/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
nedrivning af gennemgående væg
Fra : Peder99
Vist : 1997 gange
30 point
Dato : 03-12-07 11:40

Hej.

Jeg skal fjerne ca. 3 meter af en væg midt i stueetagen af mit hus.
Væggen er gennemgående (fortsætter op på førstesalen)

Væggen bærer ikke andet end sig selv da den er parallel med de bjælker der holder gulvet på 1. sal. og som sagt er placeret midt i huset.

Jeg vil gerne indsætte i I-bjælke IPE så jeg kan beholde væggen på 1. salen, hvordan gør jeg? (understøning i mens bjælken lægges i). Som jeg kan se vil soldater stå vejen for den nye bjælke.

Da væggen ikke er bærende i forbindelse med tagkonstruktionen er kravet til dimensioneringen vel begrænset?

Der er flere forskellige holdninger til om man selv skal lave disse opgave selv, så vil også gerne vide om det er dumt selv at lave dette?

mvh
Peder

Kommentar
Fra : kalleanker

Dato : 03-12-07 11:42

Du har sikkert en god uddannelse selv. Så hvis du nu gør det du er god til og betaler andre for at gøre det de er gode til, så holder du samfundet i gang!

Nemt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-12-07 11:51

Mener du at opgaven er let nok, så gå igang.
Vi har selv væltet en væg mellem to værelser.
Det sviner ad h til, ikke populært hos kvinder.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 03-12-07 12:41

Hej

Det er ikke meget jeg kan bruge de informationer til!

Har fået håndværkere til at hjælpe mig andre steder i huset. Det er det værste arbejde der indtil nu er lavet på huset og også langt det dyreste!

Det kan godt være det holder samfundet i gang, men det nytter ikke hvis jeg alligevel skal lave det om eller rette det.

mvh Peder

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-12-07 12:43

Citat
Det er ikke meget jeg kan bruge de informationer til!

Det er heller ikke meget vi ved om dit hus, dine forventninger til
slutresultatet.
Fjerner flueben.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 03-12-07 13:08

Hvis du mangler info så spørg?

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 30 point
Dato : 03-12-07 13:55

hmm.

Jeg kan godt følge din holdning til håndværkere... Jeg ved godt at det sikkert ikke er generelt... men jeg har også nået et kvalmepunkt...

Dit spørgsmål er vel 2delt, alså

1) hvordan understøtter jeg muren, mens jeg indsætter bjælken

2) hvilken størelse skal den have den der bælke

3) kan jeg lave det selv

min holdning/svar

1) du kan lave nogle hulder i muren, hvorigennem du placerer nogle bælker, disse understøttes på bække sider, og vupti... (her noget om at du skal huske at få bælken inden for afstivningen inden du starter på nedrivningen....)

2) ander det ikke... det kommer vel an på flere konkrete forhold

3) hvorfor ikke? hvis det bliver for "farligt" kan du evt. få en murer til at lave det bærende, alså indsætte bælken, og så selv "lukke"

Godkendelse af svar
Fra : Peder99

Dato : 03-12-07 14:20

Tak for svaret sybil3.

Det var lige hvad jeg søgte!

Jeg tænkte nok man selv skulle indsætte bjælker oven over og vinkelret på den I-bjælke der indsættes! (inden I-bjælken indsættes selvfølgelig)

Nu har jeg fået det bekræftet!

Tak!
Peder

Kommentar
Fra : kimse9000

Dato : 12-02-08 13:36

Hej Peder

Jeg kan kun give "kalleanker" ret i, at man som skomager skal blive ved sin læst.
Jeg har nu i 17 år haft selvstændig murerfirma, og når jeg nu råder dig til, at få en faglært til at udføre arbejdet, så er det ikke for at skaffe branchen mere arbejde, men blot for at give dig et godt råd.

Projektet mener jeg, overstiger hvad usagkyndige har forstand på, idet konsekvenserne ved en forkert beslutning, kan få store følger for dig rent økonomiske.
Vurderingen af hvilke dimensioner og placeringer der skal til, bør overlades til en fagperson, ligesom der jo også skal tages hensyn til det tryk som soldaterbenene lægger på gulvkonstruktionen.
Skulle der sidenhen, eventuelt efter et salg af huset, opstå problemer med din renovering, hænger du på det økonomiske aspekt. Ved brug af et murerfirma, kan du sende regningen videre til dette firma, med den tid og omkostninger det nu måtte kræve.

Samtidig tror jeg, at jeg vil anbefale dig at få lagt en tegloverligger eller betonoverligger ind fremfor en jerndrager, da dette vil være betydeligt mindre omfattende. Uanset hvilen form for drager du vil oplægge, kræver dette en beregning af bæreevnen.

Håber du tager imod mit vemenende råd.

Kimse9000