/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
rød hunkat
Fra : Tilde38
Vist : 793 gange
100 point
Dato : 24-10-07 15:39

jeg har ladet mig fortælle at røde hunkatte er sjældne.. er der nogen der ved om det passer?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-10-07 15:44

Næh... Det er det ikke.

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 24-10-07 16:12

skrøne og atter en skrøne.. prøv at søg i den blå avis så vil du se hvor mange røde hunkatte der er.. det kommer jo an på hva farver du parrer med for en rød huskat kræver det at faderen er rød og moderen er enten tortie (rød/sort eller blå/creme) for at en hunkat kan blive rød, mens det kun kræver at moderen er rød eller tortie for at en hankat bliver rød. Men hvis du vil være sikker, skal du kigge på kønsorganerne. Det er det eneste, der kan garantere dig noget.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 24-10-07 16:32

jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at min røde kat er en hun.. og uanset om hun er sjælden eller ej, så bliver hun her hos mig.. hun er bare hjembragt i den tro at det er en hankat..

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 24-10-07 16:39

Hej.
Min kat, Guldborg, er en rød hunkat. Hun får i gennemsnit 4 killinger om året, og i år var alle hendes killinger røde. 2 hanner og 2 hunner. -Hvis nogen har lyst, kan I gå ind på min hjemmeside og konstatere ved selvsyn.
Hjemmeside: www.Onslow-Guldborg.dk

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 24-10-07 16:50

ai hvor er de søde..

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-10-07 17:02

Jamen, det er farvegenetikken (forældrene) der afgøre killings farve.

Søg lidt på google så får du svar.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 24-10-07 19:56

Rygtet siger, at i gamle dage skulle en 3-farvet hankatafleveres til kongen, fordi det er sjældent set. En 3-farvet hankat, altså!

Men jeg har også haft røde piger - og et enkelt kuld på hele 7 røde unger. Desværre ikke på digitalt billede, men tro mig: De var bare lækre!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-10-07 21:43

Røde hunkatte er dog mere sjelden som røde hankatte.
MVH Akle

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 24-10-07 22:01

Jeg tror der menes HELT røde katte uden hvid eller anden farve indblandet og housegoat det har din kat så den er ikke rød, men rød og hvid, men det gør den sku ikke mindre sød. Jeg har selv en helt rød hunkat.
Det er de røde katte med lidt lysere ringe der går hele vejen rundt på halen der er sjælne, på de fleste katte når de ikke helt rundt.

the1best

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 24-10-07 22:01

Akle - det tror jeg altså ikk for har set lige så mange røde hunner som hanner.. og hvis en han er 3 farvet os kaldt tortie så er den med garanti streril (staves)

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-10-07 22:10

akle> Det er ikke korrekt. Det ér en gaaaaammel skrøne.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-07 00:43

Altså...jeg vil vove at påstå at en rød kat er sjælden hvis farven rød er postkasserød?

Sorry ;)

Vi har haft rigtig mange misser gennem årene og alle har været helt almindelige grå misser meeeeen grå i mange mange variationer!

Og ægte, det har de været! Der findes nemlig - på MIN planet, ingen uægte misser, alle som een er de ægte og dejlige og bløde og vidunderlige - BASTA

Natnat fra Dorthe
- mor til Milka og Pjevs *suk*

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-10-07 09:30

Lad mig sige det på en anden måde så; Der bliver med garanti født færre røde hunkatte som røde hankatte! Og hermed snakker jeg om samtlige fødte killingerm, ikke i et enkelt lille område, men på landsplan, for at holde mig til Danmark). Det er rigtig at der kun kommer røde hanner, hvis kun én af forældrene er rød eller tortie, dvs. moderen, og der kommer tortie killinger hvis faderen er rød. Begge forældre skal være med rødt eller fortyndet farve creme (= rød, creme og (hunner) tortie varianter) for at give røde hunner, fordi den røde farve genetisk set er kønsbunden. Her ses bort fra blandinger med hvid, da dette er uden betydning for den kønsbundne farve rød.
Skrøne eller ej - set eller ikke set, sådan er det bare!
Dette har været enevendt i 'kandu' tidligere, så kig bagud i spørgsmålene.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-10-07 09:31

Sættenisse på spil: Endevendt!

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 28-10-07 10:44

Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-10-07 16:01

Selv tak til dig :)

Det lyder som om vi overordnet, er helt enige her i tråden - vi ææælskar misser allesammen

Vh Dorthe.