/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Sort massiv træbordplade
Fra : jannimus
Vist : 7815 gange
20 point
Dato : 22-10-07 21:10

Hejsa.
Er her nogle der kan hjælpe mig med nogle gode råd.

Jeg kunne godt tænke mig en sort træbordplade i køkkenet - helst godt med glans.

Kan man f.eks. købe en bøgebordplade el. lign (en der ikke er så dyr) og så selv give den noget sort bejdse eller noget farvet olie - og findes der overhovedet?

Hvad kunne være et alternativ hertil?

På forhånd tak.

Gør-det-selv-eren

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-07 21:28

Et alternativ kunne være en sort granitbordplade...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-10-07 21:34

Bøgetræ er ikke det nemmeste at arbejde med. Det arbejder meget.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 22-10-07 22:33

Du kan sagtens bejdse en bøgebordplade og få en fin sort glans. Husk begge sider skal behandles.
Alternativt kan du sende den til maling hos en proff, men det er noget du sagtens selv kan lave.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 20 point
Dato : 23-10-07 05:13

det bedste resultat hvis duselv vil lave det , får du ved at bruge en bordplade af EG og bejse den sort med spritbejse , giv den herefter 3 gange lak

en bøgeplade er godtnok billigere , men også meget svære at arbejde med , når den skal bejses , den bliver nemt skjodet , da den ikke suger ens i de enkelte stave

en malet plade er en dårlig løsning til bordplade , da den nemt kan få ridser olig. og det ses meget nemt i en blank sort plade , hvorimod med bejse , ses det ikke så meget da der er klarlak øverst

bliv ikke nervøs når den er mat efter bejsning , lakken gør den blank

Kommentar
Fra : jannimus

Dato : 23-10-07 11:23

Tak for de fine besvarelser - Jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu, så jeg kan se om andre har lige så gode svar.

Kommentar
Fra : domismik

Dato : 25-10-07 17:06

Hej Jannimus

Når du skriver "sort træbordplade" mener du sikkert at du VIL kunne se årene i træet ?

Hvis du VIL dét, er der jo forskel på årer

Årene i "eg" er meget anderledes end i "fyr" o.s.v.

Bauhaus har ofte mørkere træsorter på tilbud, og hvis du kan "nøjes" med én der bare er "meget mørk" vil jeg anbefale dig en sådan - olieret.

Jeg har et par erfaringer med spritbejse, også med efterfølgende lak. Det ser fint ud i starten, men man skal kun glemme skærebrædtet en enkelt gang, så er der grimme ridser.

Ved at vælge en mørk træsort som du giver olie, kan du altid friske den op, og skulle der komme et par ridser er de nemme at fjerne med sandpapir, også efter flere år...

Den farveløse olie fra Bauhaus er bedre end mange køkkenforretningers dyre alternativer, og giver pladen endnu mere farve og glans.

Iøvrigt når du er igang, skulle du overveje at lave "dobbelt tykkelse" (27+27mm) ved at lægge en "strimmel" bordplade under i front og over korpussamlinger, det ser hamrende godt ud at den har lidt tykkelse.

Nåe ja - du KAN selvfølgelig også vælge en 40 mm plade...

Mit B7

· domismik

Godkendelse af svar
Fra : jannimus

Dato : 01-11-07 16:03

Tak for svaret bredker.