/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
regnskabsteori
Fra : Krassus
Vist : 6604 gange
48 point
Dato : 20-10-07 23:47

Hej Kanddu.dk brugere!

nu har jeg trawlet indernættet efter svar på følgende:

Hvad er Præstationsorienteret- og Formueorienteret regnskabsteori, og hvad er forskellen på de to ?
Det ville hjælpe utroligt meget på min forståelse af en bog jeg er ved at læse, hvis der var nogen som kunne opsummere det meget kort og kontant :D

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 34 point
Dato : 21-10-07 00:01

Der er så mange uforståelige modeord.

Jeg mener at præstationsorienteret fokuserer på virksomhedens drift, og det den gør for at tjene penge.

Det formueorienterede fokuserer på Virksomhedens værdier og hvorledes de vrierer over tid.

I virkeligheden er begge dele vigtigt når man ser på det fremadrettede . Men regnskabsfolk beskæftiger sig nu næsten udelukkende med at registrere det allerede passerede, som der jo ikke kan laves om på. Derfor er regnskaber i virkeligheden ret ligegyldige vor virksomhedernes drift.

Man ser jio også virksomheder med flotte regnskaber, som ikke kan klare sig.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 21-10-07 00:14

http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Finansiel_stabilitet_2003/$file/kap04.html

- der er en gul ramme et stykke nede på siden, som forklarer lidt om det...

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 21-10-07 00:15

Et Noget Farvet svar, jeg har i mellemtiden opsporet følgende beskrivelse:

Præstationsorienteret: Virksomheden er en kontinuerlig strøm af drifts- inversterings og finanseringsaktioner som virksomheden gennemløber over dens levetid. teoriens hovedformål er at opsummere disse transaktioners økonomiske virkninger i periodevise resultatmålinger i resultatopgørelsen, så længe virksomheden er i drift på grundlag af relationen: Indtægter - Omkostninger =overskud
Altså er Balancen Sekundær og reslutatopgørelsen det primære.

Formueorienteret: Tilvækst i aktiver fra primo - ultimo

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-07 01:42

Ja tingene kan jo siges på forskellig måde mer eller mindre floromvundet.

Jeg synes dog at de tre forklaringer harmonerer godt, selv om de er udtrykt forskelligt.