/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Skilsmisse og fraflytning
Fra : henrikjuul
Vist : 2108 gange
50 point
Dato : 07-11-07 07:57

Min kone og jeg har mulighed for at blive skilt øjeblikkeligt grundet utroskab - faktisk er vi pt. separeret.
Vi kan stadigvæk godt tale sammen og da vi sammen har 3 børn er der også en masse brikker, som skal falde rigtigt på plads, herunder tid til hver især at finde den rigtige bolig, for at vi begge kan skabe grundlaget for en god fremtid for alle.
Vi er klar over, at vi skal være fraflyttet hinanden senest 3 måneder fra separationsdatoen.

Nu lyder spørgsmålet så:
Kan nogle myndigheder tvinge os til at fraflytte hinanden ved en evt. øjeblikkelig skilsmisse, gælder der tilsvarende regler som ved separation?

Det skal siges, at vi ikke agter at lade os skille i et forsøg på at udnytte "systemet" mht. sociale ydelser eller lignende.

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-11-07 08:14

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=3224

Hvad sker der, hvis vi flytter sammen i separationstiden?
Hvis I flytter sammen igen i separationstiden, gælder jeres separation ikke. Det vil sige:

at den gensidige troskabspligt gælder igen

at I igen har fælleseje

at I igen arver hinanden, hvis en af jer dør.

Hvis det senere viser sig, at I alligevel ikke vil bo sammen og ønsker at være separeret, skal I starte forfra. Det vil sige, at I igen skal søge om at blive separeret.
********************

Håber det var svar på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-11-07 08:50

Eller sagt på en anden måde:

Hvis I ikke flytter fra hinanden, så ophæves skilsmissen...

Så der ligger vel en indirekte tvang i det.

Men hvorfor ikke vente, til boligerne er fundet m.v.? Selve utroskabs-skilsmissen ændrer jo ikke på noget i det praktiske liv.

Kommentar
Fra : henrikjuul

Dato : 07-11-07 08:50

Det var ikke svar på mit spørgsmål, da jeg antager, at separationen ophører i det øjeblik skilsmissen er en kendsgerning!?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-11-07 09:11

Den her måske:

Kan det lade sig gøre at blive skilt og stadig bo sammen?
Min mand og jeg er blevet gift for et år siden. Det lyder måske mærkeligt, men vi har fundet ud at, at vi gerne vil bo sammen, men at vi alligevel ikke ønsker at være gift. Kan det lade sig gøre, at vi bliver skilt og at vi stadig bliver boende sammen efter, at vi er blevet skilt?

Svar: I kan godt blive skilt uden, at I flytter fra hinanden, men I kan kun blive skilt, hvis der er en skilsmissegrund. f.eks. at en af jer har været utro. Den tredjepart, som en af jer har været sammen med, skal skrive under på, at det er sandt. I kan ikke blive skilt på grund af utroskab, hvis den anden part har været indforstået med forholdet eller har tilgivet det.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 07-11-07 09:34

Citat
Kan nogle myndigheder tvinge os til at fraflytte hinanden ved en evt. øjeblikkelig skilsmisse, gælder der tilsvarende regler som ved separation

Nej og nej

I må gerne bo sammen efter at være blevet skilt, det eneste der er at sige til det, er jo at visse sociale ydelser, altså børnetilskud (forhøjet) o.a. ikke kan udbetales til den forsørger som det er meningen at børnene skal bo hos

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-11-07 10:53

Det ku' være, at jeg skulle læse hele spørgsmålet, drikke min morgenkaffe - og svare bagefter.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-11-07 11:01

DOVA har svaret NEJ NEJ NEJ og atter NEJ
Når I bliver skilt må I gerne bo sammen. Efter skilsmissen kan man jo godt blive gode venner eller jkærester og bo sammen, men ikke når I er separeret. Se at blive skilt og bliv så boende sammen indtil I hver i sær finde den rigtige bolig.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 08-11-07 00:37

Som dova skriver, kan der naturligvis ikke blive tale om at søge ekstra og forhøjet børnetilskud førend i reelt er flyttet fra hinanden, men i kan godt blive skilt og bo sammen. Dog kunne jeg forestille mig, at der skulle betales børnebidrag til den der skal have børnene, uanset om i bor sammen eller ej.
Men igen, det kan i måske ordne individuelt.
Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : henrikjuul

Dato : 15-11-07 13:55

Tak for svaret dova.