/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Hjælp en Mac analfabet !!!
Fra : CrystalQ
Vist : 880 gange
100 point
Dato : 31-10-07 18:56

Jeg er indehaver af en eMac (på godt og ondt!) men har ikke en hat forstand på det tekniske ! Nu er mit mailprogram begyndt at "fryse", og låse hele skærmen, så min eneste mulighed for at bruge maskinen er at hive stikke ud og starte op på ny ! Kan nogen hjælpe mig til hvad det kan være og hvad jeg skal gøre? Jeg kører Mac OS X - 10.3.9 og mailprogrammet er "Mail" ...
Reparerer div. tilladelser ca. 1 gang om ugen ( Hvis det har noget med noget at gøre???)

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 31-10-07 19:01

Kommentar
Fra : CrystalQ

Dato : 31-10-07 19:05

Tak for hjælpen Tilde ... og nej, du får ingen point (ihvertfald ikke for det svar
)

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 31-10-07 19:06

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 31-10-07 19:07

desværre Crysse.. jeg ved lige så lidt om MAC som en hest ved om rabarbergrød...

Kommentar
Fra : CrystalQ

Dato : 31-10-07 19:09

I know søde !!! Men håber der er nogen der ved noget .... er ski lidt på r.... ;-(

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 31-10-07 19:11

det skal der nok være...

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 31-10-07 22:02

fandt denne link.

manuals.info.apple.com/dk/eMac_Early2004UserGuide.pdf

Prøv at kikke under fejlfinding om du kan finde noget du kan bruge

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 01-11-07 01:14

Kan du kontrollere at Mail er indstillet korrekt til din postkonto? Eller fryser din maskine straks du starter Mail?

Kommentar
Fra : CrystalQ

Dato : 01-11-07 06:24

Mail + skærm fryser når programmet henter post! Ved den roterende dims i hø. hjørne,- der indikerer at der hentes post, kommer der nogle lyserøde/lilla streger !!??!! Den er også begyndt at hente dobbelt post ind !!
Har ikke rørt ved indstillingerne og den har kørt upåklageligt de sidste par år ...

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 01-11-07 23:49

Jeg fortolker dit svar sådan at du godt kan komme til, men endnu ikke har forsøgt, at kontrollere at Mail faktisk stadig er korrekt indstillet til din postkonto. Er denne fortolkning korrekt vil jeg vurdere at du kunne have fordel af at gennemfører en sådan kontrol. Noget kunne jo tyde på, at ikke alt stadig er som det måske burde være.
Når Mail lader til at hente den samme post fra serveren flere gange kan det måske hænge sammen med at du afbryder processen inden den afsluttes og posten på serveren derfor ikke når at blive markeret som afhentet.
Har du evt. forsøgt at vælge "Vis info om min konto" fra Mails drop-down menu (nederst til venstre ved det lille tandhjuls ikon)? Hvis du har, får det så også programmet til at hænge eller kan du se hvad der ligger på post serveren?

Din beskrivelse af en rød markering på din skærm får mig til at antage at din maskine måske
alligevel ikke er helt crashet men måske blot har et problem i kommunikationen med postserveren. I så tilfælde er der andre måder at genvinde kontrollen over systemet på end at afbryde strømmen:
(fra manualens side 50 - ocorners link)
Hvis computeren ikke reagerer, eller markøren ikke flytter sig
• Sørg for, at tastaturet og musen er tilsluttet korrekt. Tag stikkene ud, og sæt dem i
igen. Sørg for, at stikkene sidder korrekt.
• Hvis det ikke virker, kan du tvinge det eller de programmer, der volder problemer, til
at lukke ned. Hold tasterne Alternativ og Kommando (æble) nede, og tryk på esc-tasten.
Hvis der vises en dialog, skal du vælge programmet og klikke på Afbryd. Arkiver
derefter dit arbejde, og start computeren igen for at sikre dig, at problemet er løst.
• Hvis du ikke kan afbryde programmet, skal du holde afbryderknappen (tænd/sluk) nede i
nogle sekunder for at lukke computeren ned.
• Hvis det ikke virker, kan du trække netledningen ud af computeren. Monter derpå
netledningen påny, og tryk på computerens afbryderknap (tænd/sluk) for at starte den.

I øvrigt : Hvis du har afbrudt maskinen på den lidt brutale måde, ved simpelthen at afbryde strømmen, så er det en god idé ikke alene at reparere disktilladelserne, som du skriver, men også selve diskens arkivstruktur. At gøre dette kræver dog at maskinen starter fra en anden disk, end den der skal repareres. Det letteste (hvis du ikke har en reserve boot partition, f.eks på en iPod) er at starte maskinen fra din System X installationsdisk og så vælge programmet "Diskværktøj" fra skærmens menu.

Kommentar
Fra : CrystalQ

Dato : 02-11-07 11:26

10000 tak for dit uddybende svar ... Jeg vil afprøve det så snart jeg får tid - du skal nok høre fra mig ....

