/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
B indtægt
Fra : HenrikBo
Vist : 907 gange
20 point
Dato : 28-11-07 15:37

Jeg har lavet et stykke arbejde for et firma og vil gerne have betaling, de gider ikke have med a skat og gøre, det er en lille firm og vil give mig dem som B Indtægt. Hvad skal jeg gøre, jeg kan jo ikke give dem en faktura med CVR nummer og jeg vil ikke lade mig monsregistrere.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 28-11-07 15:40

Du giver dem en dagsdato med dit cpr nummer og husker at opgive det som b-indtægt.....

Er det større beløb indbetaler du evt. frivilligt 55% til skattefar med det samme.... (eller hvad dit bikort nu lyder på)

Kommentar
Fra : carlarne

Dato : 28-11-07 15:45

Du kan skrive en faktura på maskine (computer) eller i hånden. Såfremt beløbet er mindre end kr. 50.000 og det er din eneste faktura for i år, skal der ikke beregnes moms.

På selvangivelsen oplyser du, at du har haft en b-indkomst på kr. xxxxx. Så får du en ekstraskat!!!

Der er jo et stykke tid til selvangivelsen skal færdiggøres, så måske glemmer du alt om faktutaen???

Godkendelse af svar
Fra : HenrikBo

Dato : 28-11-07 16:35

Tak for svaret det virker rimeligt simpelt, da jeg i fremtiden regner med at tjene mere end 50.000 tøt jeg ikke lave den med fakturaen, da jeg jo har fuldt med i debatte om moms.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 16:47

Selv tak.....

Og husk nu skatten - det går sjældent godt at "glemme" den

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-11-07 17:21

Citat
da jeg i fremtiden regner med at tjene mere end 50.000 tøt jeg ikke lave den med fakturaen

Hvis det er det med at skønne at din årlige omsætning er under 50.000, så gør du det bare hvis selve fakturaen er under 50.000. Det er temmelig uproblematisk.

At glemme at skrive den på selvangivelsen er mere problematisk, men ikke på grund af at du evt. opretter en virksomhed i 2008. Derimod kan Skat få lyst til at krydsrevidere hos din kunde. Formelt skal din kunde faktisk oplyse beløb og cpr-nummer på alle udbetalinger til ikke-momsregistrerede (skattekontrolloven), selvom det er min fornemmelse at det tit glemmes.