/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Hvorfor er det nu liige??
Fra : ME.alexander
Vist : 1502 gange
200 point
Dato : 05-12-07 11:56

Ja, hvorfor var det nu lige at Achilleus og skildpadden indgår i mit spørgsmål?

Jo, det er fordi jeg endnu en gang vil sætte Kandu'ers intelligens på en prøve

Jeg har selv det 100% korrekte svar, men kan i nu også give mig det samme?

Opgaven lyder på at en skildpadde og achilleus løber om kap. Vi ved jo alle sammen godt at achilleus er meget hurtigere, så derfor giver vi skildpadden et forspring, lad os sige 30 meter.

achilleus skal løbe 50 meter, og skilpadden skal altså kun løbe 20 meter, under kapløbet er begge deltagere altid i bevægelse... Han burde kunne klare denne udfordring, MEN!
Jeg kan bevise at achilleus aldrig vil kunne overhale skildpadden, hvordan gør jeg dette?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 05-12-07 12:04

Fordi Achilleus aldrig har været i live - han er (bare) en græsk sagnhelt

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 05-12-07 12:06

og jesus har vel aldrig sat fod på jorden? Begge ting er relativt ligegyldige for besvarelsen, det kunne lige så godt være en jetjager og en skildpadde, princippet er det samme...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-07 12:17

Dit bevis duer ikke. Det kan jeg til enhver tid bevise.

Det er en klasisk græsk matematik/filosofi opgave.

Den var svær i oldtiden, fordi de ikke havde et ordentlig talsystem.
Med vor tids matematik er den pærelet.

I øvrigt mangler du at opgive hvor mange gange Achilleus løber stærkere end skildpadden.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 05-12-07 12:20

Hehe, det er irellevant.. det er irellevant for opgaven.... men hvis den nu engang er så pærelet så kom med et bevis samt eksempel på hvorfor dit bevis holder...

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 05-12-07 12:23

men for at give dig nogle mål så lad os sige at skildpadden løber 1 meter i timen og archilleus løber 20 km i timen, så har du noget at sidde og pudsle med når du nu vil...

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 210 point
Dato : 05-12-07 12:37

Er det en pendent til sagen om klokken der aldrig blev 21.00?

Historie:
Toget til Odense afgår præcist kl 21.00. Toget kom aldrig afsted, for klokken blev aldrig 21.00.

Der var et sekund tilbage........
1/2 sek. senere manglede tiden ½ sek i at være 21.00.
1/4 sek. senere manglede tiden 1/4 sek i at være 21.00
1/16 sek.senere manglede tiden 1/16 sek i at være 21.00
1/32 sek. senere manglede tiden 1/32 sek. i at være 21.00
osv. osv.

Jeg tar en taxi, det pladder gider jeg ikke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 12:46

Hmmm der er vist knold i brøkerne, men det retter I lige selv ik?? Skal blot være ½ delen af den foregående tid hele vejen igennem

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 12:50
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-12-07 12:51

- Achilleus startede dagen efter...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 12:57

Kaldes i øvrigt for infinitesimalregning

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 05-12-07 13:01

Har ikke læst alle de øvrige svar igennem, men halver hele tiden den tid du måler over, såe...
Men det er vel det samme med optimisten der faldt ud fra 136. etage, og ud for 2. sal blev hørt sige: Foreløbigt går det jo meget godt..."

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 05-12-07 13:47

Citat
Jeg kan bevise at achilleus aldrig vil kunne overhale skildpadden, hvordan gør jeg dette?

Det kan du ikke, for det er ikke korrekt. Du kan heller ikke bevise overfor kandu'ere, at du er specielt klog, for pseudo-beviset er noget enhver kan google sig til. Det er det der med 'aldrig' der får dit (og Zenons) bevis til at halte. Zenon 'beviser' at Achilleus ikke når skilpadden indenfor et tidsrum sammensat af selvvalgte intervaller. Men dette sammensatte tidsrum bliver ikke uendeligt.

ME.alexander når i klogskab ikke Zenon. Zenon kunne opstille det såkaldte paradox, ME.alexander kunne kun skrive det af.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 14:01

hehehe.... Kom igen alexander

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 05-12-07 14:05

Zeno var ikke så dum, og spørgsmålet er ikke så trivielt, som det kan lyde - heller ikke med moderne matematik. Man skal nemlig lige forstå konteksten rigtigt.

Dette paradoks var i virkeligheden den ene del af et to-delt argument for, at den fysiske verden, som vi oplever den er en "illusion" - ikke helt bogstaveligt, men i betydningen "ikke-som-den-umiddelbart-tager-sig-ud".

