/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21585
EA_HS 19179
refi 16217
Cortina01 14584
pallenoc 13678
transor 13218
3773 12917
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ingen varm luft! Ford Escort
Fra : dr_benway
Vist : 7451 gange
325 point
Dato : 04-12-07 00:31

Hejsa
min Ford Escort st.car 1,6i ,med Zetec motor,vil ikke lade varm luft komme ind i kabinen så i denne tid kører jeg med vanter. Temperaturmåleren på instrumentbrædtet virker tilsyneladende ikke, for den rykker sig ikke ud af flækken overhovedet. selve blæseren fungerer upåklageligt. Jeg har skiftet og tjekket termostaten+gummipakning, den gamle virkede i øvrigt. Den begyndte at åbne sig ved ca. 91 grader. Jeg har en Haynes manual der så foreslår at det kan være luft i systemet så jeg må vel tømme og skylle kølersystemet igennem men kan det være noget andet der er galt?
hvor mange sensorer er temp.måleren tilknyttet? kan det være en af dem der ikke fungerer?
vh
david

 
 
Kommentar
Fra : dova


Dato : 04-12-07 01:35

Er det noget den har gjort længe eller er det noget den lige er begyndt med?

Både at måleren ikke virker og at der ikke kommer varme....sensoren har ikke noget med manglende varme at gøre, kun med måleren i instrumentbrættet.


Har du tjekket at kontakterne til varmeapparatet virker, så der også bliver lukket op for varmen?


Går ud fra bilen ikke mangler vand, for det kan være skyld i begge dele.


Hvis det er noget den lige er begyndt på, kan det være en defekt toppakning eller en defekt vandpumpe.

Det med luft i systemet er ikke så sandsynligt, det plejer at forsvinde med cirkulationen....undtagen såfremt luften skyldes en utæthed i toppakning eller topstykke som så sender tryk ud i køleanlægget.

Det kan du tjekke ved at pille kølevæskeproppen af mens motoren kører, kølevæskeoverfladen skal være rolig, hvis det "pumper" eller bobler i vandet er der en utæthed i top/pakning.

Kommentar
Fra : viskinge


Dato : 04-12-07 07:59

Har du checket ventilen, der skal åbne for vandet ind til kabinen???
Kablet kan jo være defekt, ventilen kan være defekt.

Er der varmt vand på den ene side af ventilen, men ikke på den anden, hvis der skulle være åbnet for ventilen, er der noget galt med ventilen.

Blot et foreslag.

MVH

Kommentar
Fra : dr_benway


Dato : 04-12-07 09:49

jeg købte bilen i august og da lagde jeg mærke til at temp.måleren var inaktiv. kontakterne virker på varmeapparatet. -altså dem inde i kabinen. jeg tjekker lige op på om kølervæsken står og bobler når proppen til beholderen er taget af. når du,dova, skriver "mangler vand" , så mener du vel kølervæske? det er der fyldt på.
på selve den enhed hvor termostaten sidder er der to slanger tilkoblet, en stor slange og en lille slange, top slange, der fører til radiatoren. den er varm hvilket tilsyneladende betyder at der flyder kølevæske igennem og at termostaten er åben.
jeg er ikke helt sikker på hvilken ventil du,viskinge, hentyder til. Hvor sidder den henne den ventil der åbner for vandet ind til kabinen?

Kommentar
Fra : dova


Dato : 04-12-07 10:44

Jeg turde ikke have kørt i flere måneder med en termostatmåler der ikke virker
Du kan jo ikke se, om motoren bliver for varm.



Citat
top slange, der fører til radiatoren, den er varm



Er det selve køleren du mener, eller er det varmeapparatets radiator , eller slangen der er varm


du må kunne finde fremløbs- og returslangen til varmeapparet og mærke om de er varme....hvis de er det (samme temperatur på begge, som resten af anlægget) , vil det fortælle at der er cirkulation i varmeapparatet, og at fejlen i så fald alligevel ligger i, at der ikke lukkes op for varmen når du åbner for det inde i bilen .

