/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Hvad vil være godt til mig
Fra : CyBorg
Vist : 791 gange
100 point
Dato : 10-10-07 23:19

Hej med jer

Jeg ville godt til at køre med et ande system end windows,
jeg kender ikke noget til dem linux, Ubuntu, Xubuntu, og alle de ander.
så vil jeg høre om der er noge der kan hjælpe mig med det.
jeg ville bruge det til spil, musik, film, m.m
jeg er ny til det så det må godt være let at bruge til at starte med

Kommentar
Fra : CyBorg

Dato : 10-10-07 23:49

Jeg glemte også noget om spil
Hvad skal jeg bruge for at kunne køre spil???

jeg glemte også det med driver
Hvor kan jeg hente driver fra???

jeg har.
Asus Striker Extreme
logitech G5 mus
logitech G15 DK tastaturer
2 stk XFX GeForce 7600GT XT

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 11-10-07 03:24

Som nybegynder vil jeg anbefale Linux distroen Ubuntu, det er meget nem at lære den at kende og bruge, smut en tur indenfor hos UbuntuDanmark: http://www.ubuntudanmark.dk/?action=om_ubuntu for at se dig omkring og lære lidt mere, drivere er normal ikke noget problem, Ubuntu finder al din hardware når den indlæses, musik og video er heller ikke et problem, i Ubuntu er der film fremviser og lydafspiller indbygget og flere kan installeres fra pakker der er klar til at hente, hvis du med spil mener de til Windows udviklede spil, som for eksempel World of Warcraft med flere, så er det ikke helt så ligetil, Windows programmer og spil kan fåes til at fungere nogenlunde med et tilføjelses program som hedder Wine, hos nogen virker det nogenlunde, men aldrig som det kunne køre i en Windows maskine, der er dog udviklet fine spil til Linux distroer.
Smut også en tur ind i forum, for at læse spørgsmål og svar, måske er nogen af dine overvejelser blevet besvaret der: http://www.ubuntudanmark.dk/?action=om_ubuntu
Men prøv Ubuntu, det koster ikke andet end den cd du bruger til at brænde den over på, der er en ny udgave lige på trapperne, læs om den her: http://www.ubuntu.com/testing/gutsybeta og hent nyeste Ubuntu her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloading?release=desktop-newest&arch=i386&mirror=http%3A%2F%2Fse.releases.ubuntu.com%2F&debug=%5B%27country_US%27%2C+%27country_UK%27%2C+%27continent_NA%27%5D&download-button=
klik på download linket for at hente, download skulle starte når du klikker på linket, den fylder en hel cd så det tager nogen tid at hente, på siden er der også link til hvordan du brænder, men du får det på dansk her, filen du henter er en ISO fil og skal brændes som ISO, hvis du ikke har brænder software til ISO filer, så er det aller nemmeste at hente en lille ISO brænder, det gør du her: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm klik på Download ud for ISO-burner.exe , gem det lille program i samme mappe som du gemt Ubuntu i, læg i cd i skuffen og dobbelt klik på ISO burner, den lægger selv Ubuntu i til brænding når de er ved siden af hinanden, så er det bare at klikke Burn, lidt efter er du klar til at prøve Ubuntu for første gang, luk skuffen med Ubuntu CDen og genstart computeren, hvis ikke Ubuntu starter, skal du en tur BIOS og ændre til at starte fra CD ROM, når du får muligheden, trykker du på F2 og vælger Dansk sprog, så inlæses Ubuntu i computeren RAM, intet bliver installeret den kører live fra CDen, du kan gå på nettet og fortælle os på Kandu om hvordan det går, med Firefox browseren, du kan også afprøve nogen af programmerne, mens du kører live kan du ikke afspille WMA filer, det kan let ændres når og hvis du installerer Ubuntu, du kan se ind i dine Windows mapper fra live CDen og eventuel brænde CDer med mere.
Bestemmer du dig for at installere Ubuntu, så dobbelt klikker du på Install ikonen som er på skrivebordet, først nu installeres Ubuntu, når installationen er færdig skal du genstarte computeren, når den starter kommer GRUB loaderen op, og du kan vælge om du vil starte Windows eller Ubuntu, det gør du med pil tasterne på tastaturet og trykker Enter når du har valgt, hvis du ikke gør noget så starter Ubuntu
Jeg håber du kan bruge mit indlæg og får lyst til at prøve, kom endelig med flere spørgsmål, enten her eller i Ubuntu forum

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-07 03:29

Forkert link til UbuntuDanmarks forum, den rigtige er her: http://ubuntudanmark.dk/forum/

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-10-07 13:32

Inden du henter, så kig her:
http://www.ubuntudanmark.dk/
Der er nemlig en ny udgave af ubuntu på vej og den skulle have endnu flere drivere med i lommen.
Hent den live-CD og prøv den uden at installere - så kan du se hvad den kan.

Der kan køres windows programmer via "Wine" og andre emulatorer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-07 14:41

Læser du ikke hvad der allerede er skrevet e.c

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-10-07 16:31

jeg kan ikke læse så meget på een gang.

Godkendelse af svar
Fra : CyBorg

Dato : 11-10-07 19:58

Tak for svaret o.v.n

nu har jeg hente Ubuntu og det vil er prøve. Skal lide har min 60 GB hjem fra en ven, så kan jeg prøve det på den, og hvis det ikke gå så godt som jeg ville ha, så kan jeg jo tage hhd ud og den anden ind igen med windows på :D

Tak for svaret det var en god hjælp..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-10-07 01:09

Selv tak du kan have både Ubuntu og Windows på samme harddisk, det har jeg og det fungerer udmærket, og du kan godt prøve allerede nu, intet bliver installeret, du kører live fra CDen indtil du klikker på install