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 02-11-07 11:30

Kommentar
Fra : CrystalQ

Dato : 02-11-07 13:36

Få den tunge rullet ind igen

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 02-11-07 16:03

Kommentar
Fra : CrystalQ

Dato : 02-11-07 16:23

Har tjekket at Mail kontoen er korrekt - skulle den være nu ( går ud fra at server til ind - og udgående post skal være den samme?).
Har ikke "vis info om min konto" nederst ved tandhjulet, men går ind på instillinger og konti - går ud fra at det er det samme?
Kan ikke tvingen maskinen til at lukke ned ( Alt.+æble+esc), men kan lukke den ned ved at holde afbryderknappen nede.
Prøver om det virker / holder - håber jeg .
Det sidste du foreslår har jeg ikke mulighed for,- har ingen anden disk eller andet ...
(måske jeg skulle søge efter en mac expert som bor på fyn?).
Takker igen

Kommentar
Fra : CrystalQ

Dato : 02-11-07 19:30

Nå, serveren til ind / udgående post skulle åbenbart ikke være den samme !!!! Ja, så fandt jeg da ud af det ....

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 02-11-07 19:34

fryser den ikke mere nu???

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 03-11-07 04:03

Det er under alle omstændigheder vigtigt at du på en eller anden måde anskaffer dig en OS X System installations disk som du kan starte maskinen fra.
Det kan blive nødvendigt i en række situationer, her er bare tre:
når din harddisk en dag ikke længere vil mere og skal repareres
når et af de medleverede programmer bliver beskadiget
når du vil afskaffe maskinen og skal slette harddisken for personlige oplysninger

Kommentar
Fra : CrystalQ

Dato : 03-11-07 08:13

Jeg ved ligeså lidt om Mac/installationer/harddisk osv. som en hest ved om rabarbergrød ( citat: Tilde38 .-) !!! Desværre .... Men jeg ved tilgengæld at det stadig ikke virker som det skal.
( Bruger min webmail nu ....)
Jeg er nødt til at have en til at kikke på maskinen, men hvad vil være klogest : Tage maskinen under armen og afleverer den i en Appelforretning eller søge efter en der har forstand på Mac via nettet?
Ved det er sørgeligt at jeg er indehaver af en computer, hvor jeg intet kan stille op når der er noget i vejen, men thats it .... Trøster mig med at man ikke kan vide alt om alting .
( Iøvrigt skal det siges, at jeg aldrig har haft nogen problemer før- i de år jeg har haft den, så mere stabil end en pc må mac absolut siges at være).

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-07 02:22

Det lyder ikke rigtigt som at der er noget i vejen med din hardware, så der er nok ikke så meget de vil kunne stille op hvis du slæber den hen i butikken. De vil højest kunne sende den videre til et egentligt værksted, hvor man så efterfølgende vil sige at den (hardwaren) ikke fejler noget. Det vil du så typisk blive bonnet 500-700 kr for
Så er der mere perspektiv i din anden idé med at finde en Mac-nørd inden for tilpas fysiks afstand som har lyst til at hjælpe dig. Og hvis du er heldig med din Apple-forhandler kan det da godt være at det var et sted du kunne spørge dig for. I hvet fald må de kunne udstyre dig med den der System installations disk jeg skrev om, så kan sagtes selv finde ud af at reparere din harddisks arkiv system og evt. gen-installere Mail hvis det skulle blive nødvendigt. Det er ikke en process der kræver særlig ekspertise.
Jeg er ikke helt sikker på de nøjagtige specifikationer på den maskine du har. Hvis du vil overveje at gå så vidt som at anskaffe Apples seneste version af System X, den hedder 10.5, skal du være opmærksom på om din maskine lever op til mindste kravet for processorens hastighed og hukommelsens størrelse. Apples forældelsestid er fem år (reservedele udgår fra lager, ny software virker ikke osv.) og det kan godt være din e-mac er ved at være der henne af? I så fald skal du have fat i den forrige version, den hedder så 10.4

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 04-11-07 02:44

Du kan kontrollere om det er din lokale personlige post-database der er skyld i at Mail programmet hænger sig:

Opret en ny brugerkonto på din maskine: i systemindstillinger under konti, kan du klikke på det lille + tegn, nederst til venstre.

Log derefter ind som denne nye bruger og start Mail.

Da vil Mail starte uden dine gamle indstillinger og uden al din gamle post. Hvis dette virker har du lokaliseret problemet til din normale brugerkontos post database. Den findes i din hjemmemappe i Bibliotek/Mail.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 04-11-07 03:01

Det er da i øvrigt også lidt underligt at du ikke kan finde "Vis info" menuen, her er lidt fra Mails indbyggede brugsanvisning (min understregning) :
Du viser den samlede mængde plads, som optages på din kontos postserver, og størrelsen på hver postkasse ved at vælge Vis info om konto på lokalmenuen Handling (knappen ligner et tandjhul) nederst i indholdsoversigten. Vælg derefter en konto, og klik på Kvotagrænser eller Beskeder på server (med en POP-konto).

Kommentar
Fra : CrystalQ

Dato : 04-11-07 12:04

Takker endnu engang for hjælpen UlrikB, og vil afprøve hvad du har foreslået eller i hvert fald forsøge ... Håber jeg må vende tilbage hvis alt går galt
.

Godkendelse af svar
Fra : CrystalQ

Dato : 04-11-07 12:06

Tak for svaret UlrikB.