/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Til e.c.
Fra : Sygate
Vist : 498 gange
300 point
Dato : 17-11-07 17:39

Mht:

http://kandu.dk/spg112679.aspx

Hvordan ved jeg om en CD er bootable?

Eller er den altid det?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-11-07 17:39

Eller jeg mener.. hvordan gør jeg det så den bliver bootable?

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 17-11-07 17:48

Du skal bare download iso som der står skrevet, start din brændeprogram og vælg brænd iso

Hvis du har nero vælger du
kopi og backup
Brænd image til disk

Så skulle det gå helt af sig selv

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 310 point
Dato : 17-11-07 17:53

Når man downloader og gemmer en boot-CD - så vil den hedde
IMAGE / ISO / billedfil / eller noget i den stil.
Når eks. Nero sættes til at brænde > backup > brænd image til fil > vil den acceptere en fil dom hedder sådan.
Nero kan også bruge denne type fil NRG - Nero CD-Image File

Men du kan ikke se på en fil om den er bootbar, før du evt. "åbner" filen
En musik CD kan også være en ISO fil, som egentlig bare betyder et speglbillede af den CD som den er lavet fra.
Der findes flere programmer som kan lave image/iso filer som eks. kan sendes over nettet.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 17-11-07 18:05

Tak for hjælpen begge to.
Fandt ud af det og har Ubuntu om ca. 2 minutter.
Bruge Infrarecorder

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-07 18:25

Sæt den nu lige til at brænde lidt langsomt 12-16 så du får det hele med.
Sæt skiven i > start comp (skal kunne boote på CD som det første)
set sproget med F2 skærmopløsning med F5 (som jeg husker) og så bare enter med highligth på den øverste. Den installerer først senere når du vælger det på ikonet på skrivebordet.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-11-07 18:33

Saadan der...

hahahahahahahahahahaha..

Jeg skriver fra Ubuntu lige nu..

Skal vist lige have fikset et par detaljer kan jeg se. Tastaturet ska lige rettes til og andre sm[ting.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-07 20:03

system > administrer > language >
Vil du være fri for logon skærm
system > administrer > logon screen > password > sikkerhed > aktiver automatisk login > med pilen ud for bruger kan du vælge den automatiske bruger = dig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-07 20:08

Windowsprogrammer:
system > administrer > synaptik pakkehåndtering > gå op i søg > skrive wine > marker wine > og marker wine i højre side > følg guide

Nu kan det lade sig gøre at køre en del windowsprogrammer og hente drivere.