/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Hvad er forskellem
Fra : Klumme
Vist : 851 gange
50 point
Dato : 05-12-07 06:17

Det har ikke en dyt med slankekure at gøre, men handler om overvægt alligevel LOOL

Jeg læste følgende i Politikken: http://politiken.dk/videnskab/article442361.ece

Citat
Nye tal fra det britiske sundhedssystem viser, at overvægtige kvinder har større risiko for at dø under barsel og barnefødsel.

Hvad er forskellen på barsel og barnefødsel??

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-12-07 07:48

man skal udføre en barnefødsel for at holde barsel..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 08:23

Hmmmm Tilde.

Nu bilder du mig noget på ærmet tror jeg. Før man HOLDT barsel, var der osse noget som hed barsel. Hvad ville det så have betydet dengang Desuden gir det ingen mening, at dødeligheden for overvægtige er større i forbindelse med barsel. Der er da ingen der dør af at holde "fri"

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-12-07 08:27

førhen lå man i sengen når man havde født.. det gør man jo ikke mere... ordet barsel har en helt anden betydning nu.. hvis de "fede" dør af at holde fri er det vel fordi de bliver mere fede af at gå hjemme.. og hvis de i forvejen var overvægtige under graviditet, så blir det nok ikke mindre nu hvor man kan gå hjemme 1 år..

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-07 08:29

Citat
barnefødsel

Nul problemos.
Vi går bare over til "voksenfødsel"
Gambrinus
Klumme din nød !
Dette spørgsmål skulle ha' været stillet under "Slægtsforskning"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 08:31

hmmmmmm der er altså noget som halter

Hvis barsle betyder at føde et barn, er avisens formulering en pleonasme - barsel og barnefødsel er så det samme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 08:33

Voksenfødsel??????????????????????? Fatter nada. Der er sgu da ingen der føder en voksen LOOOOL

hehehe Jeg kunne ikke finde ud af hvor sp. skulle stilles. Der er jo ikke noget der hedder "Retskrivning"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 08:35

Citat
Der er sgu da ingen der føder en voksen

På den anden side, så forstår jeg dælme godt de buttede dør

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-12-07 08:40

man forbinder vel barsel med fødsel... du holder jo ikke barsel hvis din kanin har født????

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-07 08:40

Citat
Der er sgu da ingen der føder en voksen

Så er det da spild af gode bogstaver at kalde det en barnefødsel. Ik' ?
Man kan da bare kalde det en fødsel. Ik' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 08:44

Tilde.
Hvis jeg kunne føde, ville jeg gå på barsel bare jeg havde været på potten LOOL

Gambrinus... Det er osse det jeg efterhånden er nået frem til - ganske alm. journalistævl - dobbelkonfekt

Accepteret svar
Fra : metteto

Modtaget 50 point
Dato : 05-12-07 08:52

Citat
Barsle betyder føde eller nedkomme.

Barselsorlov er det stykke tid efter fødslen hvor moderen holder fri fra sit sædvanlige arbejde, dels for at komme sig efter den fysisk belastende fødsel, dels for at tage sig af og amme det nyfødte barn. Hvor længe det er passende at holde barselsorlov har varieret med tidens politiske og sociale forhold.

Ordet barsel er en sammentrækning af barns-øl.[1]

Barsle (med) bruges også i overført betydning om at opfinde noget nyt.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Barsel"

Så, jo, det er en pleonasme, men i almindeligt sygehus-sprog bliver barsel af og til brugt som udtryk for de sidst graviditetsuger oveni, fødsel og efterfødselsforløbet.

Jeg studser slet ikke over det når jeg læser det, fordi jeg "oversætter" til graviditet, fødsel og barsel.

Udsagnet er endvidere korrekt.

Og Tilde, hvad har du gang i????
At vi er mange der ER overvægtige kan vel ikke komme bag på nogen. At det giver en del komplikationer i graviditeten er efterhånden ret veldokumenteret. At vi får vores børn senere og senere er også veldokumenteret. Det giver også en øget frekvens af komplikationer i graviditeten.
Her kan kvinderne blive sygemeldt og lagt ned, men det har ved gud i himlen intet at gøre med barselsorlovens længde!!
Og jeg kender INGEN nybagte mødre, der krydrer mås i deres barselsorlov. Tværtimod er det for mange der hvor der bliver gået de fleste ture i deres liv.
Hvis du skal harcelere over barslens længde, skulle du måske tage med i betragtning, hvilken indkomst de barslene får. Nogen har fuld løn de første 24 uger, herefter er det dagpenge, og det er ikke let at få til at slå til.

Hvis man kigger mod Sverige og Norge er der væsentlig længere og bedre honoreret barselsorlov. Og det er da ellers lande vi "sidestiller" os med.