Hvis derimod kun fremløbet er varmt, viser det at varmeapparatet enten er stoppet til af skidt eller som viskinge forslår, at der måske sidder en sikringsventil på fremløbsslangen på varmeapparatet, og at denne ventil er enten defekt eller lukket (på nogen biler er det ligesom en lille ventil/hane der kan justeres på)


En lille sidebemærkning:

Jeg kendte en der købte en bil engang, og han ku' heller ikke forstå hvorfor der ikke var varme på bilen......nærmere undersøgelser viste, at begge slanger var pillet af varmeapparatet helt inde bag torpedoen, og samlet med et mellemstykke så vandet blev ledt udenom varmeapparatet..............fordi det var blevet utæt så vandet løb ind i kabinen

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 04-12-07 15:22

Hvis du har vand på, og din hane til varmeapparatet åbner og lukker som den skal, må det være luft, og det ville du nok kunne høre i varmeapparatet som en klukken en gang imellem. Er der luft i dit system, og der ikke er en speciel udluftningsskrue, kan du løsne den øverste slanges spændebånd, for at få luften ud, men pas på, den må ikke være ret varm, da du ellers vil kunne skolde dig.
Og så syntes jeg også at det er dumt at køre med en defekt fjerntermometer. I det hele taget er det dumt at køre med noget overhovedet, som ikke virker.


Kommentar
Fra : dr_benway


Dato : 04-12-07 16:37

ingen tvivl om at det ikke er smart at køre uden temp.angivelse. jeg kunne i teorien og i praksis smadre motoren. det ville være dumt
den hane i refererer til, er det termostaten? og hvor sidder selve varmeapparatet,som vel er det element som luften skal igennem umiddelbart inden det kommer ind i kabinen?
den lille slange, jeg fortæller om,fører fra det lille "hus" hvor termostaten sidder og vist nok hen til køleren.
jeg har også lokaliseret en løst hængende ledning, med en tilslutnings anordning, som sidder i samme kabelsamling som ventilatoren til køleren. jeg tænker at den muligvis har noget at gøre med den manglende temp.angivelse på instrumentbrædtet?



Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 04-12-07 17:00

Jeg ved ikke hvor den lille hane sidder på din bil, men oftest sidder den under instrumentbrædtet, på eller lige umiddelbart før dit varmeapparatelement, - kontakten som du aktiverer på instrumentbrædtet, aktiverer et kabel som går direkte på hanen/ventilen.
Jeg har også set at hanen sidder på tilløbsslangen i motorrummet umiddelbart udenfor torpedoen.
Jeg står af her, jeg kan ikke forklare det nærmere, - det lyder som du er meget ukyndig.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 04-12-07 17:14

Citat
den hane i refererer til, er det termostaten? og hvor sidder selve varmeapparatet,som vel er det element som luften skal igennem umiddelbart inden det kommer ind i kabinen?




Nej, det er ikke termostaten.......den hane/ventil sidder på den slange der går ind til varmeapparatet, næsten helt oppe ved den ene studs hvor slangen går på selve varmeapparatet.....måske helt inde bagved, så du ikke kan se den.

Selve varmeapparatet sidder gemt helt oppe/inde imellem motorrum og kabine.....find det og mærk efter om det bliver lige så varmt som resten af anlægget, slanger og køler.

Og det er ikke luft der skal igennem der.

Det er den opvarmede kølervæske.......varmeapparatet ligner en miniudgave af radiatoren/køleren.

Der hvor luften kommer ind i billedet i forbindelse med varmen, er p.g.a. den lille blæsermølle der sidder bag ved selve varmeapparatet og blæser varmen, der afgives fra kølervandet der løber gennem varmeapparatet, ind i kabinen.

Du har på instrumenterne muligheden for:

At åbne/lukke for varmen typisk angivet med blå for kold og rød for varm
At indstille om varmen skal op på ruden eller ned i kabinen.

OG så kan du yderligere starte blæseren typisk på tre trin, for at få mere varme på.....men blæseren har altså ikke noget at gøre med, om der er varme i varmeapparatet

Blæseren virker......men virker det også når du flytter på varmevælgeren (blå eller rød).......måske det er forbindelsen derinde der er hoppet af så du derfor ikke kan lukke op for varmen.




M.h.t. den løse ledning....hvis du kan se hvor den har siddet, er det jo bare at koble den til og se om termostatmåleren kommer til at virke.

Kommentar
Fra : viskinge


Dato : 04-12-07 17:40

Nu er jeg næsten sikker på at det er ventilen til dit varmeapparat, der ikke er åben.

Prøv at tænk på at det, der sidder skjult, er ligesom en radiator i et hus. (i din bil er radiatoren meget lille, derfor er der en blæser, som cirkulere luften omkring den, og på den måde giver varme på ruder eller ned til fødderne).

Din bilmotor virker ligesom et fjernvarmeværk, og laver en jævn temperatur for motoren. (Det er termostaten, der sørger for dette, og har ingen direkte indflydelse på, om du kan få varme ind i kabinen). Termostaten sørger altså for at holde kølevandet på ca 80-90 grader.

Du har nu en radiator der er tilsluttet fjernvarmeværket, men for at kunne skrue op og ned for varmen, er det nødvendigt med en ventil, man kan åbne og lukke for (eller stille på halv).
Hvis denne ventil aldrig åbner, får du aldrig varme på radiatoren!!! om du så har en blæser der cirkulere luften omkring den, kommer der aldrig varm luft fra det, før radiatoren bliver varm!!!

