/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Hvordan får man et skatte kort
Fra : steffan88
Vist : 8853 gange
123 point
Dato : 11-10-07 21:33

Hvordan får man et skatte kort?

Jeg har forsøgt følgende uden held:
Jeg gik ind på tastselv.skat.dk - Jeg loggede derefter ind med min digitalesignatur, og der kom en menu frem med forskellige valgmulighedder. Jeg klikkede på den der hed "Forskudsopgørelsen/skattekortet" og en ny side kom frem. Inde på denne side kunne jeg hente min Forskudsopgørelse (hvad det så end er), men jeg kunne ikke se noget skattekort. Hvor henter man sit skattekort hende på skat.dk? Er der eventuelt en smartere måde at få et skattekort på?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-10-07 21:41

du ringer bare til din kommune, og så skriver de et skattekort ud til dig. der er ikke selvbetjening på det punkt.

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 11-10-07 21:41

Det har jeg også prøvet. De siger at jeg selv skal printe det ud på skat.dk

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-10-07 21:51

Skattekortet sidder nederst på forskudsopgørelsen så print den ud.

VH

Kommentar
Fra : arkibald

Dato : 11-10-07 21:51

Hej Steffen.

På din forskudsopgørelse finder du dit skattekort.

Din skat og dermed også dine fradrag beregnes ud fra hvad du selv opgiver, og det være sig forventet årsløn, kapitalindkomst (renteudgifter eller indtægter) osv.

Hvis du er under 18 år har du det der kaldes et frikort, hvilket er det samme som bundfradraget for personer over 18 år.

Bundfradraget / frikortet er det beløb man ikke skal betale A-skat af.

Mvh
Peter

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 11-10-07 21:53

Skattekortet sidder på din forskudsopgørelse, som du allerede har fundet på skat.dk.

Hvis du har et frikort, kan du ikke selv printe det, da man kun kan have ét frikort. Men hvis SKAT har sagt til dig at du selv kan printe det, er det helt sikkert et alm. skattekort du har. Det sidder nederst på forskudsopgørelsen, du printer bare hele forskudsopgørelsen og klipper skattekortet af.

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 11-10-07 21:54

Man kan ikke få det skrevet ud hos kommunen, hvis man ringer til dem.

Men hvis du møder op i deres borgerservice skal de skrive et ud til dig hvis du beder om det...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-10-07 21:56

Men kommunen har intet med skat at gøre mere.

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 11-10-07 22:13

Ok, tak for de mange svar :D. Jeg har nu fået downloaded den her "forskudsopgørelse", og den består af 4 sider. Jeg kan ikke lige gennemskue hvilken sider der skulle være mit skattekort, håber i kan hjælpe. De 4 sider kan ses her:
side1: http://aycu34.webshots.com/image/29913/2001091921667888928_rs.jpg
side2: http://aycu22.webshots.com/image/30781/2001024462111705608_rs.jpg
side3: http://aycu39.webshots.com/image/29798/2001078973872856033_rs.jpg
side4: http://aycu29.webshots.com/image/31868/2001049181052785792_rs.jpg

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 11-10-07 22:20

Det er ikke på nogle af de sider.......

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 11-10-07 22:26

Har du ikke dette punkt på tast selv...??

http://www.fodboldslang.dk/tastselv.JPG

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 11-10-07 22:36

Jo det punkt har jeg, og det er derfra jeg har hentet min forskudsopgørelse.
Siden ser sådan her ud hos mig
http://aycu29.webshots.com/image/28868/2002801906026362668_rs.jpg
Som du kan se er der kun en forskudsopgørelse. Der er godt nok også nogle bilag, men den ene er bare en reklame for skat, og den anden er bare noget med banker.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 11-10-07 23:00

Der er ikke noget skattekort, det er givet til SU.

Du skal have ændret forskudsopgørelsen, så der kommer en lønindkomst på!

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-10-07 23:03

Jamen på side 1 står der jo at du har frikort med en max på 38.597 kr, så du skal ringe til skat og få dem til at sende det til dig. Når du så har bugt de 38.597 kr i 2007, så vil du for resten af året få et såkaldt bikort.

Meeeen du når næppe heller at bruge dit frimax.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 123 point
Dato : 11-10-07 23:05

Hvis du ikke bor så langt væk fra "borgerservice" "kommunenkontoret" så tager du bare der til og i løbet af få minutter, så har du dit skattekort.

Nu har jeg ikke klikket ind på dine links, men hvis du har opgivet personlige oplysninger, så skulle det ikke være muligt for brugerne på kandu at kunne læse dem. Hvis det er muligt, så må der være noget galt.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-10-07 23:06

Hvis det er et frikort du har afleveret til SU, skal du kontakte SU og få dem til at sende det tilbage til dig med angivelse af hvor meget af dit frimax de forventer at bruge af det i 2007. Så kan du bruge frikortet igen hos en anden "arbejdsgiver"

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 11-10-07 23:13

SU sender ikke frikort tilbage!

De giver SKAT besked om hvor meget du har brugt hos dem. Det eneste du kan gøre er at enten henvende dig personligt i din kommune/skattecenter eller ringe til SKAT på 72 22 18 18.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-10-07 23:15

Er det noget specielt at SU ikke sender frikort tilbage, for det gør arbejdsgivere nemlig.

Bare for at være sikker på at vi ikke vildleder ham.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 11-10-07 23:17

Ja, SU har slet ikke "et frikort". De får oplysningerne elektronisk af skat og alt sker automatisk. Du kan heller ikke sende dit frikort manuelt til SU. De modtager kun frikort elektronisk, udstedt af os.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-10-07 23:21

Ok det vidste jeg ikke, men har heller aldrig fået SU. Kan forstå du arbejder hos skat

Man han kan i hvert fald bruge sit frikort flere steder, og så vil jeg også foreslå ham at kontakte skat, for kan godt forstå at han ikke kan finde et skattekort

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 11-10-07 23:27

Jep, jeg er en "skattebasse"

Og jo, han kan sagtens både få SU og have et frikort ved siden af. Men det kræver en opringning til SKAT så han kan få udstedt ét. I morgen er telefonerne åbne mellem 8.30 og 14.00.

Jeg må også til at i seng, hvis jeg skal hjælpe med at tage dem.... Vi har kø nok på telefonerne!

Godkendelse af svar
Fra : steffan88

Dato : 12-10-07 12:29

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-10-07 12:36

Selv tak

Jeg håber, at du fik dit skattekort.

God weekend

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 12-10-07 13:26

Det gjorde jeg :)

God weekend :)