/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Jordskokker
Fra : dr_dem
Vist : 5887 gange
150 point
Dato : 29-10-07 19:25

Jordskokker virker på nogle med ikke på andre, men hvad virker de for, jeg ved en ting de giver tynd mave og virker på på nogle smerter i nakke og ryg ??????????

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 20:06
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 30-10-07 18:02

Nej Tilde de skriver ikke noget om hvad det indeholder og hvorfor det gør som det gør , jeg har et gæt hvorfor men, det det kommer senere måske.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 30-10-07 19:54

det vil jeg se frem til så...

Accepteret svar
Fra : MissBe

Modtaget 150 point
Dato : 30-10-07 21:43

hej dr_dem

jeg ved ikke så meget om jordskokker end at de smager godt.

gjorde en lille søgning der skrev at de indeholder insulin

http://www.diabetes.dk/wm1160

citat:
"Næringsindhold pr. 100 g
Energi 298 kJ
Kulhydrat 14,1 g
heraf kostfibre 2,6 g
Fedt 0,6 g

Findes i nogenlunde ligelige mængder af stivelse og inulin. Inulin er bundet således, at det stort set ikke spaltes i den menneskelige fordøjelseskanal pga. manglende enzymer. Inulinen forgæres af tyktarmens tarmflora. Dvs. inulin giver ikke stigning i blodglukosen." citat slut.

"forgæring af insulin i tyktarmens flora" mon det kan give mave reaktion ??

det er da ærgerligt at du fik dårlig mave
kan det tænkes at du har spist for mange eller
at det var noget andet du spiste der ikke var godt ??

hvordan gjorde du med dine skokker
spiste du også skrællen

håber at du har det bedre nu

hilsen
MissBe

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-10-07 22:39

jeg fandt lige lidt mere...

den er i familie med solsikken
http://da.wikipedia.org/wiki/Jordskok

de kan blive op til 2 meter høje og kan bruges som en hurtig hæk
hvis man ikke kan vente på at f.eks. en nyplantet gror op

nikolaj kirk -kogemanden- skriver lidt her om skokken
http://nikolajkirk.dk/site/doc.php?id=146

øøøhhh
kan blive op til 3 meter høje
og er også i familie med mælkebøtter = kurveblomstfamilien
http://www.planteforskning.dk/planteforskningdk/artikler/mad_og_sundhed/ernaering/nyt_projekt_om_jordskokker
citat:"
Inulin nedbrydes ikke af menneskets fordøjelsesenzymer og passerer stort set ufordøjet igennem i mavesæk og tyndtarm. Det nedbrydes af tyktarmens mikroflora, og medvirker derfor til udvikling af en sund tarmflora. En række undersøgelser har vist, at fødevarer med højt indhold af inulin har en række sundhedsfremmende egenskaber, f.eks. en forebyggende effekt mod tyktarmskræft. Selvom inulin er et sukkerstof, tåles det af diabetikere. I projektet vil jordskokkernes indhold af inulin blive undersøgt. " citat slut

kurveblomstfamiliens planter kan give allergi siger de her
http://www.videncenterforallergi.dk/Default.aspx?ID=54

håber at du kan bruge noget af dette

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-10-07 22:42

smerter i nakke og ryg har jeg ikke fundet noget om i forbindelse med jordskokken

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 31-10-07 18:01

Citat
hej dr_dem

jeg ved ikke så meget om jordskokker end at de smager godt.

gjorde en lille søgning der skrev at de indeholder insulin

http://www.diabetes.dk/wm1160

citat:
"Næringsindhold pr. 100 g
Energi 298 kJ
Kulhydrat 14,1 g
heraf kostfibre 2,6 g
Fedt 0,6 g

Findes i nogenlunde ligelige mængder af stivelse og inulin. Inulin er bundet således, at det stort set ikke spaltes i den menneskelige fordøjelseskanal pga. manglende enzymer. Inulinen forgæres af tyktarmens tarmflora. Dvs. inulin giver ikke stigning i blodglukosen." citat slut.

"forgæring af insulin i tyktarmens flora" mon det kan give mave reaktion ??

det er da ærgerligt at du fik dårlig mave
kan det tænkes at du har spist for mange eller
at det var noget andet du spiste der ikke var godt ??

hvordan gjorde du med dine skokker
spiste du også skrællen

håber at du har det bedre nu

hilsen
MissBe

Jeg har haft nakke og ryg smerter i ti år, jeg får nogle jordskokker med hjem som min lille nevø på 11 år har dyrket og han siger at de smager godt (jeg har aldrig smagt dem) jeg kommer hjem skyller dem skær en skive af med skræl og spiser den, i løbet aften spiser jeg en skive mere og næste morgen vågner jeg op uden smerter i nakke og ryg men har en kraftig tynd afføring hver gang jeg har spist jordskokker

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 31-10-07 18:19

Ens krop er fuld af affald det ophober sig i ens krop og det gør ondt, det affald skal ud, og det kommer ud som tynd mave via jordskokker

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 04-11-07 15:22

hej
det er sandelig sændende - nu vil jeg også smage jordskokker
:)

Godkendelse af svar
Fra : dr_dem

Dato : 20-11-07 07:18

Tak for svaret MissBe.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 20-11-07 09:57

velbekomme

har du det bedre nu dr_dem ??
du ønskes god bedring om ikke andet

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-11-07 16:35

Du var det bedste svar

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-11-07 19:21

Men det var ikke svar nok

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-11-07 19:23

Men skidt