/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Børnebidrag.
Fra : henrikjuul
Vist : 3699 gange
50 point
Dato : 26-11-07 18:43

I forbindelse med separation fra min kone har min kone nu ansøgt om "størst muligt bidrag" i forbindelse med børnebidrag.
Vi er netop kommet til enighed om en fordeling af vores 3 børn således, at de er hos min kone 9 dage ud af 14 dage og hos mig 5 dage ud af 14 dage.
Min kone og jeg har næsten den samme indtægt.
Hvis jeg skal betale hende et bidrag, vil det så ikke være rimeligt, at hun også betaler mig et bidrag?
Skal jeg så indsende en ansøgning om børnebidrag, som hun har gjort det?
Hvordan beregnes disse bidrag?

Bedste hilsener

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-07 19:12

Citat
Vi er netop kommet til enighed om en fordeling af vores 3 børn således, at de er hos min kone 9 dage ud af 14 dage og hos mig 5 dage ud af 14 dage.

Det er VIGTIGT HVOR de får adresse....

Det er den der bestemmer....

Accepteret svar
Fra : Tilde38

Modtaget 60 point
Dato : 26-11-07 19:18

Satser 2007

Børnebidraget består af tre dele:
1. Et fast grundbeløb
2. Et fast tillæg og
3. Et eventuelt tillæg afhængig af forælderens bruttoindtægt og antallet af børn.

Det normale bidrag består af et grundbeløb og et fast tillæg. Grundbeløbet er på 11.304 kr. om året og det faste tillæg er på 1.452 kr. om året. Det svarer til et grundbeløb på 942 kr. pr. måned og et fast tillæg på 121 kr. pr. måned.
Det samlede bidrag er således på 12.756 kr. om året pr. barn - det svarer til 1.063 kr. om måneden.
Alt efter forælderens bruttoindtægt og antallet af børn, man skal forsørge, kan der lægges et yderligere tillæg til bidraget. Dette tillæg beregnes ud fra det faste grundbeløb.

Forældre har pligt til at forsørge deres børn. Hvis forældrene ikke bor sammen, skal den, der ikke har barnet boende, betale børnebidrag til den anden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-07 19:18

Generelt er det bopælen der bestemmer HVEM der modtager bidrag....

Men medmindre i er SÆRLIG bemidlede vil der kun være tale om normalbidrag...

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 26-11-07 19:50

du kan trække de 942 fra i skat

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 27-11-07 01:12

Det er altid den forældre, som har samme adresse som børnene, der skal have bidraget. Dette ville også gælde selvom i havde børnene 50/50. Hele lovgivningen skal laves om, førend der ændres på det.
Som Tilde38 skriver er beløbet rimelig fast, og da i har nogenlunde samme indtægt, kommer du formodentlig også "kun" til at betale normalbidraget, og dette kan du heller ikke gøre noget ved, det er fastsat ved lov.
Altså 1.063 kr pr. barn, hvoraf du kan trække de 942 kr.pr. barn fra i skat.
Hvis din kone får tilkendt MERE end normalbidrag, kan du klage over den afgørelse.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 27-11-07 07:59

børnebidraget er som det er... det kan ikke nedsættes.. derimod kan hun søge om forhøjet børnebidrag hvis du har en høj årsindtægt. jeg kan ikke huske tallene, men dem kan du nok finde på nettet under statsforvaltningen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-11-07 08:19

Først: du skal ikke indsende noget (statsamtet kontakter dig)

Lad mig også fortælle dig: REGLERNE VEDR: DETTE ER DYBT URETFÆRDIGE og forældet !!!
(men ingen politikker tør røre ved det med en ildtang)

Som allerede nævnt, er det meget vigtig, hvor børnene får adresse !!!
Hvis det bliver hos din ex-kone, skal du betale bidrag til hende, uanset om i har lavet en ordning der hedder 9/5 (som jeg kan forstå i har). Lad mig lige nævne her for uretfærdighedens skyld, at hun må bruge pengene som hun vil, der er ikke krav om at hun skal bruge dem feks. til tøj.

Citat
Hvis jeg skal betale hende et bidrag, vil det så ikke være rimeligt, at hun også betaler mig et bidrag?
.
Jo det ville være rimeligt, men sådan er reglerne altså ikke (endnu) Hvis børnene får adresse hos deres mor, kan du kun komme til at betale !!! aldrig modtage noget.

Citat
Min kone og jeg har næsten den samme indtægt.

Det er næsten uden betydning (med mindre din ex-kone har en meget større indtægt end dig, helst et par millioner over din indtægt, så vil der blive taget hensyn, men der skal altså virkeligt meget til!!!!).
Som loven er i dag, er det KUN din indtægt, der bliver brugt til beregning af børnebidrag.
(jeg finder lige beregningen fra og kommer tilbage med den).

et lille spørgsmål til dig: Den aftale I har lavet vedr. 9/5 ordningen, er det noget I bare har aftalt, eller er det igennem statsamtet??? Det er altså bedst at have den skriftligt (fra statsamtet) da madammen hurtigt kan ændre mening, og så står du med skægget i postkassen !!!

Jeg vil nu lige slutte af i første omgang, med at give dig et godt råd:
Du skal ikke betale noget (endnu) før hele skilmissen er endelig, men så kommer der en stor regning, på en gang, da man normalt starter med at skulle betale bidrag fra den dag sperationen startede/den dag du fraflyttede din kone. Det kan let blive en meget stor regning, da man jo kan gå mange mdr. tilbage. (normalt skal der jo gå feks. 6 mdr med seperationsperioden). Så begynd bare med at ligge penge til side nu!!!!!

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-11-07 08:33

Her er et eksempel, jeg lige har beregnet:

Hvis i begge, hver har en indtægt på Kr. 300.000,00 pr år (25000,00 pr mdr.) skal du af med Kr. 3189,00 ialt pr. medr. for 3 børn.
Hvis du tjener mere, bliver beløbet størrere. (hvis du oplyser din brutto indtægt, kan jeg beregne det for dig)

Jeg vil også gerne henvise dig til www.familieadvokaten.dk
gå ind under brevkassen og læs mange spørgsmål og svar, vedr. dette. Det er gratis at læse tidligere stillet svar og spørgsmål, og jeg er næsten sikker på at der noget intressant for dig.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-11-07 08:41

Lige en lille tilføjelse: der skulle have stået: indtægt på Kr. 300.000,00 og derunder.

Dette er altså minimum, hvad du kan komme til at betale.

MVH

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 27-11-07 14:25

Viskinge : Så vidt jeg ved, betaler man børnebidrag så snart seperation er iværksat. Ikke først ved skilsmisse. Problemet ligger i, at vedkommende der har børnene sjældent SØGER om, at få børnebidraget betalt over kommunen, førend ved skilsmisse, hvorfor kommune/statsamt går ud fra, at bidraget bliver betalt parterne imellem. Det må man jo godt, hvis man kan finde ud af det.
Så giver dig ret i det gode råd til Henrik : Læg penge til side allerede nu, eller betal x-konen, og HUSK at få en kvittering fra hende.

OG ja systemet er døduretfærdigt...

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-11-07 09:36

Hvad så henrikjuul?

Jeg syntes du er blevet tavs, du er måske for rystet, til at komme med tilbagemeldinger??

MVH

Godkendelse af svar
Fra : henrikjuul

Dato : 30-11-07 06:14

Tak for svaret Tilde38.

Endnu engang et ufarvet og godt svar fra dig.

bedste hilsener
Henrik

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 30-11-07 13:55

selvtak..