Din temperaturmåler (som jo ikke virker) indikere hvor varmt dit kølevand er. (svare faktisk til at måle fremløbstemperaturen på fjernvarme vandet, der kommer ind i huset. Hvor varmt dette vand er, er faktisk fuldstændigt ligegyldig, hvis der lukket for radiatoren. så fryser du alligevel!!!


Håber at denne lille forklaring hjalp dig lidt.
Altså find den ventil, der styre varmen i kabinen, åben den, og så garantere jeg næsten for, at der kommer varme.

MVH

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 04-12-07 17:59

Bliver den nederste slangen på køleren varm? Hvad med slangene der går ind til varme apparatet er de varme?
alimak

Kommentar
Fra : dr_benway


Dato : 05-12-07 12:45

nye oplysninger i sagen: det viser sig ved intensiv inspektion at temp.måleren faktisk flytter sig en smule men ikke meget. det må så betyde at den virker og at den viser at kølevæsken ikke bliver særlig varm, ikk'?
Jeg har mærket på frem- og tilbageløbs slangerne til varmeapparatet at de begge to er varme. Det betyder så at der cirkulation og ikke "forstoppelse".
Derfor må vi drage den konklusion, ja,incl. mig!,efter tålmodige,pædagogiske,kyndige og billedskabende beskrivelser at det må være ventilen, som ikke åbner, som viskinge vist nok var den første til at påpege.... Er det rigtigt forstået?
jeg håber på at kunne skrive at jeg har fundet i den nærmeste fremtid og at det var der den var gal!
men skriv endelig hvis jeg stadig er gal på den.


Kommentar
Fra : dova


Dato : 05-12-07 15:21

Nej, når både frem og returløb til varmeapparatet er varme, er der cirkulation og dermed åbnet for ventilen....hvis ventilen ikke åbnede/var åben, ville returløbet være koldt


Men en anden ting......hvad med møllen ude ved køleren.......hvor ofte kører den.


På nogen biler virkede kontakten/føleren ikke til hvornår møllen skal starte, og derfor er der på mange biler lavet så møllen kører hele tiden = kølevandet er altid for koldt.



En anden mulighed når nu temp. måleren viser lidt, det er at termostaten alligevel er defekt og står åben hele tiden, så bliver vandet heller ikek varmt nok.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 07-12-07 18:27

Escorten har ikke en hanefunktion men derimod en spjældfunktion i varmeapparatet, der tillader enten varm eller kold luft / en tilpas blanding af begge dele.
Hvis bilen ikke når almindelig drifttemperatur - hvilket ikke er unormalt for Ford - kan du afdække køleren med pap eller lignende. MEN vær sikker på, at din temostatstyrede ventilator virker, da det er din "sikkerhed" når du f.eks. holder i kø.
Varmelegemet ligger vandret under blæseren d.v.s. inde i kabinen under torpedoen.
Prøv at fjerne påfyldningsdækslet til kølervæsken ved kold motor. Start og lad den køre langsomt varm, og hold et øje på, om væsken pludselig synker i beholderen (evt. giv let gas ). Gør den det, har du haft en luftboble stående i systemet. Sammen med ca. 2/3 afdækning skulle det gerne give ordentlig varme i kabinen. Men som andre har beskrevet: Bobler den lystigt, har du en defekt toppakning, eller vrøvl med vandpumpen.
Held med det......

Kommentar
Fra : dr_benway


Dato : 19-12-07 13:59

jeg beklager min sene respons men jeg har ikke kørt(noget nævneværdigt) eller haft tid til at få kigget det kolde varmesystem igennem ordentligt. MEN det er der vel heller ikke grund til hvis det forholder sig sådan, som Cortina01, skriver nemlig at Ford bare har svært ved at blive varm generelt!! Dit forslag om det hersens stykke pap der dækker 2/3 foran køleren lyder godt nok alternativt men hvis det virkelig virker så er jeg frisk. Jeg har luret på kølervæsken mens motoren kørte og der var den helt rolig i overfladen så det er jo så ikke luft det handler om.
Vandpumpen er blevet nævnt nogle gange allerede men hvad er ellers symptomerne på en defekt vandpumpe?
Jeg er i øvrigt også løbet ind i et fælge størrelse problem i forbindelse med mine vinterdæk. fælgen støder på bremsekaliberne foran.Det er en Ford fælge 13" men jeg kan forstå på Ford at det kan være fordi at fælgen har siddet på en tidlig Orion model som brugte en fælg der er en anelse mindre inden i. Men hvordan finder jeg så den fælg jeg skal bruge? jeg har jo dækkene... men det bør vel have sin egen tråd hvis pointene skal fordeles korrekt...tænker jeg.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 19-12-07 15:11

