/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Oxidering: rustfrit fjederstål
Fra : DDT
Vist : 2728 gange
200 point
Dato : 03-12-07 10:00

Jeg laver sikkerhedsnåle af rustfrit fjederstål med en diameter på 0,8 mm. Jeg kunne godt tænke mig at farve disse sikkerhedsnåle, f.eks. sorte, kobber, petrol og pink. Er der nogen der ved om man kan gøre det selv? Evt. vha. oxidering?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-12-07 10:25

Opvarmning i luften vil farve selv rustfrit stål, men jeg er langt fra sikker på fjedervirkningen bagefter

Kommentar
Fra : DDT

Dato : 03-12-07 10:28

Vil opvarmningen kun give farven sort?
Og hvor høj temperatur?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 03-12-07 10:41

Varm metallet op med en gasflamme/ilt+gas, og metallet vil lige som blive 'regnbue' farvet!

Svært at forklare.... men lige som få farve som en oliefilm på vand!

Fjedervirkningen vil forringes temmelig meget, alt efter hvor meget du varmer på metallet.

/Torben

Kommentar
Fra : DDT

Dato : 03-12-07 10:44

Kender du andre måder at farve rustfrit fjederstål på?

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 03-12-07 11:20

For mange år siden,udgav Teknologisk Institut en lille bog,som hed METALFARVNING.
Biblioteket har den måske endnu,men i disse teoristtider,kan man måske ikke købe alle de kemikalier,som bogen foreslår.

Kommentar
Fra : DDT

Dato : 03-12-07 11:31

Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu...

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 03-12-07 11:47

sortfavning,patenering og brunering af jern (geværløb) beskrives i vejledning af metalfavning af P. Bang teknologosk Instiuts Forlag 1967 -- som det kan ses er disse børet ret gamle, men jeg mener der findes nogle nye med samme emne.
Da det er jern og ikke rustfrit stål der behandles ved krafitg opvarmning og påførsel af f.eks hjortetaksolie ( sortfavning) vil jeg mene det beskadier fjederegenskaberne.
Mange af de kemikalier der anbefales er ret giftige

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-12-07 11:59

blåfarvning af pistoler og geværløb laves ved nedsænknig i smeltet cyankalium. Ikke let tilgængelig hos MATAS!
Men det er langt fra sikkert, det virker på rustfrit stål, som jo har en hinde af cromdioxid

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 03-12-07 12:23

http://scitation.aip.org/getabs/servlet/GetabsServlet?prog=normal&id=JESOAN00015200001100B491000001&idtype=cvips&gifs=yes

citerer en fyr, der påstår, han har op til flere forskellige kulører ud af anodisering i et svovlsyrebad.
Men det kommer nok i høj grad an på hvilket af hundredpyttifytten forskellige rustfrie stål, man forsøger sig med.
Men de fleste på google siger, det ER svært.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-12-07 12:24

på google:

coloring stainless steel

Godkendelse af svar
Fra : DDT

Dato : 03-12-07 16:25

Tak for svaret pbp_et.