/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
maling på lak
Fra : Rosalill
Vist : 14494 gange
50 point
Dato : 05-12-07 15:21

Jeg har lige købt en lille lakeret kommode og vil gerne male den. Men bliver lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre før den males.

Jeg har vasket den med brunsæbe og med 3-dobbeltsalmiak.
Kan malingen hæfte på lakken eller skal den slibes af? Skal jeg grunde før maling med olie maling, i fald malingen kan hæfte på lakken?

Hilsen Rosalill

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 05-12-07 15:33

Hej

Du er nødt til at slibe, så fladen bliver ru. Derefter skal du vaske af i grundrens og sidst i rent vand. Du skal grunde.
Torben

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-12-07 15:37

Det kan være svært at fjerne lak med sandpapir, da der ofte sker det at lakken bare brænder sig fast, og nu er blevet til grimme klumper istedet.

Du kan evt give det en ordenlig omgang brund sæbe (eller mener der er noget der hedder BUMS)
smør et tykt lag på, og pak det ind i film... (det er tynde plastik papir)
Og lad det trække et døgns tid.
Nu kan du skrape lakken af... med en skarp stærk spartel evt. (en go spartel)
Eller brug enden af et koben ^^ ja, der skal kræfter til.

Lad det tørre godt.... HELT tørt
Og giv det en ordenlig omgang snadpapir.

BRUG OLIE maling.... ikke vandbaseret haløj..holder ikke.

Mal et fint alm lag i første omgang...sørg for at det hele er dækket 100%
Efter malingen er tør, kan du nu nemt se hvor der evt skal spartles.
Spartel gamle søm huller evt, og andre grimme fordybninger der er at se.
Sørg for at få det hele spartlest færdigt.
Puds med sand papir igen...rigti grundigt...virkelig grundigt, så spartlingerne er helt glatte.
Evt sparlet efter i de store huller....og slip igen.

Fra nu af er det nemt...
Mal igen,,,, Fladt for...det vil sige....du malede jo super grundigt første gang, så nu skal det blot havde en hurtig omgang.
Lad det tørre, og slip det LET.... med en løs hånd...kun så sidste lag maling har noget at gripe fat i.
Mal igen.... mal det hurtigt (Man maler hurtigt med olie maling, ellers bliver det noget bæ)
men er nemt at male hurtigt, for alle de dumme steder, har du malet grundigt før...så nu er det faktisk kun de store og synlige flader som lige skal havde en sidste gang.

hvis du vælger en oliemaling med høj glans, er du fri for at lakkerer.
Og dit bord vil altid være nemt at tørre af.

Olie maling skaller ikke. og kan godt tåle at få et slag, uden at malingen falder af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-07 15:38

Muligvis skal du vaske med vand med en smule eddike i, det afhænger meget af hvor godt du har fjernet sæberester og om du har bart træ. Hvis du ikke har bart træ, kan du efter matslibningen stort set færdigmale - så mange lag som nødvendigt for at dække. Er du derimod nede i råt trå, skal du dels sikre, at eventuel sæbe er neutraliseret (derfor eddiken), dels skal du grunde og mellemstryge med afslibning efter hver inden du færdigstryger med oliemaling (jeg formoder, at du mener alkydmaling!). Grund og mellemstrøg skal være olie eller alkyd, ikke noget med vandfarve der.
Generelt: Oven på olie kan du male med alt. Oven på alkyd kan du male med alkyd og acryl. Oven på acryl kan du male med acryl. Oven på sæbefyldt træ kan du gøre hvadsomhelst. Det dur under ingen omstændigheder.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-07 16:26

Hvis lakken er intakt, så skal du ikke grunde.

Behandlingen med brunsæbe vil have angrebet de fleste lakker så meget at slibning også burde være unødvendigt. Det gælder i hvertfald hvi sæben har siddet som et lag.

Sæben burde være væk, efter omgangen med salmiakspirritussen ( ammoniakvand), noget skrapt giftigt stads, som burde være overflødigt. Ellers er rådet om vask med eddikesyrevand ikke dårligt for at neutralisere .

Om man vil bruge oliemaling eller en acryl. Det er en smagssag. Det kræver mere håndelag med de fleste alkydmalinger, hvis det skal blive flot.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 05-12-07 16:36

Tusind tak for jeres svar.

Jeg har kun vasket af med sæbevand, altså lakken er ikke ætset. Godt råd med eddikevandet.

Lakken er intakt, med undtagelse af en lille ridse. Men hvis jeg begynder at ætse den, vil den jo ikke være intakt mere.

Ud fra ovenstående har jeg så forstået at man ikke kan male på lak.

Mvh Rosalill

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-07 20:27

jo, men du skal slibe den mat først. Og så skal du afslutte dine spørgsmål, når du har fået svar
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 06-12-07 01:26

he he..... pbp, jeg var jo heller ikke helt sikker på jeg havde forstået det helt rigtigt.

Den ene fortæller at man skal slibe lakken af, den anden at man skal afsyre før man tænker på malingen og den tredie skriver, slib overfladen mat.

Trine08 gav en lang og udførlig forklaring så hun får pointene. Men også mange tak til I andre.

Mvh Rosalill