/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Bistand eller sygedagpenge
Fra : droslerne
Vist : 487 gange
200 point
Dato : 29-11-07 21:39

Naboen og jeg har et vædemål, hvem har ret, det gælder en frokost.(jeg siger nej)
Kan man gå på sygedagpenge efter at ikke har været på arbejdsmarked i 5 år og i den tid været på bistandshjælp, vedkommende søger førtidspension og er åbenbart igennem hele møllen nu og er erklæret uarbejdsdygtig, (fra kommunens side)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-11-07 21:45

Nej det er bistand til sygepension

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-07 22:14

Citat
Kan man gå på sygedagpenge efter at ikke har været på arbejdsmarked i 5 år og i den tid været på bistandshjælp,

Jeg forstår sådan, at personen regner med, at nu han er kendt uarbejdsdygtig, at han så kan overgå fra kontanthjælp til sygedagpenge?

Det kan han ikke, for sygedagpengenes udbetaling ville afhænge af, at personen gik fra lønnet arbejde, blev sygemeldt og derfor fik udbetalt sygedagpenge...( Der er også yderligere noget inde over, med at være dagpengeberettiget medlem af en A-kasse for at få sygedagpenge på kommunen)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 29-11-07 22:17

Forresten, yderligere

Hvis han eksempelvis "kun" var blevet kendt delvist uarbejdsdygtig og derfor visiteret til fleksjob, ville han ikke engang kunne få udbetalt den højere fleksydelse, men fortsat være på kontanthjælp indtil han kunne starte i det aflønnede fleksjob når et sådant var fundet.

Godkendelse af svar
Fra : droslerne

Dato : 29-11-07 23:08

Tak for svaret dova. min frokost er hjemme