Hvis det er luft som du omtaler, - så kan du ikke se det i køleren, det er kun hvis det er en defekt toppakning, og der så ad den vej dannes luft, - og det er ikke det samme som der sidder en luftlomme.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 21-12-07 22:23

Udluftning er tidligere beskrevet. Fint, at der ikke er tegn på defekt toppakning.
Tandremmen trækker din vandpumpe. Almindeligvis starter det med slør - derfor er det klogt at inspicere og evt. udskifte pumpen ved skift af tandremmen. Hvis sløret bliver slemt nok, kan tandremmen hoppe, og i værste fald med alvorlig beskadigelse af ventiler m.m. til følge.
I nogle tilfælde vil den støje og skramle, men det er et spørgsmål om slid / slør.
Jeg ville prøve en afdækning af køleren og se, om temperaturen blev løftet lidt ( og det bliver tåleligt, at opholde sig i kabinen ) og evt.montering af en ny termostat.
Du kan sikkert konstatere, at den stiger lidt når du holder stille, og så køler for meget ned, så snart bilen er i bevægelse ?

Kommentar
Fra : dr_benway


Dato : 27-12-07 13:07

jeg har nu mærket efter på frem og returløbs slanger til varmeapparatet. fremløbs virker varm men retur er ikke varm. jeg kan forstå på Cortina01 at der ikke er nogen ventil oppe ved varmeapparatet men andre nævner at der skulle være en ventil??!
de slanger der går fra huset hvori termostaten sidder er varme...ret meget endda..men den nye termostat burde jo åbne op for det varme vand ind til varmeapparatet?

Jeg har været forbi Ford og spurgt til den sensor med ledning som nu er knækket helt af. De bekræfter at den er til måling af motor varmen og at den har forbindelse til temp. angivelse på instrumentbrædtet. Derfor skal jeg ha' forbundet den hurtigst muligt igen.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 27-12-07 13:16

Citat
Vandpumpen er blevet nævnt nogle gange allerede men hvad er ellers symptomerne på en defekt vandpumpe



Enten at den larmer fordi lejet i den er slidt, eller at den bliver utæt så bilen spilder vand....eller at den ikke driver vandet rundt = bilen begynder at koge........så den har ikke noget at gøre med dit problem vil jeg mene, når slangerne på anlægget bliver varme nok og bilen ikke koger


Dit problem lyder til at være i selve varmeapparatet:

Citat
jeg har nu mærket efter på frem og returløbs slanger til varmeapparatet. fremløbs virker varm men retur er ikke varm.


Altså er der ikke tilstrækkeligt gennemløb i det.





Kommentar
Fra : dr_benway


Dato : 27-12-07 14:44

ok, Dova. kan jeg skylle systemet igennem på nogen måde?

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 27-12-07 18:13

Det kan være din termostat. selv om den er ny så har jeg set at nye stumper har vært defekte.Det koster ikke meget og købe en ny.Eller du kan teste den i en gryde som du koger vand i.
alimak

Kommentar
Fra : dova


Dato : 27-12-07 18:49

alimak, jeg tror heller ikke på termostaten når anlægget tilsyneladende bliver varmt nok.......jeg forstår sådan, at det eneste der ikke bliver varmt er returslangen fra varmeapparatet, hvilket tyder på, at det varme vand nok kommer op til apparatet, men ikke igennem det.


Et forsøg kunne være at afmontere slangerne på varmeapparatet, sætte en vandslange på fremløbet, åbne for vandhanen, så kan du både se om der er gennemløb og få skyllet det godt igennem

Kommentar
Fra : ryllemand


Dato : 28-12-07 21:10

jeg havde det samme problem som dr-benway. dog med min berlingo. kørte på værksted for få den tjekket i hovede og r.. men de fandt aldrig nogle fejl men efter hele køle-anlæget blev tømt og fyldt op igen virkede det igen med den dejligste varmeste luft i kabinen. De mente at der kunne være en lille luftlomme i systemet så vandet ikke kunne cikulere i systemet


Kommentar
Fra : dr_benway


Dato : 01-01-08 17:07

Jeg vil, når jeg får tid..,lave den manøvre som Dova foreslår, afmontere slanger til varmeappaaratet og skylle systemet igennem ...i kombination med ryllemands forslag. jeg vender tilbage med resultatet!

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173471
Tips : 31650
Nyheder : 719565
Indlæg : 6382428
Brugere : 218248

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste