktkameraer.

Men gå da til forhandleren og få det tjekket.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-12-07 21:09

du kan nemt rede dine foto ved at downloade gimp.com og omfarve det ene pixel til samme farve som et nærliggende.
Om garantien dækker kommer nok an på mange faktorer så ned og klag din sag hos forhandleren.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-12-07 21:34

Du kan prøve at forstørre billedet kraftigt op i det område hvor du har en pixelfejl, så vil du kunne se om det er støv eller en elektronisk fejl.
Men du skriver at prikken er hvid, og det kunne tyde på at det ER en pixelfejl, hvor sensorens tre farver er på fuldt blus hele tiden. Støv vil normalt være mørkere og oftest dække flere pixel, alt efter hvor det sidder.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 05-12-07 21:45

Ja jeg har også reddet et par billeder ved at rette fejlen, men jeg fremkalder et par hundrede om måneden og det er min tid lige for kostbar til Det er heldigvis ikke på alle billeder at det gør noget kun, hvis baggrunden tilfældigvis er mørk. Det var mere for at høre om I ved noget om garantier og hvor mange pixelfejl der evt. må accepteres.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 06-12-07 16:53

Hvor er kameraet købt ? og hvornår ?
/PG

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-12-07 20:53

Photocare, sidste år

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-12-07 18:04

Hvis kameraet er købt indenfor 12 måneder, kan du kræve gratis reparation.
Hvis du havde købt i BILKA ville du have dobbelt tid (24 måneder)
/PG

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-01-08 01:02

Jeg vil ikke være lyseslukker - men det er desværre IKKE givet, det kan byttes. Hvis der ikke er specificeret nogen garanti, vil de kunne henholde sig til en normal produktgaranti (dvs. der må være op til 5 ppm). DVS 5 pixels pr mio pixels, der må svigte. Da du har 6 megapixel, er det faktisk acceptabelt med 30 pixels, der er itu !!!!! Det er gøg og gogge og fuldkommet vandvittig - men sådan er det, hvis der ikke er specificeret en decideret pixel filosofi.

Jeg har lige haft en kæmpe diskussion med Getmore omkring mit TV med forbrugerklagenævnet, Basta og andre indblandet, så jeg tror faktisk, jeg er lidt inde i det

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-01-08 17:29

Til "rosekamp"
Nu synes jeg du bør give nogle informationer:

1. Hvordan forholdte forhandleren sig til dit besøg i butikken ?

Jeg arbejder i "reparations-verdenen" og må indrømme, at det er MEGET lettere at forklare når man har kunden "face-to-face". Jeg har adskillige eksempler på, at et STORT problem kan løses, hvis kunden blot vil "lægge vejen forbi".
Photocare er en seriøs kæde, og jeg er overbevist om, at de vil "knække" netop dit problem.

/PG