/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
skraber i vandskålen
Fra : Tilde38
Vist : 2711 gange
20 point
Dato : 01-11-07 09:23

hvorfor skraber min kat i vandskålen inden den skal drikke.. den er fakrisk meget omhyggelig med at skrabe inden den drikker.. ?

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 01-11-07 09:33

Hej.
Min kat gør det godt nok ikke, men jeg har set hendes killinger gøre det. Lige så med madskålen.
Min voksne kat kan finde på at skrabe omkring hundens madskål (som er så store bidder, at hun ikke kan spise dem), og mit gæt på skraberiet er, at katte - såvel som hunde - skraber i maden eller vandet for at gemme det. Det ligner de samme skrabebevægelser som når de skal dække over sin afføring i kattebakken eller i jorden udenfor.
Jeg vil tolke din kats skraben med, at den ikke er tørstig lige her og nu, men at den så vil gemme det til 'bedre tider', men er der andre bud, følgr jeg interesseret med.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-11-07 09:39

Jeg har set og hørt det samme som Husgeden, ..ja, hvad hedder det når en ged giver lyd!?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 01-11-07 09:40

den skraber længe og omhyggeligt inden den drikker.. og kun når den skal drikke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-11-07 09:43

http://www.coon-cats.dk/vide.asp kig lidt nede af siden

Kommentar
Fra : dior

Dato : 01-11-07 09:47

Min den ene skraber også i vandskålen lige inden den drikker,og nogle gange skraber han så meget,at han flytter vandskålen et par meter væk fra hvor den egentlig stodJeg følger spændt med hvilke bud der kommer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-11-07 09:48

off topic - går det godt med den lille prins dior ?

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 20 point
Dato : 01-11-07 10:39

Mit bud: Killinger og katte for øvrigt skraber i vandskålen, fordi de har svært ved at se vandoverfladen. (Hvor meget vand er der i skålen? Får jeg duppet snuden?) Ved at skrabe eller duppe poten lidt, kan katten se vandets krusninger og derved bedre bedømme afstanden.

Jeg har set mine killinger, når de skal lære drikkekunsten fra skål, blive meget forskrækkede ved at få duppet snuden for langt ned i vandet. Efterfølgende afprøver de, klog af skade, vandets overflade med en pote. Nogle katte er mere ihærdige med afprøvningen end andre.

Hvad madskålen angår, så er der flere faktorer der spiller ind. --- Det kan være kattens foragt for maden, det kan være mad den kan lide og lige har spist lidt af, men den er ikke mere sulten, det skal event. gæmmes? andre må ikke få det, osv.

De fleste af mine katte skraber i vandskålen, og en sjælden gang også i madskålen. Hundemad stjæler de, hvis hunden har levnet, hvad den sjælden gør.

Historien om Main Coon katte, der skraber for at komme til at drikke ved at bryde isen med skrabebevægelser, er måske rigtig nok, men dette burde så også være gældende for Norske Skovkatte. Mange levesteder om vinteren har så lave temperaturer, at en kattepote ikke kan magte at bryde isen, dog om foråret, hvor isen er tynd over et lille rislende vandløb, vil det være naturligt nok. Ellers, min erfaring med Norske Skovkatte er, at de spiser sne for at få noget at drikke, når vand er svært tilgængeligt.
Katte er lige så forskellige som mennesker.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 01-11-07 13:08

akle. den med vandoverfladen har vi også talt om her hjemme.. bar sjovt at den skal flyttes så langt den vandskål.. det ser sjovt ud..

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 01-11-07 13:08

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-11-07 13:21

Det var så lidt 'Tilde' - man bliver jo aldrig træt af at studere sine dyrs egenskaber, samt små, sjove særheder.
Hav en god dag!
MVH Akle

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-11-07 15:06

Jeg har set min slikke dug udenfor.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-11-07 15:11

Det har intet med krusninger at gøre.

Her har viu en voksen hankat der kan bruge laaaang tid på det vandpantomime og så ikke drikke, ja, vi har faktisk flere der gør det.

Jeg hælder til historien om Maine Coon der skal slå hul på isen før de kan drikke eller fange fisk.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 01-11-07 16:33

der er lidt Mail coon i min kat..

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-11-07 17:39

Tilde, du har været for meget på internettets mail konto

Kommentar
Fra : dior

Dato : 02-11-07 13:23

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
off topic - går det godt med den lille prins dior ?
Hej MiritTak,det går rigtig godt med min lille prins.Han er bare så kanon dejlig,og så lækker blød!!Du kan selv se på min hjemmeside.
Jeg har været nød til at døbe ham om fra Malik til Bimse.Malik gad han overhovedet ikke at reagere på..Og Bimse passer også helt fint til ham
Det var sødt af dig at spørge
Håber du har det godt.Du må have en rigtig god weekend.
Hilsener fra dior og mislingerne

Kommentar
Fra : dior

Dato : 02-11-07 13:25

Ps.
Hvad er det lige off topic betyder?Du véd godt mig og det engelske...

Kommentar
Fra : kristøsen

Dato : 04-12-07 23:07

Jeg har haft en main coon kat, der skrabede i både vand og mad skål.. dyrlægen sagde at dette gjorde den, for at gemme maden til senere(som tidligere foreslået). Den kat blev desværre kørt over og døede, men jeg har siden hen fået to nye killinger, som i øjeblikket er 16 uger gamle. der er ikke main coon i nogen af dem, da de er søskende, men de viser begge to samme adfærd overfor både vand og mad skål. Undrede mig lidt over dette, og spurgte dyrlægen igen, og fik svaret at alle katte racer har spor af denne adfærd i sig, da det er en del af deres "natur" fra gl.dage, hvor de ikke var kæledyr, og derfor ikke blev fodret, at gemme noget til "trange kår"

-Kristøsen