Og når nu jeg er igang, for mange overvægtige er fedme IKKE et valg, og det er hulens svært at ændre på!!

Undskyld Klumme, det røg lidt of-topic. Håber du tilgiver

KH Mette

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 08:55

LOOOOOL Fedt piger.... elsker mudderboksning inden 9 om morgenen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 09:05

Jeg tror jeg er blevet "offer" for en overfladisk skrivekarl på Politikken. Journalist kan skribenten ikke være. I den samme artikel jongleres der med 3 forskellige begreber Barsel, barnefødsel pog sidst Graviditet.

Nu kan det jo være at det blot er fordi jeg er hankøn at jeg studser over dette, men man må da medgive mig at det er noget rod, og i øvrigt forkert at bruge ordene i flæng. Men jeg troede i starten, at der faktisk var tale om forskellige tidspunkter i hele forløbet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 09:10

Nå jeg vil lige gå på barsel nogle timer. I mellemtiden kan vi jo se, om der skulle dukke et unikum op, som har en anden forklaring end de som er åbenbaret indtil nu.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-12-07 09:10

skrev jeg noget diskriminerende om overvægtige????????? tror jeg næppe... jeg har selv 3 unger og alle på "dagpenge" grundet komplikationer.. men nu var det lissom ikke penge det her drejede sig om...... gu krydrer man ikke røv under barsel, men men nogen kommer mere ud end andre.. dermed sagt at nogen bare må sove når der er mulighed for det.. jeg er ikke hellig hvad vægten angår, men lidt selvironi er vel ikke af vejen...
Man er sgu hverken et værre eller bedre menneske fordi man har nogle kilo for meget..

så rolig nu

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 09:14

Var der ikke en der sang: "Blir der mer af dig, blir der mer til mig"

At være buttet er da ikke så slemt. Men skal man ha' en kasse med bogmærker, for at se hvor man er nået til, er det ved at være i overkanten

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-12-07 09:57

desuden dømmer jeg ikke folk på udseende.. jeg tror på det bedste i folk til det modsatte er bevist..

måske naivt, men sådan er jeg..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-12-07 11:34
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 11:58

Journalisten fra Politikken svarede på min forespørgsel

Andreas Lindqvist <Andreas.Lindqvist@pol.dk> til mig
vis detaljer 11.16 (37 minutter siden)

Sendt: 5. december 2007 09:12
Til: Andreas Lindqvist
Emne: Artikel fra Politiken.dk

Hvad er forskellen på barsel, barnefødsel og graviditet. Der rodes vist rundt med begreberne eller hvad??
SU.

Mvh
xxxxxxxxxxxx

Politikens netavis skriver tirsdag den 4. dec:

Flest overvægtige dør under fødslen

Nye tal fra det britiske sundhedssystem viser, at overvægtige kvinder har
større risiko for at dø under barsel og barnefødsel.

Citat
Du har jo desværre ret - jeg retter, og overvejer at få børn ved lejlighed, så jeg kommer ordentligt ind i fagsproget :-)

-------------------------------------

Med venlig hilsen / best wishes

Andreas Lindqvist, journalist, Politiken.dk
andreas.lindqvist@pol.dk - www.politiken.dk
direkte: (+45) 3347 1394 - fax: (+45) 3315 4117

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 12:24

Fint link Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-07 18:11

ej, altså...
Barsel er én ting. Fødsel er en anden ting.
Der var engang, at "barsel" var betegnelsen for den første periode efter fødslen, --ligesom svangerskab eller graviditet er betegnelsen for perioden inden fødslen.

I barselsperioden er moderens krop og psyke jo stadig meget præget af den netop overståede graviditet og fødsel.
Det er altså en rigtig hård omgang man byder sin krop, og der går liiiige nogen tid før man er nogenlunde restitueret. .
Og selvfølgelig er man mere udsat for komplikationer hvis man ikke er helt i form inden fødslen. Uanset om det skyldes sygdom, fedme, underernæring, stress eller andet.

Der VAR altså engang, hvor det var ganske normalt, at kvinder nogle gange døde af at få børn..Ja, det forekommer jo stadig rimeligt tit i u-lande.....

--Det er kun i løbet af det sidste århundrede, at ordet "barsel" har fået en betydning der har med arbejdsmarkedet at gøre..

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 10-12-07 17:19

Hva' søren Klumme.
Har du ikke lukket den endnu.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-12-07 17:31

Nøøø...Pudsigt du lige nævner det Mette. Jeg har liiige sat mig foran dyret og skulle ha lukket nogle af de gl. spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 10-12-07 17:36

Tak for svaret Mette. Du skal ha point, fordi du var den første som kom med et uddybende svar, og så fordi du lige svingede en lige højre ud LOOL

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 10-12-07 18:18

Tja, man skal åbenbart ikke provokere mig for meget, UPS.