Det spørgsmål Zeno stiller er:
"Er bevægelse i den fysiske verden kontinuert eller diskret"

Argumentet siger så, at bevægelse er kontinuert, skal Arkimedes fysisk gennemløbe uendelig mange fysiske punkter. Det er ikke helt trivielt, at det er det samme som, at man kan lave en matematisk model af et sådant gennemløb.

Omvendt, hvis verden er diskret - d.v.s. at der kun er et endeligt antal punkter, et legeme kan befinde sig i (tænk på pixels på en computerskærm), så er der intet sted at "opbevare" hastighedsvektoren - d.v.s. står man i et punkt, bevæger man sig jo ikke, så hvordan finder man det næste punkt man skal være i.

At spørgsmålet bestemt er interessant vises af, at videnskaben nu har en helt tredie løsning bestemt ved kvanteteorien, hvor bevægelsen af de enkelte partikler, som Achilleus (hvis han havde eksisteret) består af, opfattes som en art bølgebevægelse med en usikkerhed omkring position og impuls (Heisenberg).

Så Zeno var faktisk på sporet af noget meget væsentligt omkring verdens bekaffehed, og hvis man bare svarer med "uendelige serier, o.s.v." har man slet ikke fanget pointen.

Peter

Godkendelse af svar
Fra : ME.alexander

Dato : 05-12-07 14:41

Just præcist klumme det var det nemlig

og angående de andre kommentarer,
Citat
for pseudo-beviset er noget enhver kan google sig til

tjah, hvis du googler dig til noget er det for at finde en løsning... når jeg stiller et spørgsmål som dette hvor jeg direkte fortæller at jeg vil sætte jer på en prøve, er det for at se hvor mange der VED det i FOREVEJEN.. med andre ord fordi det altid er sjovt at se hvad andre formår...

hvis du kun kan finde noget ved at google på spørgsmålet, så er det jo egentlig ikk din viden, men noget du bare søger dig frem til. Viden for mig er noget man allerede ved INDEN man bliver sat på prøve..

Og ja, klumme får pointene fordi han var først med det korrekte svar, dog var det et eksempel på et andet problem, men løsningen var stadig den samme..

Og nej, hvis i vil beskylde mig for at tro i er dumme, så tro om igen...
ville bare have LIDT sjov, nu hvor jeg ellers er ved at være så træt af kandu fordi de fleste konstant hakker efter hinanden, skriver af fra de andre og derefter beklager sig over at de får points...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 14:45

LOOL Jeg svarede sgu da ikke, men jeg har da set dette paradoks tidligere, forklædt som et togproblem.

Jeg har senere brugt den når jeg kom forsent på arbejde. Jeg sagde til Le Cheff, at han skulle være glad for at jeg overhovedet kom, for klokken ville aldrig blive den tid hvor jeg skulle møde

Men tak

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 05-12-07 14:56

du angav hvorfor at toget aldrig kom frem, dermed angav du også hvorfor achilleus aldrig kom op på siden af skildpadden, samme problem

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 05-12-07 15:07

Så vil jeg også have svar på om manden, der er på vej i "frit" fald bare er optimist, eller skal skynde sig over i 7. kvante - eller hvor "teorien til at ende alle teorier" er nået til? *gg*

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 05-12-07 15:24

tjah, du kan da hurtigt få en

Når han starter med at falde, tænker han på hvor langt der mon er til han er halvvejs, når han så er dette,finder han den nye "halvvejs", dette fortsætter han med ud i det uendelige. Og derfor falder han uendeligt,
eksempel.

"at gå hen til en dør.
hvis man vil gå hen til døren, må man først tilbagelægge halvdelen af vejen. Herefter må man tilbagelægge halvdelen af den resterende strækning. Herefter må man igen tilbagelægge halvdelen af den resterende strækning osv. i det uendelige. Da vejen på denne måde kan deles op i uendeligt mange dele, må det tage uendeligt lang tid at nå hen til døren. Man når den aldrig. Bevægelse er umulig"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 15:58

Citat
du angav hvorfor at toget aldrig kom frem

Det gør det stadig ikke

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 16-01-08 21:54

Citat
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 14:45

--------------------------------------------------------------------------------
LOOL Jeg svarede sgu da ikke, men jeg har da set dette paradoks tidligere, forklædt som et togproblem.

Jeg har senere brugt den når jeg kom forsent på arbejde. Jeg sagde til Le Cheff, at han skulle være glad for at jeg overhovedet kom, for klokken ville aldrig blive den tid hvor jeg skulle møde

Men tak

Den vil jeg også bruge næste gang jeg kommer for sent =)