/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Bank, youtube, photoshop etc.
Fra : Sygate
Vist : 847 gange
319 point
Dato : 18-11-07 01:12

Jeg er rigtig glad for Ubuntu 7.10 som jeg har fået på min maskine.

Men kan det være rigtigt at jeg er tvunget til at køre en såkaldt virtuel windows inde i linux for at kunne bruge et par ting som jeg ikke syntes fungerer optimalt:

Photoshop cs2.

Danske netbank. (Kan ikke skrive mit kodeord af ukendte årsager, de 2 sidste cifre kan ikke indtastes)

Youtube (virker nogenlunde bortset fra at Playeren (Eller hvad det hedder) ikke ser helt normal ud).

Kandu.dk (Det hele står i venstre side, men kan dog bruges fint nok).

Det er vist noget med det der "Wine" der skal udnyttes.
Jeg har installeret det, men når jeg åbner for det så er der ingenting inde i aplikationen. Skal man selv tilføje noget, eller hvordan fungerer det?

Nogen der har fået alt ovenstående til at virke, eller bare noget af det?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 18-11-07 01:15

Rettelse.. Youtube virker 100% perfekt med Opera. Men ikke med Mozilla.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 329 point
Dato : 18-11-07 01:31

YouTube virker fint i min Firefox, det du mangler er at installere flashplayer, jeg bruger selv Danske Netbank, du kan ikke logge ind som i Internet Explorer, fordi Firefox og Linux i øvrig ikke understøtter activeX, men du kan bruge ActivCard til at logge ind, bestil en i din afdeling: https://netbank.danskebank.dk/html/index.html?site=DBNB&secsystem=KO
Glem Photoshop og lær Gimp at kende, den er indbygget

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 18-11-07 02:12

Tak for tippet med netbank.

Mht Photoshop, så kan jeg ikke undvære det. Bruger det rigtig meget, også til noget arbejde.
Har arbejdet med det i mange år.
Men udover det så har jeg også fået det til at virke. Lige bortset fra at man ikke kan bruge "Alt" tasten i programmet som man kan i Windows. Den er ret vigtig.
Men det er sikkert noget der kan rettes til med en eller anden keybord modifikation.

Så Photoshop virker fint.

Prøver lige at installere flashplayer, selvom jeg er rimelig sikker på at jeg allerede har. Men det hele er jo rimelig nyt, så det kan være jeg lige skal kigge på det igen.

Mht. kandu.. står kandu også helt op ad venstre side i vinduet hos dig?
Det er den eneste side jeg har fundet der gør det indtil videre.

Tak for hjælpen igen igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-07 02:36

Med hensyn til Kandu, så er tekst feltet, der hvor jeg nu sidder og skriver, centreret, jeg har ikke oplevet det anderledes, så der kan jeg ikke hjælpe, du har en mulighed oppe i feltet Brugerprofil, prøv at klikke på Split din menu, om det er noget du kan bruge.
Jeg kom til at tænke på om du har aktiveret alle Java, prøv at se under Rediger - Præferencer - fanebladet Indhold, der skal være markering både ved Aktiver JavaScript og ved Java, hvis der mangler noget der, så har det indflydelse på browseren også hos YouTube

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 11:30

Et lille forsøg med programmet wine:

Først hent denne lille strimmelregner og gem den på skrivebordet. (ej åbne med wine)
http://www.hirsenet.dk/strimmel.htm ( vil være der nogle dage)
Nu ligger der en lregner.exe på skrivebordet.
Programmer > wine >configure wine
Nu kan du vælge hvad wine skal være.......jeg har valgt XP
Apply > OK
H-klik på lregner.exe > åbn med wine ............vupti du har en lille regnemaskine.
Nu vil den lille regner åbne i wine hver gang.
eller:
H-klik på lregner.exe > egenskaber > åbn med > den står i wine >
+tilføj > her kunne du også vælge wine eller andet program.

Med alle disse afprøvninger bør du gemme en backup af partitionen ext3

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 11:34

Du må regne med at man ikke lige kan installere noget i ubuntu eller andre Linux distro sådan bare ved at dobbeltklikke på et exe ikon. Det er en del af sikkerheden i Linux.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 18-11-07 12:44

Jeg takker igen for hjælpen.

Photoshop virker nu helt fint.

Kandu er til at leve med, især efter at jeg splittede menuen

Alt er aktiveret i Java.
Opera viser youtube helt perfekt.

e.c. prøver fluks din lille wine test..

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 18-11-07 13:30

Det virker helt fint nu Nu kan jeg også høre netradio og se Tv avisen osv. på dr.dk

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 18-11-07 13:33

Regenmaskinen virker helt fint. Valgte også Xp.
Den står til at åbne med Wine automatisk..

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 18-11-07 13:35

Tak for hjælpen. Jeg vil bestille det ActiveCard..

Linux er jo genialt..

e.c. se senste..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-07 21:21

Selv tak jow jow der er ingen grund til at betale for Windows, når Linux Ubuntu og andre Linux er gratis

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 21:47

Jeg lukker af for denne igen.
http://www.hirsenet.dk/strimmel.htm