/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Mandriva. Find min skærm?
Fra : Sygate
Vist : 577 gange
300 point
Dato : 22-11-07 23:51

Nu har jeg brugt to timer i Mandriva 2008.0 på at ændre skærm indstillinger osv.

Er der ikke et sted man kan gå ind og vælge hvilken skærm man har?

Jeg kan godt ændre på opløsningen som root bruger. Den gemmer det dog ikke, men det sla jeg nok finde ud af.

Det vigtigste og ENESTE jeg ikke er tilfreds med er at mit skærmbillede står ad helvedes til rent ud sagt. Jeg får næsten ondt i øjnene af at glo på skærmen/nettet.

Hvordan kan det være?

Er det mig der komplet Newbee eller er det genrelt for Linux at der er problemer med det grafiske. I ubuntu 7.10 havde jeg samme problem. jeg fik dog løst det, men til gengæld virkede youtube og andre videoting ikke.

Alt virkede perfekt med xp.

Men jeg gir ikke op. Vil gerne blive ved med Linux.

Eller skal jeg prøve med en helt 3 version af linux og se om det løser mit problem?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-11-07 07:58

Lyder som om du har et skærmkort og/eller din pc har en konfiguration linux ikke kan finde udaf

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-07 09:20

Ja - hvis ikke dit skærmkort er på plads, så kan du heller ikke styre skærmen ordentligt.
Gforce Mx 4000 (som jeg har) er ikke den bedste kop the for Linux. Men den finder dog en restricted driver som jeg bruger.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-07 09:24

Jeg har set flere steder at der måske ikke er helt styr på 7.10 - så det er nok bedre med 7.04
På mine gamle Compaq drøner 7.10 lige ind og finder alt. (dog er den lidt langsomere end 7.04)

Accepteret svar
Fra : Octon

Modtaget 300 point
Dato : 23-11-07 09:56

"indstil desktop"-knap hvis du højreklikker på skrivebordet.

I KDE kontrolcenteret kan man af gode grunde kun konfigurere "brugeropstillinger"..

Generel skærmopsætning gøres inde i Yast under hardware

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 23-11-07 10:34

Tak for hjælpen jeg prøver lige det med Yast og det med en restricted driver.

Om ikke andet har jeg en Linux Mint liggende klar på mit skrivebord

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-07 11:16

Restricted driver hedder det i ubuntu, og jeg ved ikke om den hedder det samme i andre Linux distro.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 23-11-07 11:19

Tak.. det finder jeg hurtigt ud af..

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 25-11-07 11:55

Tak for hjælpen allesammen.
Er konverteret tilbage til Ubuntu 7.10
Har fået alt til at virke derinde. Også al flash.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-07 12:01

Ja - der er også mange Linux udgaver at vælge i mellem.
Jeg har også prøvet mange, men kan bedst håndtere ubuntu.
Men tvivler lidt på 7.10 / 7.04 (som er fra april 2007