/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Hvilken Linux
Fra : egoland
Vist : 1170 gange
100 point
Dato : 17-11-07 17:24

Fået fingre i en gammel laptop med 300 mhz + 192 mb ram. Skal bare bruges til surf, mail og kontor. Har en 20 GB harddisk, så plads er ikke problemet. Kan den køre Ubuntu, eller skal jeg over i DSL? Eller noget helt andet? Jeg er ret grøn på området, har kun prøvet lidt Ubuntu.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-11-07 17:30

These are the Ubuntu System Requirements...

[Minimum requirements]

- 300 MHz x86 processor

- 64 MB of system memory (RAM)

- At least 2 GB of disk space (for full installation and swap space)

- VGA graphics card capable of 640x480 resolution

- CD-ROM drive

> If your system has less than 192 MB of system memory, use the Alternate Installation CD.

[Recommended minimum requirements]

- 500 MHz x86 processor

- 192 MB of system memory (RAM)

- 8 GB of disk space

- Graphics card capable of 1024x768 resolution

- Sound card

- A network or Internet connection

> Note: All 64-bit (x86-64) PCs should be able to run Ubuntu. Use the 64-bit installation CD for a 64-bit-optimised installation.

Kilde:

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-75868.html

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-07 17:34

ubuntu kan du teste i live tilstand, ved at hente og brænde til en boot CD.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
I Nero > backup > brænd image til disk > fin din hentede fil (alle fityper) > brænd
Den fylder 697 MB. og kan lige være på en 700 MB CD.

Jeg kan ikke lægge den ind på 166 Mhz men den kører fint på 600 Mhz
Det er begge Compaq bærbare.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-07 17:38

Et godt forum er også www.ubuntudanmark.dk
Der er efterhånden en del Kandubrugere som bruger ubuntu.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 17-11-07 18:57

Med de sytemkrav tror jeg, det bliver svært med Ubuntu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-07 19:02

Skulle du få problemer med at Ubuntu kan køre på din gamle maskine, så brug en af små Linux distoer i stedet, der Damm Small Linux (bare navnet siger vel alt): http://www.damnsmalllinux.org/ eller den lidt sjover Puppy Linux, begge kan køre på din gamle laptop, se her hvor lidt Puppy kræver: http://puppylinux.org/wikka/MinReq og læs mere om den sjove alternativ her: http://www.puppylinux.org/user/viewpage.php?page_id=1 du finder download link på siderne

Accepteret svar
Fra : JanusN

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-07 19:32

Xubuntu er lidt mindre ressource krævende end Ubuntu
Læs mere her http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/gutsy/release/
mvh
Janus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-07 19:46

O.V.N. - du har lige sat lidt skub i min tanke om at lave en sikker adgang til nettet uden at berøre en evt. virusbefængt harddisk.
Min tanke ar at det skal være en browser som kun kan surfe til et bestemt domæne og printe ud fra en tilfældig computer. Der må ikke være spor efter den, så den skal køre i computerens ram. Og den må ikke "snakke" med resten af comp.

Sorry egoland - men det skulle lige ud.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-07 20:03

Forsk lidt mere i de små Linux e.c de kan det du efterlyser

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 17-11-07 20:43

Er det muligt at køre fx oppenoffice og mozzilla på DSL? og er det nemt at installere dem?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-07 21:06

Prøv det koster ikke noget, Firefox kan du, men jeg kender ikke DSL

Godkendelse af svar
Fra : egoland

Dato : 17-11-07 21:22

Tak for svaret JanusN.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-07 21:55

jeg kender ikke DSL >>>>>>>>>>>>Dam Small Linux