/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Gråt Degu øje
Fra : stwigs
Vist : 1000 gange
180 point
Dato : 06-11-07 15:49

Hej.
Jeg har en degu som lige pludselig har fået et gråt øje. Det andet øje fungerer fint, og resten af flokken har heller ikke 'taget skade'. Er der nogen der har prøvet det samme? Jeg har altid været varsom med at undgå sukker, så hun skulle ikke have fået sukkersyge. Håber nogen kan hjælpe.
Hilsen Sara

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-07 16:15

En degu, kan vel også få grøn/grå stær??? Du er sikker på, at det ikke bare er som lyset falder ind i øjet engang i mellem??

Under alle omstændigheder, må du en tur til dyrlægen, hvis det konstant er gråt

Rigtig god bedring med deguen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 180 point
Dato : 06-11-07 18:28

Ja, det er et meget udbredt problem med deguer, at de får grå øjne og delvis mister synet...., og der går garanteret ikke lang tid før det andet øje også er gråt ......der er lidt uenighed om hvad det skyldes.
Nogen siger at det er fordi de har sukkersyge, (det er ikke rigtig sukkersyge, men skyldes en slags "sukkerforgftning" fordi deguer ikke kan nedbryde glukosen (sukkerstof) )mens andre mener det skyldes at de får den sygdom der hedder grå stær.

Men hvis deguen ellers er sund og rask, kan klare sig mellem de andre, klatrer, springer og spiser som før, er der ikke grund til at gøre noget ved det.

Men hvis den begynder at få problemer med at leve som før, kan det kun anbefales at få den aflivet....det kan ikke kureres.

Kommentar
Fra : stwigs

Dato : 07-11-07 09:48

Rigtig mange tak for hjælpen.
Hun klarer sig fint blandt de andre deguer, og jeg synes ikke at hun virker blind. Hun er ikke engang et år endnu, så det undrede mig meget.
Men jeg tror jeg ser tiden lidt an, og fortsætter som 'normalt'.
Endnu engang tak!

Godkendelse af svar
Fra : stwigs

Dato : 07-11-07 09:48

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-11-07 09:55

Ja, jeg syntes nu altså at du om ikke andet, skal prøve at ringe til dyrlægen

Kommentar
Fra : stwigs

Dato : 20-11-07 18:21

Ja det kunne godt være at jeg skulle gå til en dyrlæge....problemet er bare at jeg ikke kan finde en som har "fostand" på deguer. Jeg var på Kbh's dyrehospital hvor jeg ofrede en masse penge på min han degu, som senere døde. Dyrlægen påstod at hun kunne redde hans infektion i hans sår efter en kasteration, og han døde af antibiotikaen nogle dage efter. Så jeg ved ikke helt hvem jeg skal gå til, med det nye problem som er opstået. Indtil videre har min degu (med øjet) det fint. Dog fejlbedømmer hun afstandene nogen gange, og falder ned.