/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Milt, lever, nyrer, samarbejde
Fra : jens-lyn
Vist : 12099 gange
80 point
Dato : 19-11-07 22:46

Hej
Min kone har meget hævede ben, og efter at have konsulteret forskellige læger, zoneterapister, akupunktører mm, og gennemgået en hel del undersøgelser af hjerte, kredsløb mm, er konklusionen at 'samarbejdet' mellem milt, lever og nyrer ikke fungerer optimalt.
Problemet for os er, at vi ikke ved hvem der kan fortælle os noget om det, kan du/I hjælpe ?
På forhånd tak -

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 90 point
Dato : 19-11-07 22:59

Milten
Milten er et knytnævestort, svampet og rødligt organ placeret opadtil i venstre side af bughulen mellem mavesækken og mellemgulvet.
Milten er et slags filter i blodkredsløbet. Det sørger for at rense blodet for beskadigede celler og udslidte røde blodlegemer. Milten er også med til at færdigdanne lymfocytter, der er en type hvide blodlegemer.

Milten fungerer som et depot for røde blodlegemer. Når der er behov for flere røde blodlegemer, sendes en portion ud i blodet. I fostertilværelsen producerer milten faktisk røde blodlegemer. Denne funktion overtages som bekendt af knoglemarven efter fødslen. Ved visse blodsygdomme kan milten dog genoptage produktionen af røde blodlegemer.

I milten produceres også et proteinstof, der hjælper andre hvide blodlegemer til at nedbryde pneumokokker. Det er en bakterietype der kan fremkalde lungebetændelse. Har man fået fjernet milten dør man ikke, men bliver mere modtagelig overfor fx lungebetændelse.

Leveren
Leveren er kroppens største indre organ (omkring 1,5 kg). Den ligger øverst til højre i bughulen, den modtager blodforsyning to steder fra. Via leverpulsåren tilføres ilt m.m. til levercellerne, og via portåren transporteres næringsstofferne fra tarmen til levercellerne. Leveren har mange forskellige funktioner. Nedenfor er nogle af de vigtigste listet:
Depot
Glykogen (energi), aminosyrer, jern og en række vitaminer lagres i leveren.
Regulering af blodsukker
Det glykogen der er lagret i leveren, bruges til at holde blodsukkeret på et stabilt niveau.
Dannelse af plasma proteiner

Nyren
Nyren er et organ man finder hos dyr. Mennesket har normalt to nyrer, de er bønneformede og er placeret på bagsiden af bugvæggen symmetrisk omkring rygsøjlen. Populært sagt er nyrerne kroppens renseanlæg. De renser blodet for affaldsstoffer og udskiller dem på en vandig form via urinen. Hvert døgn passerer omkring 1700 liter blod igennem nyrerne. Normalt dannes der omkring 1,5 liter urin i døgnet. Udover at udskille affaldsstoffer har nyrerne en lang række andre livsvigtige opgaver. Nedenfor er de vigtigste af opgaverne listet:
Udskille affaldsstoffer fra cellernes stofskifte.
Det er fx urinstof (karbamid), der stammer fra nedbrydningen af proteiner. Kreatinin er et andet eksempel, det er et affaldsstof fra musklernes stofskifte.
Udskillelse af fremmede stoffer.
Lægemidler, miljøfremmede stoffer og andre stoffer der er fremmede for kroppen sørger nyrerne for bliver udskilt via urinen.
Regulering af kroppens vand-, salt- og syre/base-balance.
Dannelse af hormoner, enzymer m.m.
En del vigtige hormoner og enzymer dannes i nyrerne. Eksempler er erytropoietin (EPO), Renin
Dannelse af aktivt D-vitamin.
Nyrerne spiller en vigtig rolle i forbindelse med dannelsen af aktivt D-vitamin.

Visse plasmaproteiner er fx nødvendige i blodets størkningsproces, andre er vigtige for blodets osmotiske balance.
Nedbrydning/omdannelse af affaldsstoffer og giftstoffer
Leveren nedbryder alkohol, omdanner giftstoffer, medicin og affaldsstoffer til en form der er vandopløselig, sådan at de kan udskilles med urinen.

Produktion af galdesalte
Galdesalte udskilles til tolvfingertarmen via galdeblæren. De er vigtige for fordøjelsen af fedtstoffer.
Omdannelse af nogle næringsstoffer til andre næringsstoffer
Aminosyrer kan omdannes til glukose, de 12 essentielle aminosyrer kan dannes her, glukose kan omdannes til fedt (diskuteres).
Og mange flere funktioner...

Dette var ikke et præcist svar, men håber i kan bruge det lidt alligevel

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-11-07 23:02

Det er en laaang forklaring, og den kræver et indblik TCM - traditionel kinesisk medicin...

Det er en anelse for sent for mig at gå i gang med den forklaring nu - så jeg vender tilbage senere, hvis ikke andre har budt ind med den kinesiske vinkel på sagen...

Vaxen - akupunktør...

Godkendelse af svar
Fra : jens-lyn

Dato : 20-11-07 12:43

Tak for svaret Nordsted1.
Det er altid rart at have en fornemmels omkring hvad vi taler om, men det jeg søger er jo en måde at behandle problemet på.
Der er også opfattelser af at hævelsen i benene er slim, bla fordi vanddrivende piller ikke hjælper.
Vi prøver lige ny akupunktur og zoneterapi omkring lymfer har jeg forstået, - jeg synes det hjælper, men kun meget lidt og langsomt.
Håber du har ideer, - tak for hjælpen -

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 20-11-07 12:45

Hej Vaxen

Jeg vil da meget gerne høre din mening, specielt hvis du mener du har en mulig løsning af problemet.
mvh
jens-lyn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-07 13:07

Nu håber jeg vaxen kommer ind i tråden igen, for du har jo ikke fået et rigtigt brugbart svar..

Håber behandlingen hjælper

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-07 13:13

Hvis du mener det er slim er det en astrolog du skal have fat i.
Det fejlagtige ide vedrører jo en af de fire vævsvæsker som astrologien bygger på.

Den viden menneskene har vundet gennem de sidste 200 år viser at der ikke at slimopfattelsen er helt forfejlet.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 20-11-07 14:19

Jeg mener, at hun skal prøve at indtage nogle flere mineraler - blandt andet kalium! Kalium findes i frugt og grøntsager og kommer ud af balance, hvis man for eksempel indtager meget almindelig salt i sin mad (stort indhold i de fleste former for kødpålæg, oste og færdigretter og i lakrids) eller hvis man får medicin mod forhøjet blodtryk osv osv.

Bananer og appelsinjuice er gode kilder til kalium ellers køb Berthelsens mineraler, der også indeholder magnesium (hjælper på uro/kramper i benene/musklerne) og en hel masse andre mineraler. Og brug Seltin-salt som er ca. 50% kaliumsalt i stedet for almindelig salt, der er 100% natriumsalt.

Man kan binde op til flere liter væske i kroppen pga salt-ubalance.

Held og lykke