/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vand i bunden af vogn
Fra : annette01
Vist : 980 gange
100 point
Dato : 07-10-07 08:19

Er der nogen her, der har været udsat for at i bunden af vognen er der vand i på sæderne. Jeg har hørt at det kan komme ind oppe fra soltaget og løber ud til siderne og ned til lister, derfra ud i bunden indvendig. Der er ikke nogen huller i bunden af vognen, så der kommer det ikke ind.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-10-07 08:50

Hvis sæderne er våde er det soltaget der er utæt eller den kant/ramme soltaget ligger i , hvis det kun er vand i bunden, kan det være afløb i panelerne der er stoppet, for der går en slange fra soltaget via dørstolpe ned i panelet, hvor det skal rende ud af afløbshulderne, er de stoppet kan vandet ikke komme væk og kan komme så ind i bunden af bilen.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-10-07 09:34

Man skal huske at lukke soltaget når det regner.

hawaii7

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-10-07 10:26

Det kan jo også være en defekt gummipakning, eller deformation af selve klappen, men selvfølgelig ved fejlfinding er det klogt at begynde ved første svar.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-07 10:49

Et meget overset problem med soltag (hvis det er nogen af dem der er af glas/plexi) er, at ved denne årsid og om vinteren, dannes der ofte kondensvand på indersiden.......og det vand drypper så ned på sæderne,

Men vand i bunden af bilen kan komme mange steder fra, og det kan være utrolig svært at finde ud af hvorfra.

Men nogen forslag:

Foruden kondensproblemer kan tætningslister ved soltaget være utæt, som du nævner.....men så er det typisk at det kommer ned i bund af bilen og ikke på sæderne.

Ved gummilisten i forruden....så løber vandet ned i bilen bag instrumentbræt og kommer ud under bundmåtterne.
I de inderstem bagerste hjørner i motorrummet...helt inde bagved hvor hængslerne til motorhjelmen sidder.....der kan være rusttæring så det giver mulighed for vand at løbe igennem.

Rust i inderskærme, fra dørstolpen og frem......så kommer vandet ind hvis du kører på en regnvåd vejr og vandet bliver "hvirvlet op" og kommer ind bag beklædningen og den vej ned i bunden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-07 11:41

Der sidder 4 afløb fra et skydesoltag, og når de er tilstoppet, vil der eft. komme vand ind.
Afløb kan renses med en gardinspiralsnor.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 07-10-07 12:07

Ja en gardinspiralsnor kan bruges til meget bla. at gi dig et svirp over røven e.c. (undskyld)

Men har man ikke lige en sådan ved hånden er en gang trykluft vel heller ikke af vejen.

Personligt har jeg oplevet at en lednings gennemføring i torpedo stykket bag måtten, der var gummi tyllen smuttet af og hang ude i motorrummet så når det regnede og medens bilen holdt stille piblede vandet ned i bunden og et fodbad var gjort klar.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-10-07 12:35

På mit soltag på en tidligere bil, som var blevet eftermonteret, fik jeg skifter soltaget, da det viste sig, at der var nogle "forkerte" gummilister der var monteret - sagde forhandleren. Det var jeg nu ikke utilfreds med, da jeg fik et skyde/hejstag frem for et hejs tag.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-07 16:17

Der kan også ske det, at afløbsslangen kækker sammen som en billig vandslange. Det gjorde den på en Saab 900, så vandet stod op til dørtrinnet.

Godkendelse af svar
Fra : annette01

Dato : 08-10-07 08:19

Tak for svaret dova.
Der var rigtig mange gode svar her, som jeg kan bruge.